וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"תרומה מחרידה לנאצים": הסוד האפל של חברת הרכבות האוסטרית

4.2.2017 / 20:45

חברת הרכבות הלאומית של אוסטריה, שהיתה חלק מצי הרכבות של הרייך הגרמני במלחמת העולם השניה, חושפת בתערוכה חדשה בישראל את עברה. בין היתר, הוצב במקום קרון מסע שנבנה במיוחד ומנסה לדמות את הנסיעות למחנות ההשמדה

כרזת תעמולה שהופצה בקרב חברת הרכבות האוסטרית ÖBB HOLDING AG. Private collection Alfred Klein-Wisenberg, אתר רשמי
כרזה של חברת ÖBB HOLDING AG בתקופת מלחמת העולם השנייה/אתר רשמי, Private collection Alfred Klein-Wisenberg

חברת הרכבות הלאומית של אוסטריה, ÖBB HOLDING AG, חשפה השבוע בתערוכה חדשה בישראל את עברה הקודר - היא שיתפה פעולה עם המשטר הנאצי בין השנים 1938 ל-1945. בריאיון לוואלה! NEWS סיפר מנכ"ל החברה, אנדראס מאתה, כי "מערכת הרכבות והיכולות הלוגיסטיות היוו תרומה מחרידה לרצח ההמוני ולמכונת ההשמדה של הנאצים. המאורעות היו עדות מחרידה לשימוש האכזרי ביותר שניתן לתאר של הרכבות. עלינו לקבל פרק אפל זה כחלק מההיסטוריה של חברת הרכבות, ואנו מחויבים לזכור את הקורבנות ולהפיק מכך את הלקחים".

בשנת 2012 חגגה חברת הרכבות האוסטרית 175 שנה להיווסדה. אז, שפכה לראשונה אור על הזמנים האפלים בהיסטוריה של החברה, כאשר במהלך מלחמת העולם השנייה הייתה חלק מצי הרכבות של הרייך הגרמני - ה"דויטשה רייכסבאן" - ושיתפה פעולה עם המשטר הנאצי. עבור גרמניה, לרכבות הייתה חשיבות פוליטית ואסטרטגית רבה, שבאה לידי ביטוי בתעשיית המלחמה ובחלק מתהליך ההשמדה הנאצי. חברת הרכבות השתמשה בעובדי כפייה לביצוע עבודות הבינוי שלה, ובנוסף הובילה אלפי יהודים אל הגטאות, מחנות העבודה ומחנות ההשמדה.

עוד בוואלה! NEWS:
יו"ר האופוזיציה הרצוג אושפז לאחר שלא חש בטוב; מצבו יציב
משליכים כיסאות ומטיחים בקבוקים: תיעוד קטטה המונית בראשל"צ
דרעי על ההכרעה הקרבה אם לפתוח עסקים בשבת: "שנתי נודדת, אל תקנאו בי"

כרזת תעמולה שהופצה בקרב חברת הרכבות האוסטרית ÖBB HOLDING AG. Willi Ruge, מערכת וואלה! NEWS
רכבות מתוצרת החברה האוסטרית במלחמת העולם השנייה/מערכת וואלה! NEWS, Willi Ruge

השבוע נפתחה בספרייה המרכזית ע"ש סוראסקי באוניברסיטת תל אביב תערוכה יוצאת דופן, שבמסגרתה חושפת חברת הרכבות האוסטרית פרטים קשים מעברה בימי מלחמת העולם השנייה ושואת יהודי אירופה.

בין היתר, מוצבת בתערוכה הדמייה של קרון מסע, שנבנה במיוחד עבורה, ומנסה לשקף את נסיעות הזוועה של אלפי היהודים שנשלחו ברכבות החברה אל מחנות ההשמדה והגטאות. כדי להמחיש את החוויה הטראומטית, יוצרי התערוכה הציבו עשרות סוליות של נעליים בגדלים שונים ושילבו תעתועי אור וקול שידמו את האווירה הקשה בקרון הרכבת.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
כרזת תעמולה שהופצה בקרב חברת הרכבות האוסטרית ÖBB HOLDING AG, 1938. Private collection Alfred Klein-Wisenberg, אתר רשמי
כרזה של החברה מהמלחמה/אתר רשמי, Private collection Alfred Klein-Wisenberg

האוצרת מילי סגל, יהודיה ממוצא אוסטרי, סיפרה לוואלה! NEWS על התהליכים שהובילו אותה ליצירת התערוכה יוצאת הדופן. "בעברי אצרתי כמה תערוכות שעסקו בשואה ובמלחמת העולם השנייה, אותן הצגתי באוסטריה. הפעם נתבקשתי לאצור תערוכה ייחודית", אמרה. סגל שחזרה את שיחתה עם מנכ"ל חברת הרכבות האוסטרית: "אני זוכרת שאמרו לי שמדובר בנושא מאוד רגיש, לכן רציתי לראות איך תתנהל השיחה עם המנכ"ל והחלטתי שרק אם אקבל את תמיכתו אצא לדרך. הופתעתי מאוד מהמהירות שבה הוא נתן יד לפרויקט, שבמסגרתו עומדת החברה שאותה הוא מנהל באור כה שלילי".

סגל סיפרה גם על הקשר האישי שלה לפרויקט הרגיש. "אני דור שני לניצולי שואה שחיו באוסטריה. צריך להבין שגם בחברת הרכבות האוסטרית, במדינה שנחשבה למשתפת פעולה עם היטלר והנאצים, מצאנו אנשים שהתנגדו למשטר ולאידיאולוגיה הנאצית. גילוי זה הוא אחד מהגורמים שעודדו אותי ודחפו אותי לקדם את התערוכה", אמרה. סגל אמרה כי היא מרוצה מאוד מהביקורות שהיא מקבלת מבאי התערוכה. "חוות הדעת טובות מאוד. סטודנטים רבים, בייחוד לא יהודים, מגיעים לתערוכה, מתרשמים מהמיצגים, שואלים שאלות ומתעניינים".

השגריר האוסטרי מרטין וייס, עוצרת התערוכה מילי סגל וצוות המנהלים מחברת הרכבות האוסטרית. נועם נבון, מערכת וואלה! NEWS
מנהלי חברת הרכבות האוסטרית עם אוצרת התערוכה/מערכת וואלה! NEWS, נועם נבון

שגריר אוסטריה בישראל, מרטין וייס, ייחס חשיבות רבה לעובדה שהתערוכה פותחת את מסעותיה מחוץ לאדמת אוסטריה, כאן בישראל. "מדובר באירוע חשוב מאוד", אמר וייס. "חברת הרכבות האוסטרית OBB היא חברה חשובה מאוד, מועסקים בה אלפי עובדים והיא מסיעה יותר מ-460 מיליון נוסעים בשנה", הוסיף.

לדברי השגריר, "מדובר בתערוכה היסטורית, שמראה עד כמה בפועל הרכבות היו חשובות ומרכזיות עבור השלטון הנאצי. אין מה לעשות, ההיסטוריה היא לא תמיד ורודה, לעיתים היא קודרת וגם איתה צריך לדעת להתמודד".

השגריר בירך על שיתוף הפעולה של החברה בהקמת התערוכה. "בהסכמתם לקיום התערוכה עשתה החברה צעד אמיץ. מנכ"ל החברה לשעבר, שהיום הוא הקנצלר האוסטרי, פנה לצוות ההנהלה בחברה והסביר להם על החשיבות הרבה בחשיפת התקופה האפלה". לדברי וייס, דווקא בימים אלה, כשגורמים קיצוניים מתחזקים ברחבי העולם, חשוב להגיע לתערוכה ולראות למה קיצוניות יכולה לגרום.

כרזת תעמולה שהופצה בקרב חברת הרכבות האוסטרית ÖBB HOLDING AG. יד ושם, אתר רשמי
בתערוכה יוצב קרון המדמה את חוויית הנסיעה למחנות/אתר רשמי, יד ושם

בנוסף לקיום התערוכה בישראל, מנכ"ל רכבת ישראל שחר איילון ופרופסור טרודה קוגוז', מנהלת בכירה בחברת הרכבות הלאומית של אוסטריה ÖBB, נפגשו בתחילת השבוע בתל אביב וסיכמו לקדם שתוף פעולה בין שתי החברות. בפגישתם אף סוכם על שיתוף פעולה עתידי בין החברות, שיכלול בין היתר חילופי משלחות למידה וחילופי ידע בתחומי הרכבת השונים. בנוסף נידונו שיתופי פעולה בהיבטי נתונים מחקרים, אחזקה, טיפול במצבים תפעוליים חריגים, נסיעת בעלי מוגבלויות, בטיחות, ספרות מקצועית, ניהול תחנות ומוצרים נלווים, היבטים מסחריים בתחנות למען הלקוחות ועוד.

מנכ"ל רכבת ישראל, שחר איילון, אמר: "מאד שמחתי לפגוש את פרופ' טרודה מהרכבת האוסטרית המודרנית - חברת רכבות מהמובילות בעולם, בעלת היסטוריה, ידע ויכולות מרשימות. סיכמנו כי שתי חברות הרכבות, של ישראל ואוסטריה, יהפכו לחברות אחיות שיחליפו ביניהן מידע ויסייעו האחת לשנייה ככל שניתן. בכלל זה אני רואה לנגד עיני החלפת משלחות מקצועיות, מיזמים משותפים ולמידה הדדית".

התערוכה תהיה פתוחה לקהל הרחב בספרייה המרכזית ע"ש סוראסקי החל מ-31 בינואר ועד 17 במרץ, בימים א'-ה' בשעות 8:30-20:00 וביום ו' בשעות 8:30-12:30.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully