וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שחיתות, איומי טרור וקלפי בודד: נשיא סומליה המכהן הודח בבחירות

בהאנגר מאובטח בשדה התעופה הצביעו כ-300 נבחרי הציבור, ובתום הסיבוב השני מתוך שלושה הכריז חסן שייח מוחמוד על הפסדו. חרף התוצאות המעודדות, האזרחים מודים: "ייקח עוד זמן עד שסומליה תחזור לעמוד על רגליה"

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

תחת אבטחה כבדה, חברי הפרלמנט בסומליה הצביעו היום (רביעי) בבחירות לנשיאות, שהסתיימו בהפסדו של הנשיא המכהן חסן שייח מוחמוד. בתום הסיבוב השני, הודה מוחמוד בהפסדו, בפני המחוקקים בבירה מוגדישו, וראש הממשלה לשעבר מוחמד עבדאללהי מוחמד הושבע כנשיא החדש.

שיאה של מערכת הבחירות מגיע לאחר כרבע מאה של ממשל רעוע במדינה המזרח אפריקנית ובצל איומי טרור הולכים וגוברים, בעיקר מצד ארגון א-שבאב האסלאמיסטי. הערב נשמעו ברחבי מוגדישו יריות שמחה, ככל הנראה מצד אנשי כוחות הביטחון שחגגו את חילופי השלטון.

ההצבעה, שנדחתה פעמים רבות עד כה, נערכה בהאנגר מאובטח בשדה התעופה של מוגדישו, שכן אתרים אופציונליים אחרים להצבעה – כולל בניין הפרלמנט עצמו – אינם מאובטחים באופן מספק. חלקים נרחבים בעיר נחסמו על ידי כוחות הצבא והמשטרה, בעוד כוח מיוחד של האיחוד האפריקני אבטח את שדה התעופה.

עוד בוואלה! NEWS:
סומליה: לפחות 13 הרוגים במתקפת טרור משולבת בבירה
שלושה פיגועים של א-שבאב תוך 24 שעות; 75 אלף סומלים נעקרו מבתיהם
מדד השחיתות העולמי: שני שליש ממדינות העולם קיבלו ציון "נכשל"

מוחמד עבדוללהי פרמג'ו, נשיא סומליה הנבחר, מוגדישו, 8 בפברואר 2017. רויטרס
"המדינות השכנות חייבות לכבד את ריבונותנו". מוחמד, היום/רויטרס
ההצבעה בבחירות לנשיאות בסומליה, מוגדישו, 8 בפברואר 2017. רויטרס
מקומות ששוריינו לנשים נלקחו על ידי גברים. נבחרת ציבור מצביעה, היום במוגדישו/רויטרס

הליך ההצבעה החל למעשה לפני כמה חודשים, עם בחירת 14 אלף נציגים אזוריים, שהצביעו על זהותם של 275 חברי פרלמנט ו-54 סנאטורים – ואלה הצביעו היום באופן ישיר לבחירת הנשיא, מבין הנשיא המכהן ו-20 מתמודדים נוספים. יו"ר הפרלמנט מוחמד שייח עוסמאן ג'ווארי הכריז על זהותם של המועמדים שהעפילו לסיבוב השני: הנשיא מוחמוד, ראש הממשלה לשעבר מוחמד והנשיא לשעבר שריף שייח אחמד.

ראש הממשלה לשעבר עומר עבד א-רשיד שרמארק העפיל גם הוא לסיבוב השני, לאחר שקיבל 37 קולות, אולם הכריז על פרישתו מהמרוץ. "אני מבין לאן זה מוביל", קרא. "המדינות השכנות חייבות לכבד את ריבונותנו ולהפסיק להתערב בעניינינו". זאת, בהתייחסות מרומזת לשחיתות הפושה במדינה ולטענות על קניית קולות, בין היתר על ידי מדינות זרות.

ההצבעה בבחירות לנשיאות בסומליה, מוגדישו, 8 בפברואר 2017. רויטרס
כוחות של האיחוד האפריקני אבטחו את הנציגים. אולם ההצבעה, היום/רויטרס

משקיפים זרים, מרביתם ממדינות מערביות שהביעו ביקורת חריפה על הממשל הנוכחי, טענו כי ההליך אמנם אינו מושלם, אולם הוא מסמל צעד קדימה עבור המדינה. הצבעה אזרחית לא הייתה אפשרית, לדברי הרשויות, בשל הקושי שבאבטחת הקלפיות. בהצהרה משותפת של האו"ם, ארצות הברית, האיחוד האירופי ומדינות נוספות שתורמות לשיקום הדמוקרטיה הסומלית, הזהירו מפני "מקרים מדאיגים של ניצול לרעה של הליך הבחירות".

מלבד אלימות ואיומים שהופנו נגד חלק מנציגי הציבור והשתלטות של גברים על מנדטים ששוריינו לנשים, דווח ב"ניו יורק טיימס" על קניית קולות במחיר של כ-30 אלף דולרים עבור כל נציג. על פי הדיווח, ממשלות זרות, בהן טורקיה, סודאן ונסיכויות במפרץ הפרסי, קנו קולות במטרה להשפיע על זהות הנשיא הבא ולהבטיח אינטרסים עסקיים במדינה השברירית. "אלה הבחירות הכי יקרות בהיסטוריה, ככל הנראה, מבחינת עלות לכל קול", נטען בדוח של ארגון "מרקאטי" המקומי למאבק בשחיתות.

ההצבעה בבחירות לנשיאות בסומליה, מוגדישו, 8 בפברואר 2017. רויטרס
רחובות הבירה נחסמו. מוגדישו השוממת, היום/רויטרס
ההצבעה בבחירות לנשיאות בסומליה, מוגדישו, 8 בפברואר 2017. רויטרס
"זקוקים למנהיג שיכול לקדם אותנו". מוגדישו, היום/רויטרס

ברחבי הבירה מוגדישו, אזרחים רבים נאספו סביב מקלטי הטלוויזיה בבתים פרטיים ובבתי קפה, על מנת לצפות בשידור החי של הליך ההצבעה בשדה התעופה. "אני מקווה שהם לא יבחרו בשוחד על פני האינטרסים של העם", טען אחמד חסן, סטודנט בן 26, "אנחנו זקוקים למנהיג כן שיכול לקדם אותנו".

עלינור מוחומד, פועל בן 36, טען כי לנבחרי הציבור "אין שום מושג לגבי פטריוטיות או לאומיות. אני לא מאמין שהם יבחרו נשיא בהתאם לרגשי הציבור, אלא לפי מי שישחד אותם". לדבריו, "ייקח עוד זמן עד שסומליה תחזור לעמוד על רגליה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully