וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בתי הדין הרבניים: יותר נשים מסרבות לקבל גט מאשר גברים שמסרבים לתת

14.2.2017 / 18:27

הנהלת בתי הדין פרסמה נתונים שלפיהם, מתוך 809 מקרים של סרבנות גט בחמש השנים האחרונות, מספר הגברים הסרבנים עמד על 382, לעומת 427 נשים. עם זאת, כמות עונשי המאסר שהושתו על סרבנים גברים עמדה על 69. על אף אישה לא הוטל עונש מאסר בתקופה זו

צילום: ארגון 'מבוי סתום', עריכה:

בתי הדין הרבניים פרסמו היום (שלישי) נתונים שמהם עולה כי בחמש השנים האחרונות היו יותר נשים שסירבו לקבל גט, מגברים שסירבו לתת גט. בשנים אלה התגרשו כ-56,000 זוגות, ובמרבית המקרים הצליחו בתי הדין להביא לגירושין בהסכמה. על פי הנתונים, מתוך 809 המקרים של סרבנות גט, מספר הגברים הסרבנים עמד על 382, לעומת מספר הנשים, שעמד על 427. עם זאת, כמות עונשי המאסר שהושתו על סרבני גט גברים עמדה על 69, בעוד שעל אישה לא הוטל עונש מאסר.

בחמש השנים האחרונות העניקו בתי הדין 6,950 פסקי דין לגירושין, 3,566 נגד גברים, ו-3,384 נגד נשים. מדובר במקרים שבהם הדיינים מחייבים את אחד מבני הזוג להתגרש. רוב הזוגות מתוך מקרים אלה, נעתרו לפסיקה בתוך פרק זמן של חודש או חודשים ספורים מיום מתן פסק הדין, אך 809 מקרים עדיין לא נפתרו ונמצאים תחת ההגדרה של "סרבנות גט".

על פי בתי הדין הרבניים סרבני גט הם גבר שסירב לתת גט או אישה שסירבה לקבל גט בתוך חודש מהיום שניתן לחובתם פסק דין לגירושין באחת מדרגות אלו: המלצה לגירושין, חיוב בגירושין או כפייה לגירושין. בחלק מהמקרים בני הזוג הגיעו לבית הדין עם הסכם גירושין מוכן ורק ביקשו מבית הדין לאשר אותו. מהנתונים עולה עוד כי מספר ההחלטות של חיוב גט בחמש השנים האחרונות עומד על 888, ומספר ההחלטות של כפיית גט עומד על 53.

לקריאה נוספת:
היועץ המשפטי לממשלה קבע: סרבנות גט היא עבירה פלילית
12 שנים של עגינות: צרפתייה הוציאה אזרחות ישראלית - כדי לקבל גט
הרב הבכיר שנחלץ לטובת אביו של סרבן הגט: "עושה מאמץ, אך הבן מתעקש"

בית הדין הרבני הגדול לערעורים, הרבנות הראשית לישראל. ירושלים אפריל 2016. רוני כנפו
"סרבנות גט בשני המגדרים". בית הדין הרבני הגדול/רוני כנפו

כאמור, כמות עונשי המאסר שהושתו על סרבני גט עמדה על 60. תקופת המאסר הקצרה ביותר שישב סרבן גט בפועל הייתה יום אחד – מיום ההחלטה למאסר ועד יום הגירושין. תקופת המאסר המקסימלית שאסיר שהה, ועדיין שוהה, בפועל בבית הכלא בגין סרבנות גט היא כ-14 שנים.

באשר למתן היתר לשאת אישה שנייה, מדובר בתהליך מורכב – שנעשה בדרך כלל רק כשהאישה נחשבת בעיני בית הדין לסרבנית גט "קשה" או שעקב מצבה הרפואי אינה יכולה לקבל את הגט – והוא מצריך את אישור נשיא בית הדין הרבני הגדול. התיק נפתח תחילה בבית הדין האזורי ולאחר שמתקבלת החלטה עקרונית נפתח תיק בבית הדין הגדול. נשיא בית הדין הרבני הגדול הוא שמחליט אם לאשר את ההיתר ובאיזה תנאים, והחלטתו מועברת לביצוע ולמתן היתר סופי בבית הדין האזורי. לנוכח מורכבות התהליך, הנתונים מוצגים בחלוקה לבית הדין הרבני הגדול ובתי הדין האזוריים: בין השנים 2012 ל-2017 התקבלו 72 החלטות בבתי הדין האזוריים ו-53 בבית הדין הגדול.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

"כל יום של עיכוב בסידור גט הוא 'יום נוסף יותר מדי'"

הנתונים של בתי הדין הרבניים באים ברקע ביקורת ציבורית מתמשכת סביב פרשות עיגון ויחס הדיינים לסרבנות גט. בשנה שעברה קבע היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט כי סרבנות גט היא עבירה פלילית. קביעה זו עלתה מהנחיה שלו לפתוח בחקירה פלילית נגד סרבן גט שמותיר את אשתו עגונה בעשר השנים האחרונות. במסגרת פסק הדין התקדימי, קבע מנדלבליט כי מדובר באחת מפרשיות העיגון הקשות ביותר שאיתן מתמודדת מערכת בתי הדין הרבניים ובנסיבות אלה "ניתן לכפות על הבעל לתת גט לאשתו".

בסוף השנה שעברה חשף תחקיר של חדשות 10 כי ארגון בשם "הבית היהודי השלם" פועל למטרות שידוכי נשים רווקות לגברים נשואים, בעיקר במגזר הדתי, בניגוד לחוק האוסר על פוליגמיה. הנהלת בתי הדין הרבניים מסרה בתגובה לתחקיר כי "לעתים, כאשר לא ניתן לבצע את הגט בשל מצבה הרפואי או הנפשי של האישה, או בשל סירובה לקיים פסק דין של גירושין, ולאחר שניתן לה זכות ערעור ונוסף על כך שימוע בפני בית הדין הרבני הגדול, ניתן היתר נישואין על ידי מאה רבנים. מדובר בהיתר חריג הנעשה פעמים בודדות באופן נדיר ביותר".

מנכ"ל בתי הדין הרבניים הרב שמעון יעקבי. 17 בפברואר 2016.. דוברות בתי הדין,
סרבנות גט ראויה לגינוי. הרב יעקבי/דוברות בתי הדין

"הנתונים מלמדים כי מספר ההיתרים לשאת אישה שנייה קטן מאוד", טען מנהל בתי הדין הרבניים הרב שמעון יעקבי. "מדובר בקצת יותר מעשרה מקרים בשנה מול כ-11 אלף גיטין הניתנים מדי שנה". לדבריו, "אפשר לראות כי סרבנות גט אינה קיימת רק במגדר אחד, ומספרם של הגברים מסורבי הגט עולה על מספר הנשים מסורבות הגט. אף שבמבט רב-שנתי שיעור סרבנות הגט עומד על כ-1.5% בלבד מכלל המתגרשים, כל יום של עיכוב בסידור גט של מסורבת גט או מסורב גט הוא 'יום נוסף יותר מדי' ובלתי ראוי".

הרב יעקבי טען כי "סרבנות גט ראויה לגינוי. היא קשה ופוגענית. ככל שהסרבנות מתמשכת, בת הזוג או בן הזוג הזכאים לגט הם בבחינת עולם מלא הראוי לסיוע ולהצלה. העבודה רציפה ויומיומית, ואיננו מזניחים שום זירה. בתי הדין הרבניים עושים לילות כימים כדי למצוא פתרונות ולהביא מקרים עגומים לידי סיום".

השר לשירותי דת, ח"כ דוד אזולאי, הוסיף כי "עבודת בתי הדין, מובילה לתוצאות הטובות כפי שמשתקפות בתוצאות של הטיפול בתיקים המגיעים לבתי הדין". בהתייחס לנתון לפיו ישנן יותר נשים סרבניות גט מאשר גברים המסרבים לתת גט, אמר השר כי הוא משוכנע שהעבודה העקבית והיד הקשה כלפי גברים סרבני גט מוכיחה את עצמה בכך שהביאה להפחתת שיעור מסורבות הגט בארץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully