וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכיר מודיעין אמריקני: ה-CIA מדליף מידע במטרה להגן על טראמפ

15.2.2017 / 11:53

פרשת היועץ לביטחון לאומי מטלטלת את וושינגטון וחושפת טפח ממלחמת ריגול עמוקה וסבוכה יותר ממה שדמיינו. לוואלה! NEWS נודע כי סוכנות הביון מפרסמת בבהילות מידע על קשריו של טראמפ עם רוסיה במטרה למנוע סחיטה מצד מוסקבה. האם בכירים נוספים ישלמו מחיר על הטיוח?

עריכה: עמרי מלכה צילום: רויטרס

פרישתו של היועץ לביטחון לאומי של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ מטלטלת את וושינגטון. לפי ההערכה המקובלת, הפרשה התפוצצה בעקבות החשש האמיתי של קהילת המודיעין האמריקנית לחדירה רוסית, או לכל הפחות השפעת יתר של גורמים רוסים על ממשל טראמפ. הערכה זו התחזקה בעקבות האזנות שאיששו כי מייקל פלין אכן קיים שיחות עם שגריר רוסיה בארצות הברית – פעולה שהיא עבירה על החוק – ודן עמו בהסרת הסנקציות על מוסקבה. מדובר בעבירה חמורה מאוד, אבל לא בגלל זה סילקו את היועץ לביטחון לאומי.

פלין עף כי שיקר לסגן הנשיא מייק פנס, שיצא לתקשורת והאשים אותה בהפצת חדשות מזויפות (Fake News). כמה מוכר. עתה התברר כי החדשות אמיתיות, אפילו ממעיטות. השאלה הגדולה היא אם מישהו נוסף ישלם על הטיוח. קהילת המודיעין, שמתגוננת נגד נשיא שלא מעריך אותה, שחוששת שמידע רגיש יגיע לגורמים בלתי רצויים – כלומר רוסיה - יוצאת למאבק על שליטה.

ויש גם גרסה לא פחות מעניינת - ההדלפות נועדו להגן על טראמפ; ה-CIA לא נלחם בו, אלא בעדו. גורם בכיר בקהילת המודיעין האמריקנית ששוחח עם גורם ישראלי, אמר לו כי ההערכה היא שלרוסיה יש "קומפרומט" (מושג מעולם הריגול, שמשמעותו מידע מפליל המאפשר סחיטה) על טראמפ. אותו גורם אמריקני סיפר לעמיתו כי הם ממהרים לפרסם כל מה שידוע להם על קשרי טראמפ וצוותו עם רוסיה, כדי שהמידע הזה לא יוכל לאפשר סחטנות, שכן הוא יהיה גלוי וחשוף. מאותו הרגע הוא יכול להיות לא נעים, אולי מביך, אבל האיום הגלוי שמשמעותו "אם לא תהיה ילד טוב, דע שיש לנו מידע מביך עליך" – אינו יעיל עוד. לפי תזה זו, יש כאן משחק ריגול עמוק יותר ממה ששיערנו.

לקריאה נוספת:
השיחות החשאיות עם רוסיה שסיבכו את היועץ לביטחון לאומי של טראמפ
דיווח: בכירי מטה טראמפ היו בקשר נרחב עם המודיעין הרוסי
הבית הלבן: טראמפ ביקש מפלין להתפטר - בגלל משבר אמון

היועץ המיועד לביטחון לאומי בממשל טראמפ, מייקל פלין. רויטרס
כמה רחוק זה עוד יגיע? היועץ לביטחון לאומי פלין/רויטרס

הערב יתייצבו שני מנהיגים למסיבת עיתונאים משותפת. האורח, ראש הממשלה בנימין נתניהו, יישאל כמובן על יחסיו עם הממשל ועל חזונו לשלום בין ישראל לפלסטינים. המארח, נשיא ארצות הברית, לא ייהנה משאלות על מדיניות, על חזונו לכלכלה, על יחסיו עם ישראל ונתניהו (טוב, אולי בשאלה האחרונה). דבר אחד בלבד מעסיק היום את ארצות הברית – לא פרשת פלין עצמה, אלא עד כמה רחוק היא תגיע, אם בכלל. והנה ספוילר: אם הפרשה נעצרת כאן, היא תגווע ותישכח בתוך זמן קצר יחסית. זה, כמובן, רק אחד מן התרחישים.

השאלה הגדולה היא מה ידע טראמפ, ומתי. אם יתברר שהנשיא הנבחר שלח את פלין להציע עסקה לרוסים, זו בעיה ענקית לנשיא. עדיין לא מדובר בהדחה, לפחות לא בשלב זה, על אף שמדי יום הסיכויים לתרחיש זה עולים בסוכנויות ההימורים. אי אפשר להדיח אותו בלי התחלת חקירה של הסנאט, וכמובן בלי רוב בקונגרס. המפלגה הרפובליקנית נהנית מרוב מוצק בשני בתי הקונגרס, הם לא ידיחו נשיא ממפלגתם אלא אם השמים יפלו. יש אמנם סנאטורים הרוצים חקירה מקיפה, ונראה שאכן כך יהיה למרות הכול, אבל יש אחרים הקוראים להפסיק: השעיר לעזאזל הוקרב בזמן, או אחרי הזמן. הפרשה נגמרה. צריך לחזור לעסקים של להפוך את אמריקה לגדולה שוב.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
דונלד טראמפ וסגנו מייק פנס בדרך לעצרת בחירות באוהיו, ארצות הברית, ספטמבר 2016. רויטרס
ראו הוזהרתם. טראמפ וסגנו פנס/רויטרס

וכמובן, בתזמון זה מודיע הבית הלבן שעל רוסיה להחזיר את חצי האי קרים לאוקראינה, ורוסיה שולחת ספינות לפטרל סמוך לארצות הברית. אם נלך למחוזות הקונספירציה – שני הצדדים משחקים את משחק ההצהרות והמלחמה הקרה, כי הקרמלין הבין שחיבוק הדוב שהעניקו לטראמפ עומד להתפוצץ וצריך מהר לעשות בקרת נזקים. רק אתר ההדלפות ויקיליקס, שפעל במערכת הבחירות ללא לאות נגד המפלגה הדמוקרטית, לא מבין את הרמזים הדקים הללו ומפרסם כי פרשת פלין היא ציד מכשפות של התקשורת והמפלגה הדמוקרטית נגד ממשל טראמפ.

בימים הקרובים נראה ונשמע עוד הדלפות בנושא. מדי שעה פורץ לחיינו עוד ציוץ, עוד הודעת פוש לנייד. היועצת הבכירה לנשיא קליאן קונוויי נראית תשושה, דובר הבית הלבן שון ספייסר נאבק על מעמדו ומשרתו. אנו בשיא הסערה. ואולם בשלב זה, ואני מסייג זאת לאור הנתונים הקיימים, נראה שהבית הלבן ישרוד - אלא אם יצוץ מידע חדש ודרמטי, דוגמת קשריו העסקיים של טראמפ עם גורמים רוסים. בקושי, אבל ישרוד. המפלגה הרפובליקנית לא תדיח נשיא מטעמה כשהיא רואה את הארץ המובטחת – חקיקה שמרנית גורפת מעבר לפינה.

בתקופתו בתפקיד, אחת הכהונות הקצרות בהיסטוריה של היועץ לביטחון לאומי לנשיא, אמר הגנרל בדימוס פלין לאיראנים כי הם קיבלו אזהרה. עתה גם טראמפ וממשלו קיבלו אזהרה, מבפנים. השאלה הגדולה עכשיו היא אם זה יתקן את הממשל – ויש מספיק זמן לעשות זאת, כמובן – או שהאזהרה תהפוך אותו לפרנואידי יותר, מסוגר יותר ובעייתי יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully