וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקראת פגישת נתניהו-טראמפ: צוות וואלה! NEWS מדווח מוושינגטון

עמרי נחמיאס, יעקב אילון וטל שלו, שליחי וואלה! NEWS לוושינגטון

15.2.2017 / 12:21

ראש הממשלה מקיים ישיבות קדחתניות עם צוות יועציו הקרוב בוושינגטון לקראת פגישתו הראשונה עם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ. וואלה! NEWS תשדר החל מ-18:00 משדר מיוחד בהשתתפות שליחנו בארה"ב

עריכה: עמרי מלכה צילום: רויטרס

היממה הקרובה עומדת להיות משמעותית מאוד ביחסי ישראל וארצות הברית. דיונים הקשורים לישראל עומדים להתקיים גם בבית הלבן בין הנשיא דונלד טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו, וגם בגבעת הקפיטול, שם יעמוד דיוויד פרידמן, השגריר המיועד של ארצות הברית בישראל, לשימוע בפני ועדת החוץ של הסנאט. מעל כל אלה, תמשיך לרחף ההתפטרות של מייקל פלין, היועץ לביטחון לאומי, שיצא מתמונת הפגישה בין שני המנהיגים אחרי שהשתתף בכל שלבי ההכנה שלה.

בשיחה עם וואלה! NEWS אמרה אן גייראן, כתבת מחלקת המדינה של ה"וושינגטון פוסט", כי היעדרותו של פלין תהיה משמעותית יותר בפגישה בכל הנוגע לסוגיה האיראנית, הסוגיה החשובה ביותר מבחינתו של ראש הממשלה נתניהו, ופחות בכל הנוגע לסוגיה הפלסטינית. "זה ברור שהתיק הפלסטיני אינו נמצא בידיו", אמרה, "אבל איראן זה סיפור אחר. פלין היה ללא ספק אחד הקולות הניציים מול איראן בממשל החדש, והיה ספקן לאורך כל הדרך לגבי הסכם הגרעין".

עוד בוואלה! NEWS:
בכיר מודיעין אמריקני: ה-CIA מדליף מידע במטרה להגן על טראמפ
סבב הפגישות החל: נתניהו נועד עם שר החוץ האמריקני
דיווח: "ה-FBI חקר את פלין על קשריו עם רוסיה בימיו הראשונים בתפקיד"

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מחווה כן על מדשאת הבית הלבן לפניי יציאתו לפלורידה, 3  בפברואר 2017. רויטרס
"הפגישה עם נתניהו הייתה אמורה להפגין את הגישה האסרטיבית בה נוקט ממשל טראמפ לגבי איראן". טראמפ/רויטרס

לדבריה, "אף אחד, כולל פלין, לא דיבר בפומבי בשבועות האחרונים על האפשרות של ביטול ההסכם (עליו דיבר טראמפ כמועמד לנשיאות - ע"נ), אבל פלין צידד באדיקות בגישה של לגרום לאיראן להרגיש שלא בנוח כמה שיותר, בלי לעשות להם הנחות". עם זאת, היא הדגישה כי עמדתו של פלין היא עמדת הקונצנזוס בממשל ולכן הפגיעה בפגישת שני המנהיגים תהיה מוגבלת. "הסנטימנט של פלין כלפי איראן די נפוץ בממשל, ולכן היעדרותו משמעותה היא רק שאחד הקולות החזקים ייעדרו מהפגישה עם נתניהו".

אבל זו לא תהיה ההשלכה היחידה של הפרשה על פגישת המנהיגים, העריכה גייראן. "המהומה הזו גם תשליך על הפגישה בכך שהיא ממחישה את רמת הכאוס בה נמצא הבית הלבן כעת, וכמובן שמדובר בהסחת דעת, כיוון שהפגישה עם נתניהו הייתה אמורה להפגין את הגישה האסרטיבית בה נוקט ממשל טראמפ לגבי איראן".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

"הדבר החשוב ביותר – החזרה לסטטוס קוו"

ג'ונתן שנצר, סגן נשיא של מכון המחקר FDD בוושינגטון, סבור כי "הדבר הכי חשוב שצריך לצפות לו בפגישה הזו הוא חזרה לסטטוס קוו, ליחסים החמים בין ישראל וארצות הברית". כאשר הוא נשאל אם מדובר רק בשינוי של היחסים האישיים בין המנהיגים או גם בשינוי מדיניות, אמר שנצר: "זה אישי, אבל גם אל תשכח שהמדיניות כלפי איראן השתנתה, המדיניות כלפי ההתנחלויות השתנתה באופן משמעותי, הטון הכללי היה של אנטגוניזם".

ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארה"ב ברק אובמה, הבית הלבן, 9 בנובמבר 2015. רויטרס
"הטון הכללי היה של אנטגוניזם". נתניהו ונשיא ארה"ב לשעבר אובמה/רויטרס

"הייתה פגישה מפורסמת שבה נתניהו לווה ליציאה צדדית מן הבית הלבן. זה לא דבר שאני צופה שיקרה בממשל הזה. הטון יהיה שונה", הוסיף. עם זאת, הוא הבהיר כי "לא הכול יהיה שונה כי יש דברים שלא צריך לשנות. הפגישות שלו עם חברי הקונגרס יהיו טובות כמו תמיד, קבלת הפנים הכללית בעיר תהיה חמה".

בפגישה עצמה, מעריך שנצר כי "תהיה התמקדות ביחסים האסטרטגים, לגבי איראן תהיה הצהרת כוונות, הכרה שרואים עין בעין, דבר שאובמה לא היה עושה. אומה נזהר לא לייצר אנטגוניזם כלפי איראן. אם נתניהו יצליח, הוא יגיע להבנה שניתן יהיה לבטא בנוגע להתנחלויות, שהוא יוכל לומר לקואליציה שלו איפה ניתן ואיפה לא ניתן לבנות. הצלחה תהיה אם יהיה איתות על שינוי במדיניות ההתנחלויות. אני לא מצפה שזה מה שיקרה - אבל אם כן זו תהיה הצלחה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

עניין נוסף אשר מעסיק בשבוע הזה את וושינגטון הוא השימוע הצפוי מחר לשגריר ארצות הברית המיועד בישראל, דיוויד פרידמן. השגריר המיועד יתייצב בפני ועדת החוץ של הסנאט ויצטרך להשיב על שאלות בנוגע למדיניות, להשקפתו האישית, וגם לאמירות בעייתיות שלו מן העבר, כאשר אמר שאנשי השדולה היהודית ליברלית ג'יי סטריט "גרועים מאנשי הקאפו".

לדברי שנצר, בשורה התחתונה ולמרות הדרמות שיתעוררו, המינוי יאושר. "אני מנחש שנראה כמה התנגדויות מצד הדמוקרטים, לא כל כך הרבה מן הצד הרפובליקני. מה שחשוב לזכור לגבי פרידמן, הוא שלמרות שיש לו השקפות ימניות לגבי הסכסוך זה לא בהכרח מונע ממנו לשרת בתפקיד הזה. הוא לא זה שייקבע את המדיניות, הוא רק יישם אותה. לא משנה איזה עמדות יש לו, הוא לא יוכל להביע אותן בשם הממשל. הוא, בתור שליח, יצטרך לדברר את עמדות הממשל".

נפתלי בנט ושגריר ארצות הברית המיועד בישראל דיוויד פרידמן. טייוטר, צילום מסך
"לא זה שייקבע את המדיניות". פרידמן והשר בנט/צילום מסך, טייוטר

לגבי האופן שבו תיראה כהונתו של פרידמן אם יאושר המינוי, מעריך סגן הנשיא של מכון המחקר FDD כי "הוא ירגש את השמאל, אבל לא את המרכז או הימין, עמדותיו הן במיינסטרים. הציפייה היא שהוא יעבור את השימוע ולאחר מכן את ההצבעה בסנאט. זה לא שזה יעבור בלי דרמה", אמר. "הוא יישאל שאלות על דברים שאמר בעבר, זה מה שקורה בשימועים, מחפשים דברים בעברך ומעלים את הדברים האלה. אם הוא יגיב נכון, יתנצל, יגיד לא התכוונתי לזה וכו', ברוב המקרים הדברים האלה באים על מקומם בשלום. אם הוא יגיע לשם לא מוכן הוא ימצא את עצמו טובל במים חמים, אבל אני לא חושב שזה יהיה המקרה".

כשנשאל מה התגובה בקרב מדינות ערב למינוי המסתמן, הסביר שנצר כי "ראינו התנגדות להעברת השגרירות, אבל לא למינוי של פרידמן. זו אינדיקציה לאופן שבו מדינות ערב מתנהלות. גם בנוגע להסכם הגרעין הם לא התנגדו בקול לנשיא. אז זה לא מפתיע. גם אם הם מתנגדים, זה טבעי שיישארו בצל".

לכך מצטרף שינוי הכיוון הדרמטי במדיניות האמריקנית כלפי ישראל, עם הדיווחים מפי גורמים בכירים בוושינגטון כי טראמפ "לא יתעקש על פתרון שתי המדינות". מדיניות זו, ששוברת מהמדינות האמריקנית המסורתית וממדיניות מדינות אירופה ומרבית מדינות ערב, עשויה לספק לנתניהו קרקע נוחה יותר לדיונים עם טראמפ ועם אנשיו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully