וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המודיעין באמת סיפק תמונה מלאה? השאלות הקשות למשטרה אחרי פינוי עמונה

3.2.2017 / 9:47

בימים הקרובים תתחקר המשטרה את פעילותה בפינוי, וכבר עכשיו עולות תהיות רבות בנוגע לניהול האירוע: מה הייתה איכות המודיעין שנאסף לקראת הפינוי, מדוע נשלחו שוטרים ללא מיגון מתאים והאם התגובה הסלחנית לאלימות הובילה להחרפת המצב?

צילום: רויטרס וצלמי וואלה!NEWS, עריכה: יאיר דניאל ושניר דבוש

לאחר שמבצע פינוי המאחז עמונה הושלם, בימים הקרובים תתחקר המשטרה את פעילותה בימים האחרונים. כבר עכשיו מביעים גורמים במשטרה הערכה לתפקוד השוטרים ומפקדי המבצע בשטח, אולם האירועים הקשים שאירעו אתמול (חמישי) בבית הכנסת, מעלים שאלות באשר להיערכות המבצעית של הכוחות, ולמידע המודיעיני שעמד לרשותם.

בראשיתו, היה המבצע באחריות צה"ל, אך הכוח המבצע בשטח היה המשטרה. איסוף המודיעין היה תחת אחריות השב"כ, המחלקה היהודית במשטרת מחוז ש"י וכן המודיעין הצבאי. אחת השאלות המרכזיות לאחר סיום הפינוי היא – האם המודיעין סיפק תמונה ברורה ומלאה לכוחות באשר לכמות המתבצרים, האמצעים שעמדו לרשותם ואופי המיגון?

מיד לאחר פינוי בית הכנסת נמצאו מכלים בודדים של אקונומיקה, בכמות שניתן לרכוש בכל מרכול. גם מכלי הגז המדמיע היו קטנים. עם זאת, ציוד הפריצה שעמד לרשות השוטרים לא התאים לתנאי השטח, והם נאלצו לאלתר את פתיחת הדלתות בעזרת מוטות ולא באמצעות ציוד פריצה תקני. לכן, זמן הפריצה היה ארוך ומרבית השוטרים שנפגעו, נפצעו במהלכו. המודיעין היה אמור לספק מידע מדויק באשר למחסומי הדלתות, כדי לאפשר למפקדים להבין את התמונה המלאה ולדעת באיזה ציוד עליהם להשתמש.

עוד בוואלה! NEWS:
אחרי פינוי עמונה: קריאה לאבטחת כפרים פלסטיניים מחשש לתג מחיר
הזעם שאחרי הפינוי: ההמונים תקפו ניידת – השוטר התחנן לעזרה
שוטר שנפצע בעמונה: "קראו לנו חמאס והיכו אותנו, זה נוער ערכי?"

עימותים עם שוטרים במהלך פינוי המאחז עמונה. פברואר 2017. נועם מושקוביץ
בבית הכנסת נמצאו מכלים בודדים של אקונומיקה. פינוי בית הכנסת, אתמול/נועם מושקוביץ

שאלה נוספת שעלתה במהלך הפינוי היא מדוע לא צוידו השוטרים בקסדות. למעשה, מאות השוטרים הראשונים שהגיעו לשטח לא היו ממוגנים, ורק לאחר שהעימותים בין הכוחות לבין הפעילים הוחרפו, נשלח כוח שמוגן בקסדות. לסוגיה זו יידרשו מפקדי המשטרה בעת ביצוע התחקיר המבצעי.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
עימותים עם שוטרים במהלך פינוי המאחז עמונה. פברואר 2017. ראובן קסטרו
ייתכן שתגובת המשטרה הסלחנית החריפה את המצב. פינוי בית הכנסת, אתמול/ראובן קסטרו

ולבסוף, ייתכן שתגובתה הסלחנית של המשטרה לאלימות שהופנתה כלפי הכוחות המפנים, דווקא גרמה להחרפת המצב בשטח. יכול להיות שחלק מהמתפרעים פירשו את אותה סלחנות כרפיסות מצד המשטרה, מה שעודד אותם לנפץ את חלונות האוטובוס שהוביל אותם ולהימלט מכלי הרכב. אם ברצונה להימנע מהישנותם של מקרים קשים שכאלה, על המשטרה למצות את הדין עם כל מי שלקח חלק במהומות בעת פינוי בית הכנסת.

מיצוי הדין יהפוך קשה יותר כיוון שהמשטרה העלתה את הפעילים על אוטובוסים, במקום לעכב אותם לחקירה, ולאתר את החשודים בתקיפות, שבעקבותיהן פונו לטיפול רפואי 42 שוטרים. מנגד, חייבים לשבח את תפקוד מפקדי הפינוי, שפעלו ברגישות ומיצו את הליכי ההידברות בכל הערוצים עם המתבצרים. במקביל, המפקדים עיכבו את הפריצה, וכך התישו את המתבצרים, מה שהצליח למתן את האלימות שהייתה עשויה להיות קשה אף יותר ממה שהופנתה כלפיהם.

עימותים עם שוטרים במהלך פינוי המאחז עמונה. פברואר 2017. ראובן קסטרו
מפקדי הפינוי מיצו את הליכי ההידברות. פינוי בית הכנסת, אתמול/ראובן קסטרו
עימותים עם שוטרים במהלך פינוי המאחז עמונה. פברואר 2017. נועם מושקוביץ
42 אנשי כוחות הביטחון פונו לטיפול רפואי. פינוי בית הכנסת, אתמול/נועם מושקוביץ
עימותים עם שוטרים במהלך פינוי המאחז עמונה. פברואר 2017. נועם מושקוביץ
פינוי בית הכנסת, אתמול/נועם מושקוביץ
ניפוץ חלונות ניידת משטרה, פינוי מאחז עמונה, עופרה. פברואר 2017. משה שטיינמץ
ניידת ששמשתה נופצה במהלך הפינוי, אתמול/משה שטיינמץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully