וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיא פרו לשעבר לא יורשה להיכנס לישראל עד הסדרת ענייניו

לאחר דיווחים על כך שהנשיא לשעבר המבוקש אלחנדרו טולדו עלה על טיסה מסן פרנסיסקו לנתב"ג, גורמי ביטחון ותעופה בישראל מסרו לוואלה! NEWS כי הוא אינו ברשימת הנוסעים. במשרד החוץ הבהירו כי כניסתו מותנית בכך שענייניו בפרו יוסדרו

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

נשיא פרו לשעבר אלחנדרו טולדו, המבוקש בארצו לחקירה בגין מעורבותו בפרשת שחיתות, אינו נמצא ברשימת הנוסעים בטיסה מסן פרנסיסקו לישראל, שעליה דווח כי הוא נמצא – כך מסרו היום (ראשון) גורמי ביטחון ותעופה לוואלה! NEWS. מוקדם יותר היום דווח כי טולדו, שחשוד בקבלת שוחד בהיקף של מיליוני דולרים, עלה על טיסת של חברת "יונייטד איירליינס", לאחר שלכאורה הצליח להימלט מארצות הברית, חרף הסכם ההסגרה בין המדינה לפרו.

בשעות האחרונות שוחחו גורמים ברשות האוכלוסין וההגירה עם אנשי חברת התעופה האמריקנית, ומהשיחות עולה כי שמו של טולדו אינו נמצא ברשימת הנוסעים בטיסה, שאמורה לנחות בנמל התעופה בן גוריון בשעה 21:05. למרות זאת, בישראל בוחנים את האפשרות שהנשיא הפרואני לשעבר אכן נמצא על המטוס.

עוד בוואלה! NEWS:
הקשר הישראלי של הלוחם הפרואני בשחיתות - שהפך לעבריין נמלט
נשיא פרו לשעבר המבוקש בארצו בדרך לישראל: "ארה"ב סירבה להסגירו"
פרו: הנשיא לשעבר החשוד בשחיתות עלול להימלט לישראל

אלחנדרו טולדו נשיא פרו לשעבר ורעייתו אליאן קארפ בבחירות לנשיאות פרו, 10 באפריל 2011. AP
לא התקבלה בקשת הסגרה רשמית. טולדו ורעייתו אליאן קארפ/AP

בעקבות הדיווחים, נערכו במהלך היום דיונים דחופים במשטרה, במשרד החוץ, במשרד המשפטים ובזרועות נוספות של מערכת אכיפת החוק, על מנת להכריע כיצד יש לנהוג בנשיא לשעבר. זאת, מכיוון שבין ישראל ופרו לא נחתם מעולם הסכם הסגרה הדדי. לפי שעה, לא הוגשה כל בקשה רשמית להסגרתו של טולדו מפרו, אבל במשרד החוץ הבהירו כי כניסתו לישראל מותנית בהסדרת ענייניו בפרו.

גורם במשרד הפנים בלימה, שדיבר בעילום שם מאחר שהוא לא מורשה לדבר בנושא, אמר כי ממשלתו של הנשיא פדרו פבלו קוצ'ינסקי לחצה על הממשל האמריקני לשנות את דעתו ולעצור את טולדו. המחלוקת עלולה להוביל למתיחות בין ארצות הברית לאחת מבעלות בריתה המסורתיות בדרום אמריקה. טולדו נשוי לאליאן קארפ, יהודייה שחיה כמה שנים בישראל.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
צו מעצר נגד נשיא פרו לשעבר אלחנדרו טולדו החשוד בשוחד. רויטרס
שוחד בהיקף עשרות מיליוני דולרים. פרסום צו המעצר שהוצא בפרו נגד הנשיא לשעבר/רויטרס

טולדו היה בשלטון במדינה מ-2001 עד 2006, ונחשד בקבלת כספים מחברת הבנייה הברזילאית "אודברכט", בתמורה למתן כמה חוזים ציבוריים לחברה. בריאיונות קודמים לתקשורת הכחיש טולדו את החשדות המיוחסים לו ודחה על הסף כל טענה על עבירות פליליות. על פי החשד, טולדו קיבל שוחד בהיקף של 20 מיליון דולר.

"אודברכט" עומדת במרכזה של פרשת שחיתות רב-לאומית; החברה הודתה, במסגרת עסקת טיעון עם משרד המשפטים האמריקני, בתשלום של כמעט 800 מיליון דולרים בכספי שוחד לממשלות ברחבי אמריקה הלטינית. באופן ספציפי, הודתה החברה כי שילמה לפרו 29 מיליון דולרים כדי להבטיח חוזים עמה בין 2005 ו-2014.

מנכ"ל החברה הקודם חורחה ברטה, המשתף פעולה עם החקירה בברזיל ובפרו כחלק מעסקת הטיעון, האשים את טולדו בקבלת מיליוני דולרים בתמורה לחוזים לבניית מערכת כבישים מהירים שמחברת בין שתי המדינות. ביום ראשון האחרון ביצעו החוקרים חיפוש במשך חמש שעות בביתו של טולדו. ממשרד התובע הכללי במדינה נמסר כי מסמכים שנמצאו בביתו יועברו לחוקרים. בזמן החיפוש, היה טולדו ככל הנראה בצרפת, ומסר כי הוא "זועם", וכי מדובר ב"לינץ' פוליטי שמנוהל בידי יריבי".

נשיא פרו לשעבר אלחנדרו טולדו החשוד בשוחד. רויטרס
תפנית משמעותית בחקירה לאחר ארבע שנים. טולדו/רויטרס

ההיסטוריה הפלילית של טולדו לא חפה גם מהקשר הישראלי; במסגרת פרשה אחרת, באפריל 2016 זומן טולדו לבית המשפט באשמת הלבנת הון בעת רכישתם של כמה נכסים באמצעות חברת הנדלן "אקו-טבע", שבבעלות איש העסקים הישראלי יוסי מימן. בשנת 2013 החלה המשטרה בפרו לחקור עסקאות נדל"ן שביצע הנשיא לשעבר, לאחר שחמותו רכשה בתי יוקרה, בשווי גבוה הרבה יותר ממה שמשפחתה יכלה להרשות לעצמה.

במשך ארבע שנים לא נערכה התקדמות משמעותית בחקירה, משום שהמשטרה לא הצליחה לחשוף את מקור התעשרותה הבלתי צפויה של המשפחה. טולדו עצמו אמר שהכסף הגיע מקרן פנסיה מיוחדת ששילם לחמותו, כניצולת שואה. עם זאת, בדצמבר 2016 התפוצצה פרשת "אודברכט", והצליחה לגרום לתפנית משמעותית בחקירה נגד טולדו. כעת, מאמינים החוקרים שהכסף לרכישת נכסי היוקרה הגיע מהשוחד שקיבל טולדו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully