וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם טראמפ פשיסט? שיפטו בעצמכם

8.2.2017 / 10:26

מלאומנות ובדלנות, דרך הסתה נגד זרים ועד תקיפת האליטות: עד כמה הנאומים והמדיניות של דונלד טראמפ טומנים בחובם יסודות מוכרים של פשיזם?

עריכת תוכן: הילה קובו, עריכת וידאו: ניר חן

עם היוודע תוצאות הבחירות בארצות הברית ב-8 בנובמבר 2016, צהלו נבחרי ציבור רבים בישראל והביעו שביעות רצון מ"המהפך" שבוצע אצל הידידה מעבר לים. אחרי שמונה שנות נשיאות ליברליות של ברק אובמה, שהתאפיינו בין היתר גם בכישלונות בתחום יחסי החוץ, עלה לשלטון איש העסקים המיליונר דונלד טראמפ שהבטיח "להפוך את אמריקה שוב לגדולה".

בטקס ההשבעה שנערך ב-20 בינואר השנה חזר הנשיא הטרי כמה פעמים גם על הסיסמה "אמריקה תחילה" - אף שכבר זכה לביקורת עליה בעבר והיה, או לפחות היה אמור להיות, מודע לבעייתיות שלה ולרגישות הגדולה הכרוכה בה: "אמריקה תחילה" היה שמו של הארגון הבדלני והאנטישמי שקרא לאמריקה לא להתערב במלחמת העולם השנייה ולא לאפשר כניסה של פליטים יהודים לגבולות הארץ.

בנוסף, אחת ההחלטות הראשונות שהנשיא החדש ביקש להוציא לפועל - שעוכבה על ידי בית המשפט האמריקני - הייתה החלטה גורפת שלא להכניס לתחומי ארה"ב אף מוסלמי או מוסלמית משבע מדינות, ללא הבחנה, תוך מתן אפשרות כניסה לנוצרים מהמדינות האלה.

לאורך השנים נכתבו ספרים רבים ומופו המאפיינים של המשטרים הפשיסטיים במאה העשרים, ובעיקר של התפיסה הפשיסטית, שיכולה, על פי חוקרים, לשוב ולצמוח בכל מקום בהינתן תנאים מסויימים. הפשיזם, טוענים החוקרים, צומח בעיקר כתגובת-נגד לדמוקרטיה ולליברליזם שנכשלו.

האם אפשר למצוא מוטיבים פשיסטיים בנאומים ובמדיניות של נשיא ארצות הברית, מנהיג העולם החופשי? האם בעקיצות ובלעג שלו כלפי מבקריו אפשר למצוא מרכיבים גזעניים בולטים, שחורגים ממהלומה לגיטימית כלפי יריבים פוליטיים? ומה הסכנה הכי גדולה במסרים האלה, שמושמעים בפומבי על ידי האיש החזק בתבל?
מיפינו את יסודות הפשיזם - ובדקנו אותם אצל טראמפ. האם אפשר לומר שהנשיא "פשיסט"? צפו בווידאו הקצר ושיפטו בעצמכם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully