וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עיריית חיפה על הערעור לביטול ריקון מכל האמוניה: "ניסיון הפחדה"

19.2.2017 / 14:35

העירייה הגישה לבית המשפט המחוזי בעיר את תשובתה לבקשה של חיפה כימיקלים לבטל את ההחלטה: "החברה מציגה עובדות מסולפות, מי שבוחר להתעלם ביהירות ממומחים, אולי יקשיב לאיומיו המחרידים של נסראללה". המהלך הוקפא עד לתחילת השבוע הבא

עריכה: יוסי אלטר

(בווידאו: נסראללה מאיים - "נגיע גם לכור בדימונה, לא רק למכל האמוניה")

עיריית חיפה טוענת כי הבקשה שלא לרוקן את מכל האמוניה במפרץ חיפה היא "ניסיון להלך אימים ולזרוע פחד מפני 'התמוטטות' המשק הלאומי", ויש לבצע את המהלך בהקדם. העירייה הגישה הבוקר (ראשון) את תגובתה לערעור של חברת חיפה כימיקלים על החלטת בית המשפט לעניינים מקומיים בעיר, שקבע כי יש לפנות את המכל עד יום שלישי הקרוב. בית המשפט המחוזי עיכב את ריקון המכל עד יום ראשון הבא, על מנת לדון בערעור.

בבקשת העירייה נכתב כי "דין הבקשה להידחות על הסף, הואיל ויש בה הטעיה מגמתית ועקבית של בית המשפט הנכבד, הצגת הצגת עובדות מסולפות, מופרכות ובלתי מבוסס, המנותקות לחלוטין מן המציאות ומן האמת". העירייה מזכירה את דוח ועדת המומחים בנוגע למכל האמוניה בראשות פרופ' אהוד קינן, שבו נטען כי "מערך יבוא האמוניה לישראל, הכולל את אניית האמוניה, מכל האמוניה ומכליות הכביש, מהווה סיכון ממשי ומידי להתרחשותו של אסון מחריד בממדיו, שכמותו לא ידעה המדינה, הצפוי להסתיים במוות ובנזקי בריאות למאות אלפי אנשים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
מיכל אמוניה במפעל חיפה כימיקלים שבמפרץ חיפה. פיני חמו, מערכת וואלה! NEWS
"ניסיון להלך אימים". מכל האמוניה בחיפה/מערכת וואלה! NEWS, פיני חמו

בערעור כתבו עורכי הדין של העירייה, ויליאם שוקייר וענבל בן-ארי, כי לא ניתן לדחות את חוות דעתם של המומחים. "מי שבוחר, באופן יהיר וחסר אחריות, לא להאמין לדבריהם של עשרה פרופסורים בעלי שם עולמי, בכללם פרופ' אהוד קינן וזוכה פרס נובל לכימיה פרופ' דן שכטמן, המתריעים מפני הסכנה המידית והקטסטרופלית הטמונה בהמשך פעילותו של מכל האמוניה, אולי יואיל להאמין לדבריו המחרידים של מזכ"ל ארגון הטרור חיזבאללה, חסן נסראללה, הידוע כמי שנוהג לעמוד מאחורי איומיו הזוועתיים. במלחמת לבנון השנייה שיגר אותו נסראללה מאות טילים לכיוונה של חיפה שרק בנס לא פגעו במכל עצמו".

הדוח זכה להתייחסות בהחלטת שופטת בית המשפט לעניינים מקומיים בחיפה, ג'אדה בסול, שכתבה: "הדוח והתמונה העולה ממנו מדירים שינה מעיני כל המעיין בו. הנתונים הכלולים בו, לרבות סקירת המצב במתקנים דומים שפעלו במדינות אחרות בעולם, הנתונים הפיזיים של המכל, הסיכון של עייפות החומר, האופרציה של העברת האמוניה הנוזלית מהספינה למכל מדי חודש בכמויות אדירות, מהווים סיכון לא מבוטל שלא ניתן להתעלם ממנו".

ביום שישי דלפה ליד יקנעם אמוניה ממכלים שהובלו במשאית מהמפעל המדובר, מבלי שנגרם נזק. העירייה מציינת את המקרה כתמרור אזהרה, "המחזק את ההכרה הקיימת, לרבות בקרב גורמי המדינה, בדבר ההכרח בפינוי המכל (...) בשל כובד האחריות לשלום ובטחון הציבור. הכתובת כתובה על הקיר וזועקת ממנו את זעקתם של חצי מיליון תושבים".

במקביל, פנו הבוקר ארגוני הסביבה לראש הממשלה נתניהו, לשר האוצר כחלון ולשר להגנת הסביבה אלקין, בבקשה שלא לחדש את היתר הרעלים של מיכל האמוניה במפרץ חיפה. "אנו מבקשים מכבוד ראש הממשלה והשרים לעמוד בהבטחה חשובה זו, לקבל החלטה אמיצה, לא לחדש את ההיתר, להביא לסגירת המיכל ולהסיר את האיום הנורא מעל חייהם של מאות אלפים בחיפה ובצפון הארץ", כתבו שורת ארגונים, ובהם עמותת צלול, אדם טבע ודין, גרינפיס ומגמה ירוקה.

דליפת אמוניה בכביש 70 ליד יקנעם. 17 בפברואר 2017. המשרד להגנת הסביבה, אתר רשמי
דליפת האמוניה ביום שישי/אתר רשמי, המשרד להגנת הסביבה

חברת חיפה כימיקלים טענה בערעור על ריקון המכל כי "העירייה מפריחה נתונים מופרכים ודמגוגיים שתכליתם לזרוע בהלה בקרב הציבור, שאין להם כל תימוכין מדעיים או עובדתיים ושהם גובלים בהטעייה. עמדתם הנחרצת של הגורמים המופקדים על נושא הבטיחות, ובהם פיקוד העורף והמועצה לביטחון לאומי, היא שהמענה המיגוני הקיים נותן פתרון הולם לכל התרחישים הרלבנטיים".

עוד טענה החברה כי יישום ההחלטה יפגע במתקנים רגישים ברחבי הארץ ואף עלול להוביל לפיטורים המוניים. "אם תופסק אספקת האמוניה - לא תתאפשר פעילותם של מתקנים ביטחוניים רגישים, דוגמת הכור הגרעיני בדימונה ובתי חולים. בנוסף, יופסקו פעילותם של מגזרי תעשייה שלמים במשק הישראלי, כולל פיטורי עשרות אלפי עובדים". לטענת החברה, פניית עיריית חיפה לבית המשפט אינה "נקיית ידיים ותמת לב", כיוון שהוגשה יום לאחר הגשת בקשה להוצאת דוח שמתנהל בבית המשפט העליון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully