וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיפה כימיקלים ערערה - ביהמ"ש הורה לעכב את ריקון מכל האמוניה

15.2.2017 / 17:14

ערעור החברה לבית המשפט המחוזי בחיפה התקבל, בטענה ש"הנתונים שהגישה העירייה גובלים בהטעייה". בעקבות כך, הוחלט להוציא צו לעיכוב פינוי המכל בשבועיים. עיריית חיפה: "לא לאפשר לחברה לשטות בציבור"

צילום: סיגל עמרם, עריכה: יוסי אלטר

ערעור חברת חיפה כימיקלים התקבל היום (רביעי) על ההחלטה לרוקן את מכל האמוניה בעיר עד לשבוע הבא. בעקבות הערעור, שהוגש לבית המשפט המחוזי בעיר, הוחלט להוציא צו לעיכוב ביצוע ההחלטה על לתאריך ה-26 בפברואר. זאת, לאור טענות החברה כי עמדות העירייה כבר נדחו בעבר, וכי הדוח עליו מתבססות טענותיה - מוטעה.

"עיריית חיפה מפריחה נתונים מופרכים ודמגוגיים שתכליתם לזרוע בהלה בקרב הציבור, שאין להם כל תימוכין מדעיים או עובדתיים ושהם גובלים בהטעייה", נכתב בערעור שהוגש באמצעות עורכי הדין יוסי בנקל ואלי כהן. "עמדתם הנחרצת של הגורמים המופקדים על נושא הבטיחות, ובהם פיקוד העורף והמועצה לביטחון לאומי, היא שהמענה המיגוני הקיים נותן פתרון הולם לכל התרחישים הרלבנטיים".

עוד טענה החברה כי יישום ההחלטה יפגע במתקנים רגישים ברחבי הארץ ואף עלול להוביל לפיטורים המוניים. "אם תופסק אספקת האמוניה - לא תתאפשר פעילותם של מתקנים ביטחוניים רגישים, דוגמת הכור הגרעיני בדימונה ובתי חולים. בנוסף, יופסקו פעילותם של מגזרי תעשייה שלמים במשק הישראלי, כולל פיטורי עשרות אלפי עובדים". לטענת החברה, פניית עיריית חיפה לבית המשפט אינה "נקיית ידיים ותמת לב", כיוון שהוגשה יום לאחר הגשת בקשה להוצאת דוח שמתנהל בבית המשפט העליון.

לקריאה נוספת:
ייצור מקומי או ייבוא מירדן: מה יכול להחליף את מכל האמוניה בחיפה?
איך זה שעדיין לא סילקו מחיפה את מיכל האמוניה המסוכן? דעה
העתקת מכל האמוניה: המשרד להגנת הסביבה זימן לשימוע את חיפה כימיקלים

מיכל אמוניה במפעל חיפה כימיקלים שבמפרץ חיפה. פיני חמו, מערכת וואלה! NEWS
פניית עיריית חיפה לבית המשפט אינה "נקיית ידיים". מכל האמוניה/מערכת וואלה! NEWS, פיני חמו

עורכי הדין תקפו בחריפות "דוח קינן", שעליו התבססה פניית העירייה ולפיו המכל מסכן את תושבי הסביבה, והעלו שורה של נתונים בעייתיים, לטענתם, שהוצגו במסמך והובילו את בית המשפט למסקנה שגויה. "כותבי הדוח לא טרחו לבקר במסוף האמוניה. הם לא נפגשו עם נציגי החברה ועם מומחי פיקוד העורף, עם נציגי המועצה לביטחון לאומי ועם נציגי המשרד להגנת הסביבה, להם יש את הידע הנדרש על מכל האמוניה והדרכים להגנתו", טענו.

הם הוסיפו כי העירייה והעומד בראשה יונה יהב פעלו להסתיר מעיני בית המשפט את העובדה שהדוח הוגש לבית המשפט העליון. לבקשת החברה נקבע דיון דחוף בדלתיים סגורות בבית המשפט העליון כדי לדון בדוח.

חיפה כימיקלים לא מייצרת אמוניה בישראל, אלא מייבאת חומר גלם מחו"ל דרך הים לנמל חיפה ומשם למסוף האמוניה. בנוסף, המכל מכיל את מלאי החירום של מדינת ישראל, למקרה שייפסק הייבוא דרך הים.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
ראש עיריית חיפה הציג את הדוח שהזמין על סכנות מיכל האמוניה המוצב בעיר. ערן גילווארג
"נתונים מופרכים ודמגוגיים". יונה יהב/ערן גילווארג

אחת הטענות בערעור מטילה ספק בסמכותו של בית משפט שלום בחיפה לבקר את פעילותן של הרשויות המוסמכות, שאותן לא טרח לזמן לדיון בפניו. "קיימת חובה לזמן את נציגי היועץ המשפטי לממשלה לדיון בטרם מתן החלטה בסוגיית האמוניה", נטען.

"חברת חיפה כימיקלים הוקמה על ידי מדינת ישראל כחברה ממשלתית כדי לעשות שימוש בידע מקורי שפותח על ידי מדענים ישראלים באוצרות טבע המצויים בישראל לשם פיתוח תעשיית דשנים בקנה מידה עולמי לצורך קידום החקלאות בארץ ובעולם. למפעלים בישראל שמשתמשים באמוניה תרומה שנתית של מיליארדי שקלים למשק הישראלי", נטען.

לפני שלושה ימים קבע בית המשפט לעניינים מקומיים בחיפה כי על מפעל "חיפה כימיקלים" לרוקן את מכל האמוניה בתוך עשרה ימים. השופטת ג'אדה בסול קבעה זאת בדיון בערעור שהוגש נגד צו הסגירה שהוציא בית המשפט ביום רביעי האחרון בעקבות דוח האמוניה שפורסם לפני שבועיים. בהחלטתה התייחסה השופטת לדוח ואמרה כי הכתוב בדוח "מדיר שינה מעיניה". מחיפה כימיקלים נמסר כי "החברה תכבד את החלטת בית המשפט".

עיריית חיפה: "חיפה כימיקלים נוקטת במסע הפחדה"

מחיפה כימיקלים נמסר היום כי "מכל האמוניה עומד בתקנים הבינלאומיים המחמירים ביותר של בטיחות וכוללים בין השאר מעטפת פלדה מיוחדת, קירות מגן מבטון, קירות חיצוניים ועוד שורה של מעגלי אבטחה גלויים וסמויים. המכל נבדק מספר פעמים על ידי מומחים בינלאומיים ונמצא תקין".

מעיריית חיפה נמסר: "תושבי העיר חיפה, הנהלתה וראש העיר, מצביעים בדאגה על העובדה לפיה הנהלת חיפה כימיקלים מתעלמת מהחלטת בית המשפט וטרם החלה בפינוי מכל האמוניה כפי שהונחתה בפסק הדין האמיץ של השופטת. תחת זאת מפעילה החברה מנופי לחץ על ממשלת ישראל ודי לשמוע את דברי השר להגנת הסביבה זאב אלקין על הלחצים המופעלים נגדו. במקביל, נוקטת חיפה כימיקלים במסע הפחדה בתקשורת על 'השבתת המשק וקריסתו' במקרה של פינוי המכל".

עוד נמסר בתגובה: "אנו קוראים להתאחדות התעשיינים שקראה היום שלא לפנות את המכל ליטול קורה מבין עיניה. רק לפני שנים מעטות, שבת מפעל חיפה כימיקלים לחודשים ארוכים והמשק לא קרס. התאחדות התעשיינים צריכה לשים לנגד עיניה גם את תושבי חיפה ואת עובדי המפעל שפועלים לצד 'פצצה מתקתקת' ולא רק את בעלי ההון. אנו תובעים ממשלת ישראל, לעמוד לצד תושבי חיפה וערי המפרץ ולא לאפשר לחיפה כימיקלים להמשיך ולשטות בתושבים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully