וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מעבר לגולן, אסד ורוסיה כותשים את המורדים - שפתחו במבצע נואש

18.2.2017 / 17:45

השבוע החלו שורת ארגונים, בהם ג'בהת א-נוסרה לשעבר, במתקפה בדרעא, ערש המהפכה. מוסקבה - שעד כה נמנעה מלפעול באזור הסמוך לישראל - ודמשק, השיבו בתקיפות מאסיביות ותקפו גם בתי חולים, כמו בחאלב

צילום: טוויטר

כחודשיים אחרי תום המערכה בחאלב, המוקד הבוער בסוריה משתולל עתה בעיר דרעא, שבדרום המדינה, לא הרחק מרמת הגולן. לא הרבה נותר מהסכם הפסקת האש שתווך בידי רוסיה וטורקיה, שמנהלות קרבות בכמה חזיתות. מאז יום ראשון, מרבית תשומת הלב נתונה לדרעא, שבה פרצה המחאה נגד בשאר אסד אי-שם במרץ 2011.

ביום ראשון פתחו במתקפה שורת ארגוני מורדים, בהם פלגים מתונים הלוחמים תחת הדגל של צבא סוריה החופשי ותחריר א-שאם - קואליציית מורדים חדשה, הכוללת בעיקר את ג'בהת א-נוסרה לשעבר. במבצע, ששמו "מוות ולא השפלה", הסתערו הלוחמים על שכונת א-מנשייה, מובלעת של המשטר בעיר, ופוצצו מנהרה ומכוניות תופת. המורדים לקחו את היוזמה לידיהם כדי לסכל את הניסיונות של צבא סוריה להשתלט מחדש על מעבר גבול חשוב עם ירדן. אותם ארגונים, שבמקומות אחרים בסוריה לוחמים אלו באלו, השתלטו על כמה מבנים ואילצו את אסד לשלוח תגבורות לאזור.

לקריאה נוספת:
דיווח: הפנטגון שוקל להמליץ על שליחת כוחות למלחמה בדאעש בסוריה
כשהאינטרס משותף והאיום גובר - צבא לבנון מהדק קשרים עם חיזבאללה
אסד: צבא ארה"ב מוזמן לסוריה להילחם בדאעש - אם ישתף עמנו פעולה

עשן מיתמר מפיצוץ מנהרת תופת של המורדים בעיר דרעא, סוריה, 12 בפברואר 2017. טוויטר, צילום מסך
מתקפות קודמות של המורדים נכשלו. פיצוץ מנהרת התופת בדרעא/צילום מסך, טוויטר

גם התגובה הרוסית, שהטתה את הכף במערכה בחאלב, לא איחרה לבוא. מאז תחילת המתקפה, דיווחו המורדים ותושבים בדרעא ובסביבתה כי כלי טיס רוסיים הפציצו עמדות של מתנגדי המשטר בהיקף הנרחב ביותר מאז התערבה רוסיה במלחמה. לטענתם, לפחות שישה בתי חולים שדה הופצצו. עד עתה מחוזות דרעא וקוניטרה הדרומיים לא זכו לטיפול רוסי, אולי בשל סמיכותם לישראל והחשש מפני תקריות לא רצויות, וייתכן שגם מתוך סדר עדיפויות. אחרי כיבוש חאלב, המשטר מתמקד בהרחבת אזורי השליטה בסביבת הבירה דמשק ובחיבורה לכל הערים הגדולות במדינה, בהן דרעא.

בדרעא שורר סטטוס קוו בשנים האחרונות, בדומה למצב שהיה בחאלב עד השנה שעברה. המשטר והאופוזיציה שולטים על חלקים שונים בעיר, ומדי כמה חודשים הם מנסים להתקדם ולשנות את יחסי הכוחות. המבצע הגדול האחרון של המורדים נגד אסד בדרעא היה ביוני 2015, אך הוא נכשל. בינואר שעבר הצליח המשטר לכבוש מחדש את העיירה האסטרטגית שייח מאסכין, המשמשת נתיב אספקה חיוני מדמשק לדרום סוריה, בהשתתפותם של לוחמי חיזבאללה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ במסיבת עיתונאים בבית הלבן, וושינגטון, ארצות הברית. פברואר 2017. רויטרס
הכאוס בממשל מקשה על שיקום היחסים עם רוסיה. טראמפ/רויטרס

המלחמה בסוריה, שבחודש הבא תיכנס לשנתה השביעית, נמצאת עתה במעין מצב המתן. מוסקבה קיוותה כי הממשל החדש בוושינגטון ישתף עמה פעולה במלחמה בדאעש במזרח המדינה, אך הכאוס השורר בשלטונו של דונלד טראמפ מקשה על שיקום היחסים. פרישתו של היועץ לביטחון לאומי מייקל פלין, שהיה מקורב לקרמלין ושילם את המחיר על כך ששוחח עם השגריר הרוסי בוושינגטון בטרם נכנס לתפקיד, תקשה על המהלך שלו ייחלו בקרמלין.

עד שיתברר לאן נושבת הרוח בבית הלבן, אסד ובעלי בריתו נוגסים בשטחים המצטמצמים של המורדים. דאעש פחות מטריד את דמשק, מאחר שהוא מותקף הן על ידי טורקיה בצפון והן על ידי הקואליציה האמריקנית במזרח. המטרה של נשיא סוריה נותרה מיגור שאריות האופוזיציה המתונה כך שכל מתנגדיו יהיו משורות ארגונים קיצוניים. במצב כזה, אף אחד לא יתעקש יותר על הפלתו, רעיון שהלך ונשחק בשנה וחצי האחרונה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully