וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במרכז פגישת נתניהו-טראמפ: סנקציות על איראן ומאבק בחיזבאללה

13.2.2017 / 7:51

גורם מדיני בכיר אמר בשיחה עם וואלה! NEWS כי בירושלים מצפים להחריף את הטון כלפי הרפובליקה האסלאמית, וכי ראש הממשלה ידגיש בפני טראמפ את החשש מפני נוכחות איראנית בסוריה. "על ארה"ב להוביל מהלך משנה מציאות מול חיזבאללה", אמר

צילום: רויטרס, עריכה: יוסי אלטר

השיח הער בפוליטיקה הישראלית לקראת הפגישה הראשונה של ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בהמשך השבוע, התמקד בעיקר בסוגיה הפלסטינית, אך נתניהו כבר מזמן הציב בראש סדר היום סוגיה אחרת – איראן. מאז כניסת ממשל טראמפ לבית הלבן בחודש שעבר, נתניהו חידש את הקמפיין העתיק שלו נגד הסכם הגרעין שעליו חתם ממשל אובמה, וחזר להתריע בקולי קולות על תוקפנותה האזורית.

לפי ההערכה בישראל, למרות איומי הקמפיין של טראמפ לקרוע את הסכם הגרעין לגזרים, הסיכויים שהוא יבטל אותו לגמרי באופן חד-צדדי נמוכים. גורמים מדיניים בכירים הביעו בשבועות האחרונים ציפייה להחמרת הפיקוח על הסכם הגרעין ולעמדה בוטה של הממשל החדש לגבי ניסויי הטילים של הרפובליקה האסלאמית, ותמיכתה בארגוני טרור, כשבראשן חיזבאללה.

"יש ציפייה לעליית מדרגה בהטלת סנקציות משתקות על חיזבאללה ואיום בסנקציות נוספות על איראן כדי לייבש את מקורות המימון והחימוש של הארגון. ארצות הברית צריכה להוביל בקו חזק מהלך משנה מציאות מול חיזבאללה", אמר גורם מדיני בכיר בשיחה עם וואלה! NEWS. הוא הדגיש כי מדובר במהלך שזוכה גם לתמיכת המדינות הסוניות באזור.

המועמד הרפובליקני לנשיאות דונלד טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו במהלך פגישתם בבניין טראמפ בניו יורק, ספטמבר 2016. לשכת העיתונות הממשלתית
"ציפייה לעליית מדרגה בהטלת סנקציות משתקות ובאיומים על איראן". נתניהו וטראמפ/לשכת העיתונות הממשלתית

בסופו של שבוע עמוס דיונים והתייעצויות לקראת הפגישה ביום רביעי, המסר העיקרי ששוגר בנושא לכתבים היה שנתניהו יאמר לנשיא טראמפ כי "ישראל לא תסכים לנוכחות איראנית בסוריה, בכל הסדר שהוא". לגבי הסכם הגרעין, נתניהו מתכוון לדון עם טראמפ בפיקוח מוחמר, שיסתום את החורים בהסכם המאפשרים לאיראן להמשיך במחקר ופיתוח של צנטריפוגות מתקדמות, ולמעשה להתקדם לעבר פצצה בתוך עשור.

בירושלים מביעים שביעות רצון מהטון התקיף שנטל ממשל טראמפ כלפי ניסויי הטילים הבליסטיים האחרונים של טהראן. אך הצהרת הכוונות של הממשל החדש על עסקה אפשרית עם רוסיה לגבי המלחמה בסוריה, מחזקת את הצורך להתמקד בתוקפנותה האזורית של איראן ובמעורבותה בחימוש ארגוני טרור ומימון עימותים אלימים ברחבי המזרח התיכון.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

לדברי הגורם, נתניהו ידגיש את החשש הישראלי מכך שהסדר – מדיני או צבאי – לגבי סוריה, עלול לחזק את "ציר הרשע" של איראן, משטר אסד וחיזבאללה. כמו כן, יובהר כי כל עסקה עם פוטין חייבת לשמר את האינטרס הישראלי: שסוריה תחדל מלהיות תחנת מעבר לנשק שמגיע מאיראן לחיזבאללה ולהפסיק את החימוש האיראני של גורמי טרור באזור. נתניהו דן באריכות הנושא גם בפגישתו עם ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי בשבוע שעבר, ובתדרוך לכתבים אמר שמיי הסכימה כי "חשוב למנוע התבססות איראנית באמצעות מיליציות חיזבאללה או צבא איראני ישיר".

נתניהו צפוי לדון עם טראמפ בעוצמת האיום של הנשק המדויק של חיזבאללה על העורף הישראלי, וגם עשוי לנסות להגיע להבנות בנוגע למערכה האפשרית הבאה מול הארגון. שר התחבורה והמודיעין, ישראל כץ, אמר בריאיון לסוכנות "בלומברג" בסוף השבוע כי אם ישראל תותקף על ידי חיזבאללה, התגובה צפויה להיות בעוצמה הרסנית, כולל פגיעה בתשתיות לאומיות בלבנון, שלא הופצצו במלחמת לבנון השנייה.

נשיא איראן חסן רוחאני נואם בעצרת האו"ם בניו יורק, ספטמבר 2016. רויטרס
הסיכוי לביטול הסכם הגרעין באופן חד צדדי - נמוך. נשיא איראן רוחאני/רויטרס

"מאחר שהאיום גדל, גם התגובה הישראלית במלחמה הבאה תתעצם, ומשמעותה תהיה שכל לבנון תהיה מטרה", אמר כץ. "לכן, לכל השחקנים הבינלאומיים צריך להיות אינטרס משותף בהחלשת חיזבאללה".

בישראל מרוצים מנסראללה

דבריו אמש של מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה התקבלו בשביעות רצון בישראל. בירושלים סבורים כי נאומו של מזכ"ל הארגון, שכינה את טראמפ "אדיוט" והצהיר כי אינו פוחד ממנו, יחזקו את הטיעון הישראלי.

בנאום שנשא לכבוד יום השנה למותו של אחד מאנשי הדת של הארגון ושודר בטלוויזיה, אמר נסראללה כי חיזבאללה תומך בהפסקת אש בסוריה, שנכנסה לתוקף לפני כחודשיים אך מאז מופרת על בסיס יומי. התבטאותו כלפי טראמפ מגיעה ברקע המתיחות בין ארצות הברית ואיראן, שתומכת בארגונו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully