וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התעללות בקשישים: "המקרה בחיפה - קמצוץ ממה שהורינו חווים"

21.2.2017 / 17:34

הפרסום על ההתעללות בבית האבות בחיפה והתפטרות מנהלו בעקבותיה העלה זיכרונות כואבים בקרב אלו שהוריהם הלכו לעולמם בבתי אבות לאחר שספגו יחס קשה ומשפיל. "חששנו שאם נתלונן על היחס שאימא מקבלת, יתנכלו לה עוד"

צילום: אדריאן הרבשטיין, עריכה: שניר דבוש

הפרסום על ההתעללות בקשישים בבית האבות "נאות כיפת הזהב" בחיפה, שנחשפה בסוף השבוע, חולל סערה והוביל להתפטרות מנכ"ל המוסד. תמונות המטפלים שתקפו קשישים חסרי ישע ואיימו עליהם העמיקו פצע פתוח בקרב ילדים להורים שסבלו ממקרים דומים, והלכו לעולמם במהלך שהותם בבתי אבות.

"עד היום אנחנו לא יודעים מה באמת גרם למותה של אימא", סיפרה טל, תושבת תל אביב, שאמה מתה לפני כשנתיים בגיל 75 בבית אבות סיעודי במרכז הארץ. "המוות שלה משפיע עלינו עד היום. אני בטוחה שהכתבה המזעזעת שפורסמה בסוף השבוע היא קמצוץ קטן מהיחס המשפיל שעוברים ההורים שלנו, דווקא בתקופה שהם הכי זקוקים לעזרה".

טל גוללה יחס קשה שאמה סבלה ממנו, הגובל בחשד לפלילים. "היינו מגלים שהיא הייתה 'נשכחת' בתחנות אוטובוס ברחבי העיר, נשארת לישון מחוץ למוסד, ורק בבוקר למחרת היו מחזירים אותה", סיפרה. לדבריה, לאחר מותה של האם גילו היא ואחיה שקופסת תכשיטים שהחזיקה בבית האבות נעלמה, וכי גם חשבון הבנק שלה נותר ריק.

לקריאה נוספת:
בעקבות החשד להתעללות: מנהל בית האבות בחיפה התפטר מתפקידו
נורות אזהרה: כך תזהו התעללות בקשישים בבית אבות
מטפל בבית אבות בירושלים חשוד בהתעללות ובגרימת מוות של קשיש

קשישה מכסה את פניה. ShutterStock
"אין ספק שמישהו ניצל את הדמנציה שלה כדי להחתים אותה על טפסים"/ShutterStock

"איבדתי את אחי במהלך שירותו הצבאי, ומאז הורי היו מקבלים קצבה חודשית ממשרד הביטחון – כמה אלפי שקלים שהועברו ישירות לחשבון של אימא", הסבירה. "אחרי שהיא נפטרה, הלכנו לבנק לבדוק את העיזבונות שלה, ולהפתעתנו לא נשאר שם כלום. איך זה הגיוני? אין לי ספק שמישהו שם ניצל את הדמנציה שלה כדי להחתים אותה על הטפסים".

מול היחס הקשה כלפי אמה, לא ידעה טל כיצד להגיב ואם להתלונן בפני מנהלי בית האבות. "אתה נמצא במצב לא נעים – כל הזמן חששנו שאם נתלונן על היחס שאימא מקבלת, גורמים מבית האבות יתנכלו לה בעתיד", הבהירה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

"ממה הוא מת? זו תעלומה מבחינתנו"

גם רונן, שאביו מת לאחר שהות בבית אבות בשרון, סיפר על קושי ואי-הבנות מול המוסד. "ביום שאבא הסכים להיכנס לבית האבות, הבנו ששעון החול התהפך", סיפר רונן, שנה לאחר שאביו הלך לעולמו. "אבא שלי היה שור, אבל הבריאות שלו החלה להידרדר אחרי שאמי נפטרה. לקח לנו יותר משנתיים עד שהוא הסכים ללכת לבית אבות. חשבנו שהוא יפרח, ילך לחוגים, אבל אז הבעיות הבריאותיות החלו להגיע בתדירות תכופה יותר".

"הבעיה הגדולה של אבא הייתה שכמעט עד יום מותו הוא היה צלול, ולא פעם מצא את עצמו מתווכח עם המטפלים שלו. להגיד שאנחנו יודעים ממה הוא באמת מת? התשובה היא לא. זו תעלומה מבחינתנו", הסביר. "אנחנו רק יודעים שהוא יצא לטיול עם המטפל שלו בשעות הבוקר המוקדמות, נפל ותוך כמה שעות נפטר. לא יודעים מה הוביל למה, אבל פניתי אל מנהלת בית האבות שתספר מה קרה ובעיקר קיבלתי גמגומים".

הארכת מעצרו של חשוד בהתעללות בקשישים בבית אבות, בית משפט השלום חיפה, 19 בפברואר 2017. אדריאן הרבשטיין
הארכת מעצרו של אחד החשודים בהתעללות בקשישים, אתמול/אדריאן הרבשטיין

לטענתו, לא מדובר במקרה חריג, וסביר להניח שיש עוד קשישים רבים החיים בתנאים קשים אך איש אינו יודע על כך. "אתם יודעים כמה מקרי התעללות כאלה בטח מתרחשים יום יום, שעה שעה ברחבי הארץ? מעטים המקרים שמגיעים לחשיפה בתקשורת", אמר.

מוסד אחר אמנם נסגר בשל התעללות, אך מנהליו לא הואשמו

לפני כארבע שנים הודיע משרד הבריאות על סגירת המוסד לבריאות הנפש נווה יעקב שבפתח תקווה. זאת, בעקבות חשיפתה של התעללות חמורה במטופלים, שהועברו למוסדות אחרים. למרות שהמוסד נסגר, לא הוגשו כלל כתבי אישום נגד מנהליו, והיחידים שנענשו היו כמה מעובדיו הזוטרים. בימים אלה מנהלות משפחות המטופלים מאבק משפטי נגד המנהלים, שבמסגרתו הוגשה תביעה אזרחית בסך שני מיליון שקלים וחצי בגין הנזקים הפיזיים והנפשיים מההתעללות.

"בכל פעם שהיינו מגיעים לביקור, היינו שמים לב לעוד חבלה ועוד מכה שהופיעה על גופו של הילד, שלא נדבר על מצב רוחו הירוד", סיפרה אמו של אחד המטופלים בנווה יעקב. לדבריה, פנייתה למנהלי המרכז החמירה את המצב והפכה אותו קשה בהרבה. "הבן היה מספר לנו שהמטפל היה מגיע, מכה אותו ואומר לו 'את המכות האלה אתה מקבל בגלל שאימא שלך הגיעה אלינו להתלונן'".

מוסד לפגועי נפש נווה יעקב בפתח תקווה, אוקטובר 2012. יותם רונן
בית החולים נווה יעקב בירושלים, 2012/יותם רונן

לדבריה, "השיא היה שהגורמים בבית החולים אבחנו את בני כ'מסוכן לציבור'. מה עשה שהוא מסוכן? למה הוא צריך להסתובב עם אות קין? כי התלונן בפני הוריו?". היא שיבחה את שר הבריאות יעקב ליצמן ואמרה כי מאז שנכנס לתמונה, הוא פעל לסגירת המוסד: "הוא היה שם, קשוב להורים, הבטיח שיפעל. צריך להוריד בפניו את הכובע".

מטעם עו"ד חיה מנע, המייצגת את הורי המטופלים במוסד בתביעת הנזיקין, נמסר: "ההתעללות המחרידה בקשישים בבית האבות בחיפה החזירה את עורכת הדין ארבע שנים לאחור, אז נחשפה התעללות בחוסי בית החולים הפסיכיאטרי נווה יעקב בפתח תקווה. לדבריה המוסד נסגר אבל לא הוגשו כתבי אישום נגד מנהליו, אלא רק נגד חלק מעובדי הסיעוד הזוטרים. משפחות החוסים סירבו לאפשר למדינה, שכשלה בפיקוח, ולמוסד להתנער מאחריות ובאמצעות משרדנו הוגשה תביעה אזרחית שני מיליון שקלים וחצי. ההליכים המשפטיים בעניין עדיין מתנהלים והחוסים ומשפחותיהם מחכים לפיצוי בגין נזקיהם הפיזיים והנפשיים, ואנו נוודא שהם יקבלו פיצוי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully