וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצפון מאוכזבים משנת בצורת רביעית ברצף: "שנים נוראיות, מקווים לטוב"

20.2.2017 / 11:14

הטמפרטורות הנמוכות הביאו לרצף שיא במספר הימים שבהם היה אתר החרמון פתוח למבקרים ולגולשים, אך המשקעים הותירו את חקלאי הצפון מאוכזבים מהחורף שנפתח בדצמבר בקול תרועה רמה – ונחלש עד לגירעון משקעים

וידאו: אתר החרמון

אחרי שלוש שנים של הבצורת הקשה ביותר שפקדה את צפון הארץ מאז תחילת המדידות, תלה חבל הארץ המתייבש את יהבו בחורף הקרוב. אלא שחודש פברואר הפך את קול התרועה הרמה של פתיחת החורף, לקול ענות חלושה שהחזירה את הגליל והגולן לכמויות משקעים נמוכות מהממוצע, בדומה לשלוש השנים הקודמות.

אבל נראה כי תמונת המצב הקודרת, לא הצליחה לטפס לפסגת החרמון המכוסה בשמיכה לבנה עבה. באתר שוברים הבוקר שיא של חמש שנים במספר הימים שהאתר פתוח לא רק למבקרים, אלא גם לגולשים. "מבחינת כמות המשקעים שקיבלנו, נכון לעכשיו, אנחנו כבר בבצורת. ינואר ופברואר היו יבשים, אבל המזל שלנו הוא שהיה קר מאוד והטמפרטורות הנמוכות שומרות על השלג", אמר לירון מילס, מנהל אתר החרמון. "השנה פתחנו את עונת הסקי ב-30 בדצמבר, ומאז האתר פתוח לגולשים בלי הפסקה, למעט כמה ימים שבהם האתר נסגר בגלל סופות".

ברכת רם בצפון רמת הגולן למרגלות החרמון, 18 בפברואר 2017. ראובן קסטרו
ברכת רם, למרגלות החרמון/ראובן קסטרו

תנאי סקי באתר נוצרים כאשר גובה השלג במפלס העליון ובמפלס התחתון מגיע לחצי מטר לפחות. הבוקר סופרים את היום ה-45 שבו כמויות השלג במקום מספיקות לפתיחת האתר לסקי. בחורף 2014-2013, לעומת זאת, נפתח האתר לגולשים למשך 13 ימים בלבד, בחורף 2015-2014 האתר ל-42 ימים ובחורף 2016-2015 האתר נפתח לסקי למשך 28 ימים.

חורף 2013-2012, לעומת זאת, הביא עמו לא פחות מ-80 ימי סקי ומאז שנת 2000 השיא הזה נשבר רק פעם אחת: בחורף 2004-2003 שסיפק לאתר לא פחות מ-84 ימי גלישה. אלא שבאותן שנים נהנתה ישראל מחורפים ברוכי גשם, שקירבו בהתאם את מפלס הכנרת לגובה המרבי שלה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
מטיילים באתר החרמון. 11 בפברואר 2017. ליאור ברוך, אתר החרמון, אתר רשמי
היום ה-45 לסקי באתר/אתר רשמי, ליאור ברוך, אתר החרמון

דצמבר 2016 הפיח תקווה רבה בקרב תושבי הגליל והגולן, ובעיקר החקלאים שבהם, לסיומו של רצף הבצורת ההיסטורי שפקד את האזור. כמות המשקעים שירדה באותו החודש, סגרה את גירעונות אוקטובר ונובמבר והעלתה את האזור מעל לממוצע המשקעים הרב שנתי. כמות המשקעים שירדה בינואר הייתה נמוכה מהממוצע, אבל העודפים שהצטברו מהחודש הקודם, הצליחו לסגור את ינואר על הממוצע הרב שנתי לכמות המשקעים מתחילת העונה ועד לאותו יום. פברואר, הנחשב לאחרון שבחודשי החורף המרכזיים, המטיר כמות נמוכה בהרבה מהממוצע וחזר לפתוח את הגירעון שנראה בתחילת העונה.

"המדיניות שלנו היא להתייחס לכל שנה כשנת בצורת, אלא אם יוכח אחרת, ולכן אנחנו לא מפסיקים לשאוב מים", אמר איתן שדה, מנהל אגודת המים "מי גולן". "בסוף דצמבר ראינו שאולי הוכח אחרת והפסקנו לשאוב, אבל מהר מאוד חזרנו. הפסקת השאיבה נמשכה אולי עשרה ימים. השנים האחרונות היו נוראיות, אבל החורף עוד לא נגמר ואנחנו עדיין מקווים לטוב".

אתר החרמון מופעל על ידי אנשי המושב השיתופי נווה אטי"ב, שחלקם מעבדים בעצמם מטעים שמצוקת המים לא פוסחת עליהם. שם, מקווים כי לפחות חצי הכוס הנמצאת בפסגת ההר תמשיך להישאר מלאה. "אנחנו עכשיו בסטנדרט של עונה טובה, אבל יכול להיות שזה ייפסק בעוד שבוע", מסכם מילס. "אנחנו לא יודעים אם ירד עוד שלג ואם הטמפרטורות יישארו נמוכות כדי לשמור לנו על השלג. בינתיים, זאת שנה טובה לאתר ואנחנו מקווים שהיא תמשיך ככה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully