וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב: בית משפט הקפיא את הצו המגביל כניסת אזרחי מדינות מוסלמיות

4.2.2017 / 5:48

משמעות המהלך היא עצירה זמנית של כל ההגבלות שעליהן הכריז הנשיא טראמפ כלפי אזרחי שבע מדינות, בהן סוריה ואיראן. התובע הכללי בוושינגטון: "הצו הנשיאותי לא חוקתי ולא חוקי". הבית הלבן כינה זאת "שערורייה", וחזר בו

צילום: עמרי נחמיאס

(בווידאו: הפגנה נגד הצו הנשיאותי שהגביל כניסת מוסלמים לארצות הברית)

שופט פדרלי במדינת וושינגטון שבצפון-מערב ארצות הברית החליט הלילה (שבת) להוציא צו מניעה זמני לצו שעליו חתם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, המורה על הגבלת הכניסה של אזרחים משבע מדינות בעלות רוב מוסלמי למדינה. בעקבות הפסיקה, הנחתה רשות המכס והגבולות את חברות התעופה כי כעת מותרת עד להודעה חדשה כניסתם של תושבי אותן מדינות לתחומי ארצות הברית ללא הגבלות מיוחדות.

הפסיקה הגיעה לאור עתירות של מדינות וושינגטון ומינסוטה, בטענה שהצו "מפריד בין משפחות, פוגע באלפי תושבים במדינה, מזיק לחברות אמריקניות וחותר תחת האינטרס האמריקני להיות מדינה המקדמת פליטים בברכה". התובע הכללי של מדינת וושינגטון, בוב פרגוסון, אמר כי "החלטת השופט עוצרת את הצו הנשיאותי הלא חוקתי והלא חוקי של הנשיא טראמפ". לדבריו, "החוק הוא דבר חזק, והוא מחייב את כולם לציית לו, וזה כולל את נשיא ארצות הברית".

עוד בוואלה! NEWS:
המילים של טראמפ - בקולו של אובמה: הגיבוי להתנחלויות לא יגיע כל כך מהר
ארצות הברית הטילה סנקציות על איראן: "נמשיך להגיב בהתאם"
הבית הלבן: "נתניהו וטראמפ ידונו בפגישתם בתהליך השלום - זו מטרתנו"

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ מראה את הצו עליו הוא חתם בבית הלבן, 23 בינואר 2017. רויטרס
תושבי המדינות ה"מוחרמות" רשאים להיכנס עד הודעה חדשה. טראמפ/רויטרס

מדובר בפסיקה רחבה יותר מפסיקות שיצאו השבוע ואשר השפיעו על חלקים מן הצו. הבית הלבן ריכך במהלך השבוע את הצו המקורי, והבהיר כי מחזיקי "גרין קארד" יוכלו להיכנס לארצות הברית, לאחר שהצו המקורי חל גם עליהם.

בבית הלבן מיהרו להגיב. "משרד המשפטים מתכוון להגיש בהקדם האפשרי בקשה לעיכוב ביצוע של הצו השערורייתי הזה, ולהגן על הצו הנשיאותי של הנשיא, אשר להבנתנו הוא חוקי ומידתי", נכתב בהודעת הדובר, שון ספייסר. "כוונתו של הצו הנשיאותי היא להגן על ביטחון המולדת, ובידיו הסמכות החוקתית להגן על העם האמריקני". בהמשך הוציא הבית הלבן הודעה חדשה, זהה לחלוטין, ממנה הוסרה המילה "שערורייתית".

במחלקת המדינה הגיבו גם לצו של בית המשפט ומסרו כי הם לומדים את ההחלטה. "אנחנו עובדים בצמוד למחלקה לביטחון המולדת ולייעוץ המשפטי כדי להבין איך זה משפיע על העבודה שלנו", נמסר לרשת CNN. "נודיע על השינויים החלים על הנוסעים לארצות הברית ברגע שיהיה לנו מידע נוסף".

מפגינים נגד הגבלת כניסה של מוסלמים לארצות הברית, וושינגטון, 29 בינואר 2017. עמרי נחמיאס, באמצעות סמארטפון של וואווי - Huawei, מערכת וואלה! NEWS
מפגינים נגד הצו הנשיאותי מול מגדל טראמפ שבניו יורק, השבוע/מערכת וואלה! NEWS, עמרי נחמיאס, באמצעות סמארטפון של וואווי - Huawei

הצו זכה לביקורת בארצות הברית וברחבי העולם בטענה כי הוא גזעני כלפי מוסלמים, פוגע במבקשי מקלט ואינו יעיל במאבק בטרור. במהלך השבוע התקיימו הפגנות סוערות בשדות תעופה רבים בארצות הברית נגד הצו. הפגנות התקיימו בין היתר בוושינגטון, ניו יורק, שיקגו, לוס אנג'לס וכן בערים נוספות.

על פי הצו הנשיאותי, הכניסה משבע המדינות הוגבלה למשך 90 ימים, עד שיימצא, לטענת הממשל, מנגנון בקרה יעיל יותר שיבטיח "סינון מעמיק" של נוסעים ממדינות אלה בכניסה לארצות הברית. לפי נתוני מחלקת המדינה האמריקנית, כ-60 אלף אשרות כניסה לארצות הברית בוטלו בשל הצו מאז שהוא הוצא.

טראמפ התייחס השבוע לדיון הציבורי סביב הצו הנשיאותי שעליו חתם. "כולם מתווכחים אם זה איסור או לא", כתב טראמפ בחשבון הטוויטר שלו. "תקראו לזה איך שאתם רוצים, המטרה היא להשאיר אנשים רעים (עם כוונות רעות) מחוץ למדינה!".

השבוע הדיח הנשיא את התובעת הכללית בפועל סאלי ייטס ואת ראש רשות אכיפת ההגירה והמכס דניאל רגסדייל שמתחו ביקורת על הצו. ייטס הכריזה כי לא תגן בבית המשפט על עתירות נגד הצו השנוי במחלוקת, והוסיפה במזכר לפקידי משרד המשפטים כי "האחריות שלי היא להבטיח שהעמדה של משרד המשפטים היא לא רק חוקית, אלא משקפת היטב את רוח החוק אחרי בחינה של כל העובדות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully