וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שובר את הקרח: טראמפ שלח לנשיא סין מכתב ל"הידוק היחסים"

9.2.2017 / 11:01

בין נשיא ארה"ב לשי ג'ינפינג, שלא שוחחו ישירות מאז כניסתו של הראשון לבית הלבן, שוררים יחסים קרירים. במכתב ששלח טראמפ הביע תקווה לקדם מערכת יחסים בונה, וכן איחל לעם הסיני שנת תרנגול מוצלחת

צילום: רויטרס, עריכה: אוהד פיטר

אחרי שיחסיהם החלו ברגל שמאל, מנסה נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לשבור את הקרח עם מקבילו הסיני שי ג'ינפינג, שעמו לא שוחח ישירות מאז כניסתו לבית הלבן. טראמפ שלח לו אמש (רביעי) מכתב ובו הביע תקווה לכונן עמו יחסים טובים. היום הגיב למכתב משרד החוץ של סין וממנו נמסר כי בייג'ינג רואה חשיבות רבה בקשרים עם ארצות הברית.

במכתב הודה טראמפ לשי על מברק האיחולים ששלח לו ביום השבעתו. טראמפ ביקש גם לאחל לעם הסיני שנת תרנגול טובה ומוצלחת. "הנשיא טראמפ ציין כי הוא מקווה לעבוד עם הנשיא שי כדי לקדם מערכת יחסים בונה שמועילה לארצות הברית ולסין", נמסר בהודעת הבית הלבן.

לקריאה נוספת:
מסע במזרח: "הכלב המשוגע" של טראמפ נשלח לכבות את השריפות שהצית
טראמפ מתכנס בתוך חופי ארה"ב - ומותיר את הזירה העולמית לסין ולרוסיה
בייג'ינג משיבה לטראמפ: "עיקרון 'סין האחת' לא פתוח למשא ומתן"

נשיא סין שי ג'ינפינג עם נשיא ארצות הברית ברק אובמה בביקור רשמי בבית הלבן בוושינגטון. 25 בספטמבר 2015. רויטרס
רואה חשיבות רבה בקשר עם ארה"ב. שי ג'ינפינג/רויטרס

בתדרוך היומי לעיתונאים בבייג'ינג, אמר דובר משרד החוץ של סין לו קאנג כי סין מודה לטראמפ על איחולי השנה החדשה לעם הסיני ומסר כי שיתוף הפעולה בין שתי המדינות הוא האופציה היחידה שסין רואה לנגד עיניה.

טראמפ ושי לא דיברו ישירות מאז כניסתו של טראמפ לתפקיד, אך השניים שוחחו אחר זכייתו בבחירות בנובמבר. גורמים דיפלומטיים בבייג'ינג אמרו כי בסין ישנו חשש מכך ששיחה בין שני המנהיגים לא תעלה יפה ושפרטיה יודלפו לתקשורת האמריקנית. בשבוע שעבר התערערו יחסי ארצות הברית ואוסטרליה לאחר שב"וושינגטון פוסט" דווח כי השיחה בין ראש הממשלה מלקולם טרנבול לטראמפ הסתיימה בטונים צורמים.

"זה הדבר האחרון שסין רוצה", אמר גורם המעורה ביחסי סין-ארצות הברית. "זה יהיה מאוד מביך עבור הנשיא שי ולעם הסיני". גורם דיפלומטי מערבי אמר כי סין לא ממהרת לקיים שיחה כזו. "דברים אלה צריכים לקרות בסביבה מפוקחת מאוד עבור סין, וסין לא יכולה להבטיח זאת כשזה נוגע לטראמפ הלא צפוי", אמר הדיפלומט. "טראמפ גם נראה מוסח מדי מנושאים אחרים בעת הזאת כדי להעניק תשומת לב לסין".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
נשיא ארה"ב התייחס לעתירות נגד הצו: "בתי המשפט פועלים באופן פוליטי". רויטרס
חוששים מפיצוץ השיחה עמו. טראמפ/רויטרס

אחד הנושאים שעלולים להסתבך בשיחה בין שני המנהיגים הוא טייוואן. טראמפ הכעיס את סין בדצמבר כשקים שיחת טלפון עם נשיאת טייוואן צאי אינג-וון. סין מחשיבה את טייוואן לפרובינציה ללא זכות לקיום יחסים דיפלומטיים עם מדינות אחרות. טראמפ גם איים להעלות את מסי הייבוא מסין והאשים את בייג'ינג בפיחות ערך היואן וגניבת משרות אמריקניות.

סוגיה נוספת החוצצת בין שתי המדינות היא ים סין הדרומי, שעל שטחו מנסה להשתלט סין. בשימוע שנערך לו בסנאט אמר שר החוץ של ארצות הברית רקס טילרסון כי סין לא תוכל לקבל גישה לאיים שבנתה באזור. הבית הלבן הבטיח גם הוא להגן על "הטריטוריות הבינלאומיות" בנתיב הסחר הימי.

תמונת לוויין של מערכות טילים בשונית המלאכותית פיירי קרוס שבים סין הדרומי, 10 בנובמבר 2016. רויטרס
מקור לבעיות. אחד האיים שבנתה סין בים סין הדרומי/רויטרס
פסל של  תרנגול שדומה לנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ מוצב בסין, דצמבר 2016. רויטרס
שנת התרנגול בסין. פסל שמזכיר את טראמפ והוצב בסין/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully