וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארצות הברית הטילה סנקציות על איראן: "נמשיך להגיב בהתאם"

משרד האוצר של ארה"ב הודיע כי הסנקציות הוטלו על 13 בני אדם ו-12 ארגונים המעורבים בפיתוח טילים. גורם אמריקני: "זה רק הצעד הראשון". איראן: "הפרה של אישור מועצת הביטחון את הסכם הגרעין"

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

ארצות הברית הטילה אתמול (שישי) סנקציות על 13 בני אדם ו-12 ארגונים הקשורים לאיראן - כך על פי הודעת משרד האוצר האמריקני. המהלך מגיע לאחר הצהרת הנשיא דונלד טראמפ בעקבות הניסוי האחרון שערכה הרפובליקה האסלאמית בטיל בליסטי, ובה אמר כי "איראן משחקת באש". בנוסף לכך, גורמים אמריקניים אמרו לסוכנות הידיעות רויטרס כי וושינגטון שלחה משחתת שתסייר לחופי תימן, לאחר שבתחילת השבוע הותקפה ספינה סעודית בטיל ששיגרו המורדים החות'ים הנתמכים בידי טהראן.

בהצהרה של משרד האוצר מופיעה רשימת האזרחים והגופים שעליהם הוטלו הסנקציות, כשמקום מושבם של חלק מהם הוא באיחוד האמירויות הערביות, בלבנון ובסין. אלו שעליהם הוטלו הסנקציות מעורבים בפיתוח תכנית הטילים הבליסטיים וקשורים למשמרות המהפכה. על פי הצהרת משרד האוצר, "גופים ויחידים אלו מעורבים ברכישת טכנולוגיות או חומרים שתומכים בפיתוח הטילים כמו גם מתן תמיכה למשמרות המהפכה"

עוד ידיעות בנושא:
טראמפ: איראן משחקת באש, אני לא נחמד כמו אובמה
גורמים בוושינגטון: טראמפ צפוי להטיל סנקציות חדשות נגד איראן
טראמפ: איראן תחת אזהרה רשמית, כל האופציות עדיין על השולחן

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ מראה את הצו עליו הוא חתם בבית הלבן, 23 בינואר 2017. רויטרס
איים וקיים. טראמפ/רויטרס

לאחר הטלת הסנקציות אמר גורם אמריקני כי זהו "רק הצעד הראשון בתגובה לצעדיה הפרובוקטיביים של איראן". במסיבת עיתונאים שכינס דובר הבית הלבן שון ספייסר, הוא הבהיר כי "ארצות הברית תמשיך לנקוט צעדים מידתיים נגד איראן". עוד הוא טען כי הסנקציות הללו מבהירות כי הסכם הגרעין שנחתם בין איראן לבין המעצמות "לא בדיוק משרת את האינטרסים של ארצות הברית".

איראן גינתה את הטלת הסנקציות וטענה כי אלו "יסייעו לקבוצות טרור באזור". בהודעה של משרד החוץ באיראן שפורסמה בכלי תקשורת במדינה נטען כי איראן רואה בהטלת הסנקציות הפרה של התחייבויות ארצות הברית כלפיה והפרה של אישור מועצת הביטחון של האו"ם את הסכם הגרעין שנחתם בינה לבין המעצמות. "בתגובה, תטיל גם איראן סנקציות על אישים ומוסדות אמריקנים", נמסר.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
שון ספייסר דובר הבית הלבן בתדרוך ראשון לכתבים , 23 בינואר 2017. AP
"הסנקציות מבהירות שהסכם הגרעין לא טוב לארה"ב". ספייסר/AP

לצד הניסוי, העשוי להוות הפרה של החלטת האו"ם, דווח גם על ניסוי מוצלח בטיל שיוט המסוגל לשאת ראשי קרב גרעיניים. "הם לא מעריכים כמה נחמד היה הנשיא אובמה כלפיהם. אני לא אנהג כך", הדגיש טראמפ היום בציוץ שפרסם בטוויטר.

שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, אמר בתגובה כי מדינתו "אינה מתרגשת מהאיומים, שנשמעים בזמן שאנו מספקים הגנה לעמנו". לדבריו, "לעולם לא נפתח במלחמה, אך אנו יכולים להסתמך רק על עצמנו בכל הנוגע להגנה".

"שום אופציה לא ירדה מהשולחן - איראן תחת אזהרה"

איראן ערכה ביום ראשון האחרון ניסוי בטיל בליסטי, לראשונה מאז נכנס טראמפ לתפקידו. לפי הדיווח, הניסוי, שלא הסתיים בהצלחה, אירע באתר מוכר מחוץ לעיר סמנאן, הנמצאת כ-220 קילומטרים ממזרח לטהראן. עוד דווח כי מדובר בטיל לטווח בינוני בשם "חוראמשר", והוא טס למרחק של 965 קילומטרים לפני שהתפוצץ באוויר. הניסוי בחן את החלק האחראי להשבת הטיל לאטמוספירה.

אתמול דיווח העיתון הגרמני "די וולט", מפי גורמים מודיעיניים, כי איראן ערכה ניסוי מוצלח בטיל שיוט המסוגל לשאת ראשי קרב גרעיניים. לפי הדיווח, הטיל, המכונה "סומאר", יוצר באיראן ועבר מרחק של 600 ק"מ בניסוי המוצלח הראשון שלו. עוד דווח כי הטיל יכול לשאת ראשי נפץ גרעיניים ולהגיע למרחק של בין 2,000 ל-3,000 ק"מ. טילי השיוט אינם מוזכרים בהחלטות מועצת הביטחון של האו"ם האוסרות פיתוח של טילים בליסטיים היכולים לשאת ראשי קרב גרעיניים.

בעקבות הניסויים כתב טראמפ אתמול בטוויטר כי איראן נמצאת "תחת אזהרה רשמית". עוד הוא הוסיף: "שום אופציה לא ירדה מהשולחן. איראן נמצאת תחת אזהרה רשמית בעקבות שיגור הטיל". מיד לאחר מכן, דיווחו גורמים בוושינגטון על הכוונה להטיל סנקציות שלא יפרו את הסכם הגרעין שנחתם לפני כשנתיים בין איראן למעצמות. איראן מתעקשת כי הניסוי אינו מהווה הפרה של החלטת האו"ם, שכן הטיל לא יכול לשאת ראש נפץ גרעיני.

שר החוץ של איראן מחמד ג'וואד זריף בפורום הכלכלי העולמי, דאבוס, 20 בינואר 2016. רויטרס
מתעקשים כי הניסוי אינו מהווה הפרה של החלטת האו"ם. זריף/רויטרס

מאז נכנס טראמפ לבית הלבן בסוף החודש שעבר, גברה המתיחות בין וושינגטון לטהראן. במהלך קמפיין הבחירות, קרא טראמפ לביטול הסכם הגרעין שנחתם ביולי 2015 וכינה אותו "אסון". ואולם, עד היומיים האחרונים, ממשלו שמר על טון תקיף פחות כלפי הרפובליקה האסלאמית. מנגד, בטהראן מנסים להדוף את האיומים מצד וושינגטון. עלי אכבר ולאייתי, יועצו הבכיר של המנהיג העליון עלי חמינאי, אמר אתמול כי טהראן "לא תיכנע לאיומיה של ארצות הברית". ברמיזה עוקצנית לטראמפ, הוסיף: "זאת לא הפעם הראשונה שבה אדם לא מנוסה מאיים על איראן. איראן לא צריכה רשות משום מדינה להגן על עצמה".

(עדכון ראשון: 17:20)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully