וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לשכת נתניהו מבהירה: לא נפר את ההתחייבות כלפי מפוני עמונה

מהלשכה נמסר כי ההבטחה להקים התנחלות חדשה עבור מפוני המאחז עומדת בעינה, וכי ליו"ר מטה המאבק למען עמונה נאמר כי "נעשים כל המאמצים למצוא פתרון מוסכם". תושבי עמונה: "עד שלא נקבע מזוזה, לא נוכל לברך בפה מלא"

צילום: מטה המאבק עמונה, עריכה: יוסי אלטר

(בווידאו: תושבי עמונה הפגינו נגד משרד ראש הממשלה)

לשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו הבהירה היום (שני) כי אין כל כוונה להפר את ההתחייבות שניתנה למפוני עמונה, המאחז שפונה לפני כשלושה שבועות, ולפיה תוקם התנחלות חדשה עבורם בגוש שילה. לפי הודעת הלשכה, ראש הסגל יואב הורוביץ שוחח עם יו"ר מטה המאבק בעמונה, אביחי בוארון, ואמר לו כי "נעשים כל המאמצים על מנת למצוא פתרון מוסכם ואיננו חוזרים בנו מן ההתחייבות".

ראש הממשלה אמר אתמול בישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני, שבה עדכן על פגישתו עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, כי לנוכח הדרישה של הממשל לרסן הבנייה בהתנחלויות עלול להתעורר קושי בהקמת היישוב שהובטח למפונים, וכי ייתכן שיידרש פיתרון אחר.

נתניהו אמר לשרים כי יש חשיבות עליונה לתיאום האסטרטגי מול ממשל טראמפ בנושא איראן וכי סוגייה זו נמצאת בעדיפות עליונה. בזמן הישיבה, הפגינו עשרות מתושבי המאחז מול משרדו של נתניהו בדרישה מהממשלה לקיים את ההבטחה.

עוד בנושא:
הבית היהודי לנתניהו: קיים את הבטחתך להקים יישוב חלופי למפוני עמונה
מפוני עמונה מחכים לנתניהו בעפרה: "לא נסכים לעבור ליישוב זמני"
נתניהו: "סיכמתי עם טראמפ על הקמת צוותים לבחינת ההתנחלויות"

תושבי עמונה מוחים מול משרד ראש הממשלה, פברואר 2017. הלל מאיר, תצפית TPS
הפגנת תושבי עמונה מול משרד ראש הממשלה, אתמול/תצפית TPS, הלל מאיר

במטה עמונה אישרו את הודעת לשכת נתניהו ומסרו כי הם מברכים על ההבהרה. "יחד עם זאת, נדגיש כי אנחנו למודי אכזבות ושבעים ממפחי נפש", הוסיפו במטה. "ממקום מושבנו בפנימייה בעפרה אנחנו אומרים בכאב שעד שלא יעלו טרקטורים לשטח ועד שלא נקבע מזוזה בביתינו החלופי, לא נוכל לברך בפה מלא. זו מחוייבות ראש הממשלה והדרג המדיני כולו לזרז את כל ההליכים הקשורים לבניית הישוב החדש, הן מול ארצות הברית והן בממשלה".

עוד נמסר ממטה עמונה: "נזכיר כי על פי ההסכם שנחתם, הקמת היישוב החדש ואתר המגורים הזמני בו צריכים להתבצע עד 31 במרץ 2017, כולל קבלת סמל יישוב. יחד עם הציבור כולו, נצפה ונתפלל שאכן כך יקרה ושראש הממשלה ושריו יעמדו בהתחייבותם. נשמח מאוד לראות אותם גוזרים את הסרט ביישוב החדש".

המאחז עמונה במהלך הריסת המבנים האחרונים לאחר פינויו מתושבים ומפגינים, 8 בפברואר 2017. ראובן קסטרו
"בטוח שנתניהו יעמוד במילתו". הריסת המבנים בעמונה לאחר הפינוי/ראובן קסטרו

הבוקר התייחס שר החינוך נפתלי בנט, שדרש לקיים את ההבטחה למפונים במהלך ישיבת הקבינט, לפגישתם של טראמפ ונתניהו, ואמר כי על ישראל להיות בהירה בעמדותיה אך פתוחה לדיאלוג. לדבריו, הוא "שמח לראות שנתניהו וטראמפ מוכנים לבחון רעיונות חדשים אחרי 24 שנים של אותו דבר. נתניהו הבטיח למתיישבי עמונה שיקים להם ישוב חדש. הוא חתם על הסכם אתם. אני בטוח שנתניהו יעמוד במילתו".

בסוף השבוע התייחס בנט לפרסום כי נתניהו בוחן מחדש את האפשרות להקים התנחלות חדשה למפוני עמונה, וכי האפשרות הועלתה בפני גורמים בממשל טראמפ. "התחייבות צריך לקיים, ראש הממשלה חתם על הסכם להקים יישוב חדש לתושבי עמונה", צייץ אז בחשבון הטוויטר שלו. גם שרת המשפטים איילת שקד התייחסה לנושא וצייצה: "הממשלה מחויבת להסכם שנחתם מול תושבי עמונה ואין לנו שום כוונה להפר אותו. יוקם ישוב חדש לתושבי עמונה כפי שהתחייבנו".

בשבוע שעבר פורסם בחדשות ערוץ 2 כי נתניהו בוחן מחדש את ההבטחה להקים לתושבי עמונה התנחלות חדשה. גורם ישראלי אישר כי בניית ההתנחלות החדשה נבחנת בדיונים בין ישראל וארצות הברית, מעט לאחר שהנשיא החדש דונלד טראמפ ביקש מראש הממשלה לרסן את הבנייה ביהודה ושומרון.

שר החינוך נפתלי בנט בכנס שדרות לחברה וכלכלה, סינמטק שדרות. נובמבר 2016. לירון מולדובן
"התחייבות צריך לקיים". בנט/לירון מולדובן

מפוני המאחז מסרבים בימים אלו לעזוב את המדרשה בהתנחלות הסמוכה עפרה לטובת מגורים זמניים. רבים מהם חוששים כי הממשלה תשכח מהם אם יסכימו לפתרון זמני, וממשיכים לדרוש מנתניהו ומהממשלה כולה לעמוד בהתחייבות להעבירם ליישוב חדש כמקשה אחת.

שבוע לאחר פינוי עמונה, החליטו התושבים בהצבעה כי ידרשו להקים את המאחז מחדש על אדמות מדינה בגוש שילה. בהודעה שפרסם מטה המאבק למען עמונה לאחר ההצבעה נכתב כי "על פי התחייבות הדרג המדיני בהסכם עם תושבי עמונה, אמור ישוב הקבע לקום בחודשיים הקרובים תוך מתן צו אלוף להקמת אתר מגורים זמני בישוב הקבע עליו יוחלט".

בהמשך נמסר כי "שבענו אכזבות ושבענו הבטחות. אין לנו עניין בדיבורים אלא במעשים. אחרי המכה הכואבת שספגנו, ואחרי העוול שנעשה בהחרבת היישוב שלנו, התיקון המתבקש הוא הקמת יישוב חדש ושיקום הקהילה".

(עדכון ראשון: 18:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully