וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התנועה הרפורמית: "מעולם לא התנגדנו למינוי שגריר - עד פרידמן"

18.2.2017 / 0:11

בהודעה חריגה, הצהירה התנועה היהודית הגדולה בארה"ב כי היא מתנגדת למינויו של דיוויד פרידמן לשגריר בישראל. "הוא מעולם לא היה מעורב ביחסי חוץ למעט תמיכה קנאית וכספית בפעילות ההתנחלויות. אנו דואגים לישראל", נכתב

צילום: טל שלו ועמרי נחמיאס באמצעות הסמארטפון של וואה-ווי, עריכה: יוסי אלטר

יממה לאחר השימוע שנערך בוועדת יחסי החוץ של הסנאט לעורך הדין דיוויד פרידמן, המועמד לתפקיד השגריר בישראל, פרסמה אמש (שישי) התנועה הרפורמית בארצות הברית הודעה חריגה ביותר שבה היא מודיעה על התנגדותה למינוי. נשיא האיחוד ליהדות רפורמית בארצות הברית, הרב ריק ג'ייקובס, כתב בהודעה רשמית מטעם התנועה כי גם לאחר שנפגש עם פרידמן דעתו על המינוי לא השתנתה.

"זהו רגע קריטי", כתב. "מעולם לא התנגדנו קודם לכן למינוי של שגריר ארצות הברית. אנחנו עושים זאת כעת, בגלל הצורך החיוני להשמיע את הדאגות שלנו לגבי המינוי החשוב הזה". לדבריו, "ההצהרה שלנו מגיעה מתוך אהבה עמוקה לישראל ופחד מכך שהתמיכה הדו מפלגתית ארוכת השנים בישראל מונחת על כף המאזניים".

השגריר המיועד לישראל דיוויד פרידמן בוועדת יחסי החוץ של הסנאט, וושינגטון, ארה"ב. פברואר 2017. רויטרס
פרידמן בשימוע בסנאט, אתמול/רויטרס

במהלך השנים האחרונות אירעו בין פרידמן ובין קבוצות של יהודים ליברליים התנגשויות בכמה צמתים. כך, למשל, במאמר שכתב הוא כינה את אנשי השדולה היהודית ליברלית ג'יי סטריט "גרועים מאנשי הקאפו". את הליגה נגד השמצה, ארגון יהודי הנלחם באנטישמיות ובגזענות, הוא כינה "אהבלים", ולכך צירף עוד שורה של התבטאויות מעוררות מחלוקת על האנטישמיות המלווה לטענתו את מחלקת המדינה האמריקנית זה כמאה שנה.

אתמול, במהלך השימוע שנערך לו בסנאט לקראת ההצבעה על אישור מינויו לשגריר, אמר פרידמן כי הוא "מתחרט עמוקות" על הדברים האלה. "זו הייתה רטוריקה פוליטית שליוותה את קמפיין הבחירות ואני יכול להבטיח לכם שאני מבין את ההבדל בין זה ובין הרטוריקה המצופה מדיפלומט", אמר לאנשי הוועדה.

אלא שבתנועה הרפורמית לא השתכנעו. לכן, החליטו לפרסם היום את ההודעה החריגה, שבה נכתב עוד כי: "אנחנו פשוט לא יכולים לקבל את זה שהדעות המתונות שהציג פרידמן בשימוע מחליפות את ההיסטוריה של העמדות והפעולות שלו בנושא ישראל". בין היתר, אמר אתמול פרידמן בשימוע כי יתמוך בפתרון שתי המדינות ויתנגד לסיפוח של השטחים.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
מפגינים בוועדת יחסי החוץ של הסנאט על מינוי שגריר לישראל דייוויד פרידמן, וושינגטון, ארה"ב. פברואר 2017. רויטרס
מתפרעים במהלך השימוע בסנאט, אתמול/רויטרס

"למר פרידמן חסרים הכישורים הבסיסיים לתפקיד. שלא כמו אף אחד שהחזיק בתפקיד זה לפניו. אין לו ניסיון ביחסי חוץ, הוא מעולם לא היה מעורב בכך למעט תמיכה קנאית, מפלגתית וכספית בפעילות ההתנחלויות", נכתב.

בסיכום ההודעה, נכתב כי בתנועה הרפורמית מסתייגים מן המזג של פרידמן, "וכפי שאנחנו ביקורתיים לגבי המזג שלו, כך גם אנחנו מבקשים להרחיק את עצמנו מאותם מפגינים שהפריעו לשימוע שלו בסנאט. למר פרידמן מגיע שימוע, ולסנאטורים מגיעה הזדמנות לשאול אותו שאלות חשובות".

כמה סנאטורים דמוקרטים העלו אתמול חששות במהלך השימוע לגבי העמדות שהשמיע פרידמן לאורך השנים, ואף סיפרו כי הגיעו אליהם פניות רבות מן הקהילות היהודיות במדינה שלהם. עם זאת, קשה לומר כיצד ישפיע המכתב, אם בכלל, על אופן ההצבעה של הסנאטורים לגבי המינוי, שצפוי להיות מאושר בכל מקרה.

מנכ"ל התנועה בישראל: "התבטאוית פרידמן פוגעות ביהודים רבים"

מנכ"ל התנועה הרפורמית בישראל, גלעד קריב, הגיב להתנגדות התנועה למינוי ואמר: "הנהגת התנועה הרפורמית בארצות הברית פרסמה את הודעתה מתוך מחויבות גדולה לחוסנה של מדינת ישראל ולערכיה כמדינה יהודית ודמוקרטית ומתוך חשש עמוק שהתבטאויותיו השערורייתיות של השגריר המיועד פוגעות קשות בחלקים גדולים ומשמעותיים של יהדות ארה"ב ובחלקים גדולים של הציבור הישראלי".

לדבריו, "באופן מסורתי, לשגריר ארצות הברית תפקיד חשוב גם במרקם היחסים בין ישראל לבין הקהילה היהודית הגדולה בתפוצות, ובמיוחד כאשר מדובר בשגריר יהודי. מציאות שבה שגריר אמריקאי משווה מאות רבנים ועשרות אלפי חברי קהילות למשתפי פעולה עם השלטון הנאצי פשוט אינה מתקבלת על הדעת ולא ניתנת להסבר. אנו מגבים את חברינו מעבר לים המפגינים בהודעתם את דאגתם ואהבתם למדינת ישראל ולקשריה עם יהדות העולם ואנו בטוחים שיחד אתנו, הם ימשיכו בפעולתם הקהילתית והציבורית למען מדינת ישראל, לבלימת תנועת ה-BDS, לטיפוח הקשרים של הדור הצעיר עם מדינת ישראל ובמקביל גם להבטחת חוסנן הדמוקרטי של מדינת ישראל ושל מדינתם גם יחד".

(עדכון ראשון: 22:11)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully