וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קבלות דלק וסיסמה לאינטרנט: הצצה לחיי לוחמי דאעש במוסול

4.2.2017 / 8:59

חברי ארגון "המדינה האסלאמית" שנמלטו מחלקה המזרחי של העיר שבצפון עיראק השאירו אחריהם מסמכים רבים שחושפים את אורחות חייהם. בין העזבונות שאותרו - חשבון חשמל וקבלות על נסיעות במונית

צילום: רויטרס, עריכה: שמרית גולדשטיין

(בווידאו: הכוחות המיוחדים שחררו כמה אזורים בעיר מוסול מידי דאעש, לפני כשבועיים)

קבלות על נסיעות מונית, ספרי חשבונות המפרטים שימוש באינטרנט ומסמכים שונים המשקפים מציאות כלכלית בעייתית – אלה חלק מהדברים שהשאירו אחריהם לוחמי ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) כשנמלטו ממזרח העיר מוסול שבעיראק. המסמכים והקבלות, שנמצאו בבית שהוסב לבסיס צבאי של דאעש, מספקים הצצה לחיי היומיום של חברי הארגון האסלאמיסטי.

בחודשים שלפני הקרב במוסול, לוחמי דאעש נדחקו אל מתחת לאדמה כתוצאה מהמתקפות האוויריות של כוחות הקואליציה בהובלת ארצות הברית. המסמכים מראים כיצד הפכו בסיסי דאעש בהדרגה למעין בונקרים, אך גם כיצד התניידו הלוחמים לפני כשנה, כשהארגון עדיין חלש על רוב שטחי מערב עיראק ועל כשליש משטחי סוריה.

עוד בוואלה! NEWS:
טראמפ: איראן תחת אזהרה רשמית, כל האופציות עדיין על השולחן
ירי צלפים, מוקשים וחוסר במודיעין: כך נכשל המבצע הראשון של טראמפ
חמאס ומצרים מתקרבים: משלחת ביטחונית בכירה יצאה מעזה לקהיר

קבלה על רכישת דלק בעיר ראקה שבסוריה השייכת ללוחמי דאעש במוסול. AP
קבלה על רכישת דלק בעיר ראקה שבסוריה שהשאירו אחריהם לוחמי דאעש במוסול/AP

רוב הקבלות מתוארכות לתחילת שנת 2016, אז איבד הארגון את שליטתו בעיר רמאדי שבמערב מחוז אל-אנבאר, אך עדיין שלט על כרבע משטחה של עיראק. מהקבלות עולה כיצד נסעו הלוחמים במוניות הלוך וחזור לערים שהיו בשליטת דאעש לאורך גבול עיראק-סוריה. לפי הקבלות, העיר רמאדי היתה הייתה יעד פופולרי של לוחמי הארגון, והדלק לנסיעה בת שש השעות אליה עלה 29 אלף דינרים עיראקיים – כ-22 דולרים.

פיסת נייר אחרת מראה שנוסע, ככל הנראה גם הוא לוחם דאעש, רכש דלק בעיר א-רקה שבסוריה – שמקובל לראותה כבירת דאעש. ניירות אחרים מעידים על כך שהקבוצה שמרה קבלות על שימוש בחשמל ובאינטרנט. כרטיסים חודשיים ועליהם שמות משתמש וסיסמאות נמצאו גם הם.

חשבון חשמל על שימוש בגנרטור ב-70 אלף דינר עיראקי – שהם 53 דולרים - של לוחמי דאעש במוסול. AP
חשבון על שימוש בגנרטור על סך 70 אלף דינר עיראקי - 53 דולרים/AP

בעוד אינטרנט וטלפונים סלולריים אסורים לחלוטין לשימוש תחת שליטת דאעש במוסול, כדי למנוע מאזרחים לפעול כמודיעים לרשויות, הקבלות מראות כי הארגון עשה שימוש בחיבורי אינטרנט בעצמו.

אחיזת דאעש בשטחים במוסול ובסביבתה הצטמצמה דרמטית בחודשים האחרונים – הכבישים שבהם נעו בעבר בקלות הלוחמים באמצעות מוניות, רוויים כעת במחסומים של השלטון העיראקי ובהריסות שנוצרו כתוצאה מהמתקפות האוויריות. החצי מהערבי של מוסול, שנמצא עדיין בשליטת דאעש, מנותק כעת כמעט לגמרי משטחי הארגון בסוריה. במזרח מוסול, מבקרים כוחות הביטחון בבסיסים הנטושים של הארגון, שנבדקים היטב גם על ידי קציני מודיעין ותושבי האזור הסקרנים.

שם משתמש וסיסמא לחיבור האינטרנט של לוחמי דאעש במוסול. AP
שם משתמש וסיסמא לרשת האינטרנט, שהשאירו אחריהם הלוחמים/AP
קבלה על נסיעה במונית מהעיר הית שבמחזור אל-אנבאר למוסול, עיראק. AP
קבלה על נסיעה במונית מהעיר הית אל מוסול/AP
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully