וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"רדיקלי ולא ראוי": שגרירים לשעבר נגד מינוי שגריר ארה"ב בישראל

חמישה שגרירים לשעבר, דמוקרטים ורפובליקנים, הגישו לוועדת יחסי החוץ מכתב התנגדות למינוי דייוויד פרידמן לתפקיד והזכירו כי כינה את תומכי השדולה היהודית-ליברלית "קאפו". השימוע לאישור מינויו ייערך היום בסנאט

צילום: לע"מ, עריכה: יאיר דניאל

(בווידאו: נתניהו - "שגרירות ארה"ב צריכה לעבור לירושלים)

חמישה שגרירים אמריקנים בישראל לשעבר חתמו הלילה (חמישי) על מכתב שבו הם מביעים את התנגדותם החריפה למינויו לתפקיד של דיוויד פרידמן – כך דווח ברשת ABC. במכתב ששלחו החמישה לוועדת יחסי החוץ בסנאט, שצפויה לערוך היום את השימוע לאישור מינויו של פרידמן, הם טענו כי אינו כשיר לכהן בתפקיד בשל "עמדותיו הרדיקליות".

חמשת השגרירים בדימוס, תומס פיקרינג, וויליאם הארופ, אדוארד ווקר, דניאל קורצר וג'יימס קנינגהאם, טענו כי פרידמן לעג לפתרון שתי המדינות וכינה אותו "אשליה", ולכן אינו ראוי לשמש כשגריר בישראל. "הוועדה צריכה לוודא שלפרידמן יש את האיזון והמזג הדרושים כדי לייצג את ארצות הברית", הם כתבו.

במכתבם טענו השגרירים, בהם רפובליקנים ודמוקרטים, כי פרידמן, שהביע תמיכה בהעברת השגרירות לירושלים, האשים את הנשיא הקודם ברק אובמה ואת כל מחלקת המדינה בממשלו באנטישמיות. בנוסף, כתבו כי הוא כינה את תומכי הקבוצה היהודית-ליברלית "ג'יי סטריט", "קאפו". לדבריהם, הוועדה צריכה לבחון את השאלה אם פרידמן יגן על עמדתה של ארצות הברית המתנגדת לסיפוח הגדה המערבית ללא הסכם בינלאומי, ולא יתמוך "בהפרת החוק הבינלאומי".

עוד בוואלה! NEWS:
טראמפ במסר חריף לוונצואלה: "לשחרר מיד את מנהיג האופוזיציה מהכלא"
דיווח: טראמפ בחר מחליף ליועץ לביטחון לאומי במקומו של פלין
האם גם איוונקה טראמפ תצטרף למו"מ בין ישראל לפלסטינים?

דיוויד פרידמן שמונה לשגריר ארצות הברית בישראל. רויטרס
כינה את תומכי שדולת "ג'יי סטריט" "קאפו". פרידמן/רויטרס

"השגריר האמריקני צריך להקדיש את עצמו לקידום המטרות של מדינתנו באזור: חיזוק ביטחונה של ארצות הברית ובת בריתה ישראל, וקידום עתיד של שלום בין ישראל ושכנותיה, במיוחד הפלסטינים", כתבו. "אם ישראל רוצה להמשיך להיות מדינה יהודית ודמוקרטית הזוכה להכרה בינלאומית, אנו לא רואים חלופה לפתרון שתי המדינות". ממחלקת המדינה האמריקנית לא נמסרה תגובה למכתבם של השגרירים.

הנשיא האמריקני דונלד טראמפ הכריז על מינויו של פרידמן כבר בדצמבר האחרון. "פרידמן הוא חברי הקרוב ויועצי הנאמן זה שנים. יחסיו החזקים עם ישראל יהוו הבסיס למשימתו הדיפלומטית, והוא יהיה נכס אדיר למדינתנו", מסר טראמפ בהצהרה.

פרידמן, יהודי חובש כיפה ואיש ימין מובהק, משמש מזה שנים כיושב ראש ארגון ידידי בית אל בארצות הברית. "מינויו של פרידמן יסייע לנו בעודנו מחזקים את קשרינו עם בנות בריתנו, ושואפים להגיע לשלום במזרח התיכון", הוסיף טראמפ. "הקשר בין ישראל לארצות העברית הוא עמוק, ואני אבטיח שיישאר כזה". פרידמן עצמו הגיב למינוי ואמר כי "אני מצפה לעבוד ללא לאות משגרירות ארצות הברית בבירתה הנצחית של ישראל – ירושלים".

נפתלי בנט ושגריר ארצות הברית המיועד בישראל דיוויד פרידמן. טייוטר, צילום מסך
איש ימין מובהק. פרידמן ובנט/צילום מסך, טייוטר

פרידמן, עורך דין ידוע בארצות הברית, הוא מומחה בליטיגציה ובפשיטות רגל ודובר עברית שוטפת. במהלך הקמפיין שלו לנשיאות, שימש פרידמן כאחד מיועציו של טראמפ לענייני ישראל והמזרח התיכון. בהצהרתו, אמר כי הוא מתרגש לקראת המינוי, וירצה "לחזק את הקשר העוצמתי בין שתי המדינות, ולקדם את השלום באזור".

יו"ר הבית היהודי, שר החינוך נפתלי בנט, בירך על מינויו הצפוי של פרידמן וכינה אותו בחשבון הטוויטר שלו "חבר גדול של ישראל". גם ראש המועצה האזורית שומרון, יוסי דגן, בירך על המינוי וכינה את פרידמן "חבר ושותף אמיתי".

בריאיון לעיתון "הארץ" בחודש יוני האחרון נשאל פרידמן האם הוא סבור שטראמפ יתמוך בסיפוח של לפחות חלק מן הגדה המערבית לשטח ישראל, והשיב: "אני מעריך שכן. לא ניהלתי איתו את הדיון הזה, אבל אני צופה שכן". בריאיון לערוץ 7 בחודש מאי השנה אמר כי הוא מאמין שטראמפ יתמוך בהמשך הבניה בהתנחלויות. "זה שטח שישראל מחזיקה בו כמעט 50 שנה. האוכלוסייה ביהודה ושומרון היא 400 אלף איש. אם אתה מוסיף לזה את מזרח ירושלים זה כמעט מיליון איש", אמר. "האנשים האלה לא הולכים לשום מקום, וישראל לא הולכת לעשות את אותה טעות שהיא עשתה כשהתפנתה מעזה, והוא יודע את כל זה".

דגל ארה"ב בחצי התורן, שגירות ארצות הברית תל אביב. 29 בספטמבר 2016. ראובן קסטרו
פרידמן הביע תמיכה בהעברת השגרירות לירושלים. שגרירות ארה"ב בתל אביב/ראובן קסטרו

פרידמן כתב טורים ומאמרי דעה בשנים האחרונות באתר ערוץ 7 באנגלית. במאמר שלו מחודש פברואר השנה כתב כי "מעולם לא היה דבר כזה 'פתרון שתי המדינות' אלא רק 'נרטיב שתי המדינות'". עוד כתב פרידמן כי "למרות ה'הסכמים' שהושגו בקמפ דיוויד, אוסלו, ווי פלנטיישן ובמקומות אחרים, לא יאסר ערפאת ולא מחמוד עבאס התכוונו מעולם לקבל את התנאים המינימליים הדרושים לפתרון שתי המדינות, ולא בהכרח בגלל הבדלים אידיאולוגיים, אלא בגלל שהקמה של מדינה פלסטינית הייתה גורמת לפתע לסוף המשטר המתועב ואחיזת החנק המושחתת שלהם בכספי הכופר המשולמים במשך שנים על ידי ארצות הברית ומדינות מערביות אחרות".

ארגוני השמאל היהודיים בארצות הברית יצאו גם הם נגד המינוי. בהצהרה רשמית נמסר משדולת ג'יי סטריט כי "פרידמן היה חבר אמריקאי קרוב להתנחלויות, חסר כל ניסיון דיפלומטי וכינה את היהדות הליברלית 'גרועה יותר מאלה ששימשו כקאפו'. הוא לא יכול לבוא בחשבון לייצוג ארצות הברית בישראל". עוד נמסר מהארגון, כי "המינוי חסר אחריות, ושם את מוניטין ארצות הברית באזור ובעולם כולו בסיכון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully