וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביקורי תלמידים, ברכות ועקיצה לבתי המשפט: הכנסת חוגגת יום הולדת

14.2.2017 / 17:42

לצד תפילה חגיגית ו"מליאה צעירה", נערכה ישיבה לציון 68 שנים לכינון הכנסת. "אסור לנו להפוך את בית הנבחרים ל'בית הקלפים'", אמר אדלשטיין. ריבלין הוסיף: "הדמוקרטיה חלום שהוגשם". הרצוג: "ביום חג ישנה תחושת חמיצות". השר לוין עורר סערה

צילום: דוברות הכנסת, עריכה: שמרית גולדשטיין

במשכן הכנסת נערכה היום (שלישי) ישיבה מיוחדת לציון 68 שנים לכינונה של כנסת ישראל. במהלך הישיבה במליאה נשאו דברים נשיא המדינה ראובן ריבלין, יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג ואחרים. כמו כן, במסגרת האירועים במשכן, התקיימה "מליאה צעירה" בנוכחות בני נוער, תלמידים וסטודנטים, שבה התקיימה הדמיה של המליאה. לאחר מכן נערכה תפילה חגיגית בבית הכנסת שבמשכן, בנוכחות הרב הראשי לירושלים אריה שטרן.

הנשיא ריבלין נשא דברים בישיבה המיוחדת וביקש בדבריו לשים דגש על חשיבותה של הדמוקרטיה. "נתונים מראים בצורה עקבית וברורה כי צעירים וצעירות מרגישים ניכור למשטר הדמוקרטי", הסביר, "הם מעידים כי נבחריהם אינם מייצגים אותם. הם חשים חסרי יכולת להשפיע על המוסדות המנתבים את חייהם. הם מרגישים כי עתידם הכלכלי לוט בערפל והשיטה הדמוקרטית אינה מסייעת להם למצוא פתרון. נתונים אלו תקפים לדמוקרטיות המערביות כולן".

עוד ידיעות בוואלה! NEWS:
ניסנקורן יתקפל? יחימוביץ' וכבל החלו במאבק המשפטי
השגריר במצרים הוחזר לישראל לפני כחודשיים בשל חשש ביטחוני
עסקת הענק יוצאת לדרך: המלחמה של צה"ל נגד מנהרות חמאס

דיון חגיגי לציון 68 שנים לקיומה של הכנסת. 14 בפברואר 2017. דוברות הכנסת, יצחק הררי, מערכת וואלה! NEWS
"זה נחמד לצפות במשחקי הכס, אך אל תנסו את זה בבית". ריבלין ואדלשטיין, היום/מערכת וואלה! NEWS, דוברות הכנסת, יצחק הררי

"ייתכן כי קיומה של הדמוקרטיה נראה מובן מאליו, אך חלקנו זוכר ורוצה להזכיר עד כמה הדמוקרטיה הישראלית, איננה מובנת מאליה", המשיך ריבלין. "זכרנו את השלטון הבריטי, שמענו מהורינו ומסבינו על השלטון העותמאני. הדמוקרטיה הישראלית הייתה עבורנו חלום דורות שהוגשם, נס המתרחש לנגד עינינו. בשנים האחרונות הפכה הדמוקרטיה לשם נרדף למשטר של חלשים, אך העובדות הן אחרות. מדינות דמוקרטיות, חזקות יותר מלא דמוקרטיות, הן עשירות יותר, שוויוניות יותר ובטוחות יותר. זה אולי נחמד לצפות ב'משחקי הכס' או ב'בית הקלפים' אבל, כמו שאומרות הלבורנטיות, אל תנסו את זה בבית", אמר.

ריבלין סיכם את דבריו בכך ש"הבית הזה צריך להתעקש על סימני שאלה היכן שנחוץ, לבקר את הממשלה ולפקח על עבודתה, לייצג את כלל האזרחים והאזרחיות ולפעול למענם. עיני הדור הצעיר נשואות לכולנו. בואו נהיה נציגיו ומשרתיו ונזכיר לו ולעצמנו שהדמוקרטיה יקרה לנו ולעולם איננה מובנת מאליה".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
תפילה חגיגית בבית הכנסת בהשתתפות יו"ר הכנסת והרב הראשי לירושלים. 14 בפברואר 2017. דוברות הכנסת, יצחק הררי, מערכת וואלה! NEWS
אדלשטיין בתפילה החגיגית לציון 68 לכנסת, היום/מערכת וואלה! NEWS, דוברות הכנסת, יצחק הררי

גם יו"ר הכנסת אדלשטיין נשא דברים במאורע. הוא הביע את חששו הכבד מפני המשך ערעור יסודות הכנסת. "לצערי הרב אני רואה כיצד בית זה ויושביו מושמצים השכם והערב. הכנסת הפכה לשק החבטות הלאומי מטרה נוחה ללעג ולהוצאת קיטור, לעתים בצדק - אך לעתים בלי שום פרופורציה או בסיס. בלי כנסת איכותית וייצוגית ובלי אמון הציבור – אנחנו הולכים ושומטים את בסיסה היציב של הדמוקרטיה הישראלית".

עם זאת, אדלשטיין הוסיף כי הוא סבור שחברי הכנסת מבינים את שליחותם. "נבחרי הציבור שלנו ראויים ומסורים ומצדיקים בדרך כלל את האמון שניתן בהם", אמר. "אסור לנו להפוך את בית הנבחרים ל'בית הקלפים'. אני קורא לכל אחד ואחת מהיושבים כאן לקחת על עצמו משימה זו כאתגר. לא לחשוב רק על ההישג האישי, מספר הלייקים או כותרת המחר – אלא על השאלה – כיצד אני, שניתן לי מנדט לזמן מוגבל לשרת את עמי בבית הבית, תורם להרמת קרנה של כנסת ישראל?".

בני נוער במפגן לציון 68 שנים לקיומה של כנסת ישראל. ירושלים 14 בפברואר 2017. דוברות הכנסת
חברת looltv, מערכת וואלה! NEWS
בני נוער במחווה לכנסת - הסתדרו בצורה 68 כשהם אוחזים במטריות בצבעי כחול ולבן, היום/מערכת וואלה! NEWS, דוברות הכנסת חברת looltv

השר יריב לוין נאם בשם הממשלה בישיבה המיוחדת ותקף בחריפות את ההתערבות של מערכת המשפט בעבודת הכנסת. זאת, בנוכחותה של נשיאת בית המשפט העליון, מרים נאור. "בשנים האחרונות אנחנו עדים לפגיעה הולכת וגוברת במעמדה של הכנסת מצדה של הרשות השופטת, המעמיקה את התערבותה בנושאים המסורים לסמכותה הבלעדית של הכנסת, ובראשם בתחום החקיקה", אמר לוין.

"אין אח ורע בעולם למצב שבו בית המשפט נוטל לעצמו, בלי הסדר חוקי שלם וברור, את הסמכות לבוא בנעלי הריבון ולפסול חוקים של הפרלמנט. הדבר חמור במיוחד כאשר מהרכב בית המשפט העליון ממודרים זה שנים ציבורים רחבים, תוך שמינוי שופטים נעשה בחדרי חדרים ללא דיון ציבורי, ללא שקיפות ובאופן שמשמר את שליטתה של קבוצה מצומצמת על המערכת כולה", הוסיף.

"במדינה דמוקרטית החקיקה היא בפרלמנט ולא בבית המשפט"

עוד המשיך לוין: "אני סבור שהגיע הזמן שהכנסת תאמר את דברה בצורה חדה וברורה. בימים אלה הוגשו עתירות נוספות לפסילת חקיקה של הכנסת וראוי שהכנסת תתייצב ותאמר באופן הברור ביותר - לא עוד. במדינה דמוקרטית החקיקה נקבעת בפרלמנט על ידי נציגי העם ולא בבית משפט שהרכבו אינו משקף כלל את הרכב החברה הישראלית. עלינו להישיר מבט ולעמוד על כבודה, מעמדה וסמכויותיה של הכנסת, הן כלפי חוץ, והן בדרישותינו להתנהלות הולמת שלנו עצמנו. הגיעה השעה לעשות זאת". דבריו של לוין עוררו מהומה במליאה, וחלק מהח"כים קטעו את דבריו בצעקות.

דיון חגיגי לציון 68 שנים לקיומה של הכנסת. 14 בפברואר 2017. דוברות הכנסת יצחק הררי, מערכת וואלה! NEWS
חלק מהח"כים קטעו את דבריו. לוין, היום/מערכת וואלה! NEWS, דוברות הכנסת יצחק הררי

יו"ר האופוזיציה הרצוג אמר: "ביום חג זה לצערי קיימת פה גם תחושת חמצמצות שמחלחלת לתוך תחושת החגיגיות. כשם שנחרב בית המקדש משנאת חינם, מאלימות וקהות חושים, כך פועלים כוחות גם בדור הזה לחרב את בית המקדש הזה".

עוד הוא הוסיף: "לאט לאט ומבלי משים, אך בהחלט ביד מכוון, אנו רואים בכנסת זו פעולות, יוזמות וחוקים המאיימים להפר את כללי הדמוקרטיה ואת האיזונים העדינים ביותר שלה, ומאיימים לחרב את כללי היסוד ואת האמנה החברתית והפוליטית, על בסיסה פועל הבית הזה והדמוקרטיה הישראלית כולה מאז היווסדם. קריאות אספסוף מבחוץ ודמגוגיה מבפנים, השתלחות ולחץ מן הרשתות החברתיות יחד עם אובדן מעצורים ובלמים, מביאים אותנו לראות כאן בבית הזה מעשים וחוקים שאני משוכנע שמייסדי הכנסת וגדולי מנהיגיה מדורי דורות לא פיללו שאי פעם נראה כמותם. אני מזהיר ומתריע כי מדובר במדרון חלקלק ומסוכן".

הוא סיכם: "אסור לנו המחוקקים לאבד את אותה הסכמה בסיסית ויחידה ונדירה שמאחדת בין כולנו, שכל קול כאן הוא ראוי וכל דעה באולם הזה היא לגיטימית. אני חוזר על דברים שאמרתי כאן בעבר - כל סדק ברוח הדמוקרטית המפעמת במקום הזה עלול לגרום לשבר נורא וחסר תקנה".

דיון חגיגי לציון 68 שנים לקיומה של הכנסת. 14 בפברואר 2017. דוברות הכנסת, יצחק הררי, מערכת וואלה! NEWS
"אנו רואים בכנסת זו פעולות שמאיימות להפר את הדמוקרטיה". הרצוג, היום/מערכת וואלה! NEWS, דוברות הכנסת, יצחק הררי

אחד מהאירועים הבולטים ביום זה היה "המליאה הצעירה", שבה השתתפו סטודנטים ותלמידים לצד שרים וחברי כנסת. המשתתפים התנסו בפעילות הפרלמנטרית של הגשת הצעות חוק, נאומים בני דקה ושאילת שאילתות, בנושאים שונים לבחירתם. את הישיבה ניהל אדלשטיין יחד עם יו"ר מועצת התלמידים חנן יזדי, והסטודנטית נועה אלמן ממודל האו"ם בישראל.

מליאה צעירה 68 שנים לכנסת. דוברות הכנסת, יצחק הררי, מערכת וואלה! NEWS
הדמייה של מליאה. הכנסת הצעירה/מערכת וואלה! NEWS, דוברות הכנסת, יצחק הררי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully