וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפוני עמונה מחכים לנתניהו בעפרה: "לא נסכים לעבור ליישוב זמני"

17.2.2017 / 9:10

שלושה שבועות מאז שפונו מבתיהם, מתעקשים תושבי המאחז להישאר במדרשה בהתנחלות הסמוכה עד להשגת הבנות עם הממשלה על מגורי קבע: "המציאות הנוכחית קשה, אבל לא נחכה עוד 20 שנה על המדף. חיכינו מספיק"

צילום: מטה המאבק עמונה, עריכה: יוסי אלטר

מאחז עמונה פונה לפני שלושה שבועות, והתושבים שאיבדו את בתיהם מסרבים לעזוב את המדרשה בהתנחלות הסמוכה עפרה לטובת מגורים זמניים. למרות התנאים הקשים במקום, התושבים דורשים מהממשלה ומהעומד בראשה, בנימין נתניהו, לעמוד בהתחייבות להעבירם כמקשה אחת ליישוב חדש.

התושבים חוששים כי יעברו למגורים זמניים, הממשלה תשכח מהם לחלוטין. אתמול פורסם בחדשות ערוץ 2 כי נתניהו בוחן מחדש הקמת התנחלות חדשה למפוני המאחז, וכי האפשרות נבחנת מול ממשל נשיא ארצות הברית החדש, דונלד טראמפ.

המפונים דחוסים בתוך חדרי המדרשה, רוב הציוד שלהם מאופסן במכולות, והם מתקשים להתנהל בחיי היומיום. "המציאות קשה מאוד, הורים גרים עם נערים ונערות באותו החדר", אומר אחד התושבים, "משפחות עם יותר משבעה ילדים קיבלו שני חדרים עם מיטות קומתיים". יו"ר מטה המאבק של תושבי עמונה, אביחי בוארון, מוסיף: "האווירה קשה מאוד, אתה גומר יום עבודה ואין לך לאן לחזור, אין את כל מה שבית נותן לך, אין אינטימיות. אתה תלוש לחלוטין, וזה בלי קשר לתנאים הפיזיים במקום".

לאחר פינוי עמונה - מכולות מובלות על גבי משאיות. פברואר 2017. מתי עמר, תצפית TPS
פינוי עמונה/תצפית TPS, מתי עמר

המדינה אישרה הקמת אתר קרוואנים למגורים זמניים עבור משפחות המפונים, אך הן מסרבות לעבור אליו. "זה לא רלוונטי ומעולם לא ביקשנו את זה", אומר בוארון. "לפי נסיון העבר, הזמני הופך קבוע, כמו במגרון ובבית אל. אנחנו לא הולכים להיות שוב על המדף, עשרים שנה על המדף הספיקו לנו. מבחינתנו יהיה מעבר אך ורק לאתר שיוקם בו יישוב הקבע כפי שראש הממשלה ושר החינוך התחייבו בפנינו וחתמו על כך".

לפני הפינוי, הוצעו לתושבי עמונה מספר פתרונות, אך הם בחרו להתיישב בגאולת ציון, בסמוך לשבות רחל. הסיבה לכך, לפי בוארון: "מבחינה משפטית הוא הכי נח. יש שם דרך גישה, אלה אדמות מדינה. כל שצריך לעשות זה רק שראש הממשלה ינחה את האלוף (פיקוד המרכז, ש"ב) להוציא צו לאתר מגורים זמני כמו שקרה במקומות אחרים". עם זאת, דבר לא זז: "נכון לעכשיו לא רואים שום צעד בכיוון הזה. אמורה להיות החלטת ממשלה להקמת יישוב ומתן סמל יישוב, אבל אין התקדמות".

בוארון אומר שהמגעים עם הממשלה היו עד כה בהמתנה לפגישת ראש הממשלה עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. "הייתה התחייבות מיידית, דובר על כך שהעבודות וההחלטה על היישוב החדש יתקבלו עד סוף מרץ. כעת אנחנו מחכים שראש הממשלה יחזור לארץ. את בני בן החמש ששאל אותי מה קורה לא מעניין הביקור של נתניהו. אחרי הטראומה הקשה שעברה עלינו, אנחנו רוצים להתחיל לגור ביישוב החדש, לא באכסניה צרה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החינוך נפתלי בנט בישיבת ממשלה. אוגוסט 2016. אמיל סלמן, פול צלמים
"זה יהיה לדיראון עולם על שמותיהם נתניהו ובנט"/פול צלמים, אמיל סלמן

עד כה, שומרים חברי הקהילה על לכידות גבוהה, ולמעט משפחה אחת שעברה דרומה כל החברים החליטו להישאר כמקשה אחת ולעבור יחד למקום החדש – גם אם עדיין אין כזה. מעבר לכך, מספר בוארון, "אנחנו אפילו מקבלים פניות ממשפחות ברחבי הארץ שרוצות להצטרף אלינו ביישוב החדש".

בתחילת השבוע הוקמה משמרת מחאה חדשה בגן הוורדים בירושלים, כדי להבטיח את שמירת מאבק מפוני עמונה בתודעה. היום עברה המשמרת אל בית ראש הממשלה, לקראת חזרתו לארץ מוושינגטון. "אנחנו ממשיכים ועוברים אל בית ראש הממשלה, תחת האמירה שגם אנחנו רוצים בית.

"מבחינתנו, אם זה לא יקרה בשבועיים הקרובים זה לא יהיה בכלל, ואם זה לא יהיה בכלל זה יהיה לדיראון עולם. פונו בעבר יישובים אבל הוקמו עבורם יישובים חדשים. כאן מדובר בקהילה שנמחקה ואין לה המשך, ועוד בממשלת ימין של הליכוד והבית היהודי. זה יהיה לדיראון עולם על שמותיהם של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החינוך נפתלי בנט".

המאחז עמונה במהלך הריסת המבנים האחרונים לאחר פינויו מתושבים ומפגינים, 8 בפברואר 2017. ראובן קסטרו
הריסת המבנים בעמונה לאחר הפינוי/ראובן קסטרו
עימותים עם שוטרים במהלך פינוי המאחז עמונה. פברואר 2017. ראובן קסטרו
פינוי עמונה/ראובן קסטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully