וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כבר לא דיפלומטי: שגריר ארה"ב לשעבר מסיר את הכפפות - בטוויטר

8.2.2017 / 0:16

דן שפירו סיים את תפקידו לפני שבועיים ומאז מוצא מזור ותעסוקה ברשת החברתית - לעתים עשרות פעמים ביום ואף באישון לילה. מביקורת על טראמפ ועד עקיצת נתניהו, השגריר לשעבר לא מפסיק להביע את דעתו בחופשיות - וצובר פופולריות

צילום: שי מכלוף ורוני כנפו, עריכת וידאו: ניר חן.

במשך יותר מחמש שנים שנים, שגריר ארצות הברית בישראל דן שפירו היה הפה הרשמי של ממשל אובמה בארץ. שפירו אמנם התראיין בתדירות ובחופשיות בכלי התקשורת הישראליים, לעתים אף בעברית, אך כאחד הדיפלומטים הבכירים, נאלץ תמיד לשנן מסרים מהונדסים ששוגרו אליו הישר מהבית הלבן. ואולם, בשבועיים האחרונים, מאז שדונלד טראמפ נכנס לחדר הסגלגל והשגריר הפך לאזרח שפירו, הוא השתחרר בחדות מכבלי האיפוק והנימוס הדיפלומטיים, והוא מפציע כאחד המבקרים החריפים של ממשל טראמפ – בטוויטר.

שפירו, שנחשב לאחד הפקידים המקורבים ביותר לנשיא לשעבר ברק אובמה, סיים את כהונתו ב-20 בינואר. בדיוק באותו יום השיק את חשבון הטוויטר האישי שלו. שפירו היה אמור לעזוב את ישראל עם תום השירות, אך משפחתו החליטה להישאר עד סוף השנה כדי שבנותיו יסיימו את שנת הלימודים, והוא עבר מבית השגריר בהרצליה לבית חדש ברעננה ושוקל כעת את המשך דרכו. נכון לעכשיו, נראה שהוא מוצא מזור ותעסוקה בטוויטר. גם השגריר שפירו היה צייצן בולט, אך האזרח שפירו מתבטא בחופשיות מופגנת על עניני דיומא, וזוכה לתהודה גדולה ביותר ברשת ולעשרות ציוצים מחדש. מאז שפתח את חשבונו הפרטי, כבר צייץ יותר מ-600 פעמים וצבר יותר מ-6,000 עוקבים.

עוד בוואלה! NEWS:
ארה"ב מאשרת: גורם בבית הלבן נפגש עם אנשי עסקים פלסטינים
מגייס חזית נגד איראן: נתניהו יוצא לפגישה עם ראשת ממשלת בריטניה
המילים של טראמפ - בקולו של אובמה: הגיבוי להתנחלויות לא יגיע כל כך מהר

המועמד הרפובליקני לנשיאות דונלד טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו במהלך פגישתם בבניין טראמפ בניו יורק, ספטמבר 2016. לשכת העיתונות הממשלתית
"ירצו שנראה את זה כסיפור אהבה". טראמפ ונתניהו/לשכת העיתונות הממשלתית

כמעט כל נושא אקטואלי שנגע לממשל טראמפ בשבועיים האחרונים עבר תחת המקלדת של השגריר לשעבר: החל מההחלטה לאסור כניסת מוסלמים משבע מדינות ועד להשמטת היהודים מהצהרת הבית הלבן בנוגע ליום השואה. פופולריים במיוחד הם שרשורים של ציוצים רבים, שבהם שפירו מפרשן את מהלכי הממשל החדש מול ירושלים, ולעתים אף חושף את הזוויות המעניינות ביותר מאחורי הקלעים ביחסים בין שתי המעצמות.

כך לדוגמה בשבוע שעבר שפירו פרסם ברצף 22 ציוצים, שבהם שיתף את הגולשים בחלק ממחשבותיו לקראת הפגישה הראשונה של ראש הממשלה והנשיא החדש. שפירו פרס ניתוח של האינטרסים והנושאים שיעלו על סדר היום בפגישה. "אני חושב הרבה על הדינמיקה בפגישה בין השניים הללו. שניהם ירצו שנראה את זה כסיפור אהבה", כתב.

עוד באותו נושא

השגריר לשעבר מציג: כך תועבר השגרירות – וכולנו נישאר בחיים

לכתבה המלאה

שפירו לפני פגישת נתניהו-טראמפ:

בהמשך, סקר מה נתניהו רוצה מטראמפ ומה האחרון ידרוש מראש הממשלה – הנושאים הרגילים: איראן, סוריה, פלסטינים. "האינטרסים שלנו מסובכים ולא תמיד זהים", קבע בציוץ הסיכום. "הדיפלומטיה שנדרשת לנתניהו להתמודד עם טראמפ עשויה להיות לא פחות מסובכת מאשר ההתמודדות עם אובמה".

בסוף השבוע העניק פרשנות על הודעת הבית הלבן על הבנייה בהתנחלויות, ובסוף החודש שעבר מתח ביקורת חריפה על ציוץ התמיכה מעורר הסערה של ראש הממשלה במדיניות טראמפ מול מקסיקו. השגריר לשעבר אף נתן כותרת כשצייץ ש"עוזריו של נתניהו אמרו לי שאחת המטרות החשובות בעידן טראמפ היא שמירה על תמיכה דו מפלגתית בישראל – עכשיו זה?", ומתח ביקורת חריפה על נתניהו "שמתערב בנושא כל כך חם בפוליטיקה האמריקנית", בסדרת ציוצים שבה העלה את הסברה שמדובר בדרישה של טראמפ מנתניהו בתמורה למשהו שנתניהו מבקש להשיג. "לי נראה שטראמפ כבר לוחץ את נתניהו חזק. אמנות העסקה".

שפירו על אישור חוק ההסדרה:

בימים מסוימים שפירו מצייץ עשרות פעמים ביום, ולעתים אפילו בשעות מאוד מאוחרות בלילה, אבל הוא לא מסתפק רק בגבולות הטוויטר ונראה כי הוא בדרך להפוך לפרשן בולט בכל הנוגע ליחסי ישראל-ארצות הברית, נושא שבו הוא ככל הנראה אחד המומחים הגדולים. בשבוע החולף פרסם שני מאמרים במגזין "פוריין פוליסי" שבו התייחס למהלכים השונים של הממשל החדש בנוגע לישראל והפלסטינים. במאמר הראשון נתן טיפים לממשל כיצד להעביר את השגרירות לירושלים "ולהישאר בחיים", משמע, מבלי לפגוע באינטרסים האמריקניים במזרח התיכון; והשני ניתח את השבועיים הראשונים של ממשל טראמפ בנושא הישראלי-פלסטיני.

"אחרי שבועיים בלבד טראמפ נחת בדיוק באותו מקום כמו כל קודמיו", כתב במאמר שפורסם בסוף השבוע אחרי הודעת הבית הלבן בנושא ההתנחלויות החדשות שעשויות "להקשות" על היכולת להשיג שלום. במאמר טוען שפירו כי על סמך המהלכים של טראמפ, נראה כי הניסיון להגיע לפתרון שתי המדינות וההתנגדות לבנייה בהתנחלויות "לא היו סתם תחביבים עבור ממשל אובמה". בסוף המאמר בירך את הנשיא החדש, "ברוך הבא ללונה פארק של המזרח התיכון". השגריר המיועד של ממשל טראמפ לישראל, דיוויד פרידמן, טרם החל את הליכי השימוע והמינוי לתפקיד, ולפי ההערכה צפוי להגיע לישראל במהלך חודש מרץ.

טקס החתימה על הסכם הסיוע הביטחוני בין ישראל לארה"ב. רויטרס
הצטרפה למגמת הציוצים. רייס/רויטרס

שפירו אינו הבכיר האמריקני היחיד שהסיר את הרסן הדיפלומטי מעל התבטאויותיו. היועצת לביטחון לאומי של הנשיא אובמה, סוזן רייס, צייצה בשבוע שעבר ביקורת חריפה על הודעת הבית הלבן בנושא יום השואה הבינלאומי, שלא הזכירה את העם היהודי.

"איזו מחלה מאפשרת הצהרה ביום השואה ששוכחת שישה מיליון יהודים. רק דמיינו את התגובה אם הנשיא אובמה היה עושה את זה", כתבה רייס בחשבון הטוויטר החדש שפתחה, ובו צברה כבר יותר מ-37 אלף עוקבים. סגן מזכיר המדינה לשעבר לנושאי בקרת נשק, תומס קנטרימן, השתמש במלים קשות במיוחד באחד הציוצים בחשבון שפתח אחרי חילופי הממשל. "אני לא אוהב הדלפות כמנהג שבשגרה אבל ג'וקים משגשגים בבתים שמזוהמים על ידי הדייר. תמשיכו ג'וקים!", צייץ בשבוע שעבר.

שפירו, שהודיע כי הוא לוקח תקופת צינון מראיונות לתקשורת הישראלית, אמר לוואלה! NEWS בתגובה כי "אני בסך הכול אב מובטל שנהנה מהזמן הפנוי עם משפחתו".

(עדכון ראשון: 19:58)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully