וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חבר הוועדה למינוי שופטים מקדם: כהונת שופט עליון תוגבל ל-12 שנה

15.2.2017 / 11:09

חבר הכנסת רוברט אילטוב מקדם הצעת חוק שתגביל את כהונת השופטים לשבע עד 12 שנה ותקבע כי לא יוכלו להתמנות מחדש. "הצעת החוק תזרים ותביא כוחות חדשים ומוכשרים למערכת ללא אפליה", נימק הח"כ

צילום: באדיבות כנס לשכת עורכי הדין, עריכה: גדי וינסטוק, אביב אירגז

(בווידאו: שרת המשפטים שקד בכנס לשכת עורכי הדין באילת, אפריל 2016)

חבר הוועדה למינוי שופטים ח"כ רוברט אילטוב (ישראל ביתנו) מקדם הצעת חוק שתגביל כהונת שופטי בית המשפט העליון שתהיה לפחות שבע שנים מיום המינוי אך לא יותר מ-12 שנה. לפי ההצעה, לא יהיה ניתן לשוב ולמנות את השופטים לתקופת כהונה נוספת באותו התפקיד. הצעת החוק, שתונח היום (רביעי) על שולחן מזכירות הכנסת על רק הביקורת הקשה נגד בג"ץ, נועדה ליצור "תחלופה בריאה שתאפשר מגוון רחב יותר של שופטים מוכשרים וראויים, בעלי דעות שונות ומגוונות ומסקטורים ומגדרים שונים".

נכון להיום, כהונת שופט איננה קצובה בזמן. היא מתחילה עם הצהרת אמונים ומסתיימת רק במקרים הבאים: בהגיעו לגיל 70 וצאתו לגמלאות, בהתפטרות, או בהחלטה של הוועדה לבחירת שופטים שהציע יו"ר הוועדה, נציב תלונות הציבור על שופטים או נשיא בית המשפט העליון ושנתקבלה ברוב של שבעה חברים לפחות.

"נוצרה מציאות עגומה שכופה על הוועדה למינוי שופטים לשקול מינוי של מועמד לשפיטה בבית משפט העליון בהתאם לגילו. מצב זה מהווה מכשול למועמדים להתמנות לבית המשפט העליון, גם אם הם בעלי הכישורים הנדרשים", נכתב בדברי ההסבר להצעת החוק, שנועדה לשנות את המצב הקיים לאור ביקורת שנשמעה באחרונה על כך שמהרכב העליון ממודרים ציבורים רחבים, ללא דיון ציבורי ובחוסר שקיפות.

לקריאה נוספת:
ח"כ אייכלר תקף את בג"ץ על רקע אישור חוק ההסדרה: "מלכות הרשע"
האח יועץ לבנט, האם חברת הבית היהודי: המועמד של שקד לעליון
בצל המחלוקת עם הנשיאה: שקד פרסמה את רשימת השופטים המועמדים לעליון

טקס פרידה מאשר גרוניס בבית המשפט העליון. גיל יוחנן, מערכת וואלה! NEWS
"מציאות עגומה". פרידה משופט העליון אשר גרוניס, פברואר 2015/מערכת וואלה! NEWS, גיל יוחנן

עוד נכתב: "הוועדה נאלצת לשלול מועמד 'מבוגר מדי' בגלל התקופה הקצרה שבה יוכל לכהן עד לפרישתו. ולהיפך, הוועדה נאלצת לשלול מועמד 'צעיר מדי' לכהונה בבית המשפט העליון על מנת למנוע מחד גיסא שחיקה וקיבעון מחשבתי, ומאידך גיסא ריכוז כוח רב בידי אדם אחד המכהן תקופה ממושכת - דבר שעשוי לפגוע באיזונים בתוך בית המשפט העליון".

ח"כ אילטוב אמר כי "הצעת החוק תזרים ותביא כוחות חדשים ומוכשרים למערכת ללא אפליה על רקע גיל, שנכפית מכורח המציאות על חברי הוועדה בבחירת המועמדים לבית המשפט העליון".

הצעת החוק תונח על שולחן הכנסת בתקופה שבה הביקורת במפלגות הימין על בג"ץ שברה שיאים חדשים. בבית היהודי מקדמים בימים אלה שתי הצעות נוספות שנועדו למנוע מבג"ץ את התערבות בית המשפט העליון בחקיקת הכנסת, אך אלה לא צפויות להתקבל, מכיוון ששר האוצר משה כחלון צפוי להטיל עליהן וטו בטענה כי הן פוגעות במעמדו של בית המשפט - סיבה שמאפשרת למפלגתו להתנגד כחלק מהסכם הקואליציוני. טרם ידוע אם השר כחלון יראה בהצעתו של ח"כ אילטוב פוטנציאל לשיפור פניו של בית המשפט העליון והרכב השופטים בו, או פגיעה במעמדו.

ח"כ תמר זנדברג (מרצ) תקפה את ההצעה וכינתה אותה "חלק מקמפיין מתמשך להחליש ולהשתיק את בית המשפט". לדבריה, "חברי הקואליציה מתחרים ביניהם מי יפגע יותר בבית המשפט בתחרות פופוליסטית הרסנית".

(עדכון ראשון: 9:47)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully