וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי אלימות קשה ומעצרים: הושלם פינוי עמונה; 57 נפצעו

כתבי וואלה! NEWS

2.2.2017 / 17:07

מבצע "גן נעול 2" לפינוי המאחז הבלתי חוקי הסתיים עם השתלטות הכוחות על בית הכנסת ביישוב - המבנה האחרון שבו התבצרו פעילים, תוך עימותים קשים. 42 המשפחות פונו להתנחלות עפרה. במבצע נפצעו 42 אנשי כוחות הביטחון ו-15 אזרחים; 13 נעצרו

צילום: דוברות משטרה, עריכה: ניב מעוז

אחרי יותר מיממה שהפכה לאלימה, השלימו אחר הצהריים (חמישי) כוחות הביטחון את מבצע פינוי המאחז הבלתי חוקי עמונה, כשאחרון המבנים – בית הכנסת – פונה בעימותים קשים עם הפעילים שהתבצרו בו. במבצע "גן נעול 2" נפצעו ופונו לבתי חולים סך הכול 57 בני אדם, בהם 42 אנשי כוחות הביטחון ו-15 אזרחים. יותר מאלף פעילים שאינם תושבי המאחז הוצאו מהמבנים ברחבי היישוב, ועד הצהריים פונו גם כל 42 המשפחות שהתגוררו ביישוב. 13 בני אדם נעצרו ביומיים האחרונים.

העימות בבית הכנסת החל סמוך לשעה 13:00 בצהריים כשכוחות הביטחון ניסרו את דלתות בית הכנסת ופרצו אותו, אלא שהפעילים שהתבצרו בפנים הגיבו באלימות קשה. הפעילו מטפי כיבוי, השליכו מוטות ברזל והתיזו חומצה, צבע ואקונומיקה על השוטרים בניסיון למנוע מהם לאחוז בהם. אחרי כשעה של עימותים הצליחו הכוחות לחדור לבית הכנסת ופינו בכוח את המתבצרים לאוטובוסים ומשם למעצר.

כמה נערים שהועלו לאוטובוס, ניפצו את חלונותיו וניסו להימלט מהכוחות. חלקם נתפסו וחלקם הצליחו לברוח מהכוחות. מאוחר יותר ניפצו פעילים את שמשותיה של ניידת משטרה, שבה שהה עצור, אך היא המשיכה בנסיעתה. עם השלמת פינוי בית הכנסת נמצאו על קירות המבנה, לצד תשמישי הקדושה, כתובות נאצה שכתבו המתבצרים. בין היתר, רוסס על הקיר צלב קרס ותחתיו "משטרת ישמעאל", "ציונאצים" ו"מוות לציונים".

פינוי עמונה - סיקור מיוחד בוואלה! NEWS:
הכוחות פורצים - ונתקלים באלימות קשה: תיעוד מתוך בית הכנסת
המתבצרים ריססו צלב קרס על קיר בית הכנסת בעמונה: "ציונאצים"
פינוי עמונה - דקה אחר דקה

ניפוץ חלונות ניידת משטרה, פינוי מאחז עמונה, עופרה. פברואר 2017. משה שטיינמץ
הניידת שנופצה/משה שטיינמץ
פינוי בית הכנסת המבוצר במאחז עמונה תוך כדי עימותים עם השוטרים, 2 בפברואר 2017. ראובן קסטרו
שוטרים מוציאים את המתבצרים מבית הכנסת/ראובן קסטרו

בהודעת סיכום המבצע מסרה המשטרה כי "השלימה את המשימה שהוטלה עליה לפינוי היישוב עמונה מתושבים ומאנשים נוספים בהתאם להחלטת בית המשפט ולהנחיית הדרג המדיני". עוד נמסר כי "המשטרה פינתה את כלל תושבי היישוב למדרשה ביישוב עופרה. בנוסף, הרחיקה המשטרה יותר מאלף אנשים שהגיעו למקום חלקם, על מנת להזדהות עם המתיישבים, חלקם על מנת למחות וחלקם, על מנת לנסות למנוע את פינוי היישוב בכוח".

המשטרה עצרה כ-13 צעירים בחשד להפרת הסדר ולנקיטת אלימות נגד השוטרים. במהלך המבצע נפצעו כ-60 שוטרים, חלקם טופלו במקום וחלקם פונו לקבלת טיפול בבתי החולים באזור. כל השוטרים שנפצעו מוגדרים כעת במצב קל, וחלקם אף חזרו כבר לפעילות מבצעית.

מפכ"ל המשטרה, רנ"צ רוני אלשיך, אמר כי "השוטרים הונחו ותורגלו לפעול ברגישות ובסובלנות, תוך איפוק מקסימלי מול תושבי המקום, מתוך התחשבות ברגשות הכאב של התושבים, ומתוך ההבנה כי מדובר במשימה רגשית מורכבת מאוד. משטרת ישראל הייתה ערה לגורמים אחרים, שהגיעו ליישוב ולא היו בשליטה כלשהי של הנהגה ציבורית ו/או חינוכית מכל סוג ולכן נערכה לאופציה שבה תידרש להתמודד עמם. נגד כל גילויי האלימות, בוודאי זו הקיצונית, משטרת ישראל תפעל למצות את הדין נגד פורעי החוק, כפי שהיא נוהגת דרך קבע ועל סמך כלל הראיות שנצברו על ידה במהלך המבצע".

שוטרי מג"ב פצועים בעקבות פינוי עמונה, בית החולים שערי צדק, ירושלים. פברואר 2017. יוני ריקנר
שוטרים פצועים במרכז הרפואי שערי צדק/יוני ריקנר
נערים שהתנגדו לפינוי המאחז עמונה והתבצרו בבית הכנסת במאחז בורחים מפני שוטרים, 2 בפברואר 2017. ראובן קסטרו
נערים נמלטים מהשוטרים, עמונה/ראובן קסטרו

מפקד מחוז ש"י (יהודה ושומרון), ניצב משה ברקת, אמר בתדרוך בתום הפינוי כי לאורך כל הדרך השוטרים נכנסו "ללא אמצעים מתוך אמירה ברורה בעניין הזה. לצערי הרב, במקום שהוא מקום קדוש התגלו אירועי אלימות קשים מאוד. שוטרים נפגעו פה ונאלצנו בסופו של דבר להיכנס גם עם אמצעים וקסדות ולמגן את השוטרים, וזה מה שעשה את האירוע. יש לנו כמה עצורים מהאירוע הזה ואנחנו נמצה איתם את הדין ואת החקירה, ומי שצריך לבוא עמו חשבון בבית המשפט - נעשה את זה".

הוא התייחס לאלימות בבית הכנסת, ואמר: "הניסיון הראשון של השוטרים להיכנס לתוך בית הכנסת לווה באלימות קשה. כבר בדקות הראשונות נפצעו לנו חמישה שוטרים. מיד בכניסה הם הפעילו מטפי כיבוי, יידו מטפים, יידו אמצעים פוגעניים אחרים, השתמשו בבזנטים ובמוטות שפגעו בשוטרים בראשים ובמקומות אחרים".

ממד"א נמסר כי צוותי מד"א יחד עם כוחות הרפואה של צה"ל ומשטרת ישראל העניקו טיפול רפואי ופינו לבתי החולים 57 בני אדם שסבלו מפגיעות קור, חבלות בגפיים, חבלות יבשות, חולשה, התייבשות, עקיצת עקרב ופגיעה בפנים כתוצאה מהתזת חומרים. 27 פונו לבית החולים הדסה הר הציון, 18 להדסה עין כרם ו-12 שערי צדק.

פינוי בית הכנסת המבוצר במאחז עמונה תוך כדי עימותים עם השוטרים, 2 בפברואר 2017. ראובן קסטרו
מתבצרים שהוצאו מבית הכנסת/ראובן קסטרו
בית הכנסת בו התבצרו מתנגדי פינוי עמונה, 2 בפברואר 2017. ראובן קסטרו
בית הכנסת, אחרי הפינוי/ראובן קסטרו

פינוי המאחז, שנבנה על קרקע פלסטינית פרטית, החל אתמול עם שחר. מאז ועד שעות הצהריים היום פונו ממנו כל 42 המשפחות שהתגוררו בו, והן הועברו להתנחלות עפרה הסמוכה. בעפרה, קיבלו התושבים מקומות לינה, ארוחות ואת שירותיהם של עובדים סוציאליים. חפציהם טרם נאספו ובהמשך היום, יעלה נציג מכל משפחה לאסוף אותם.

השר לביטחון הפנים גלעד ארדן גינה את המתבצרים בבית הכנסת, וכינה אותם "חוליגנים". לדבריו, "הם ראויים לכל גנאי מאחר שהם מבזים את היהדות ואין להם שום כבוד לדת, לבית כנסת ולרבנים". הוא הוסיף כי הוא "מצפה מהמשטרה לפעול בנחרצות כדי לפנותם".

גם ח"כ בצלאל סמוטריץ (הבית היהודי), שאתמול הגיע לעמונה כדי לתמוך במפונים, גינה את אלימות המתבצרים. "פגיעה בשוטרים היא קו אדום", כתב ח"כ סמוטריץ', שאתמול הוא השווה את פינוי עמונה לאונס אישה, בחשבון הטוויטר שלו. "נשארנו רחוקים מאוד ממנו במהלך כל הפינוי הכואב הזה", הוסיף, "חבל שמיעוט קטן בסוף עושה את זה ופוגע במאבק הצודק וההכרחי הזה".

פינוי בית הכנסת המבוצר במאחז עמונה תוך כדי עימותים עם השוטרים, 2 בפברואר 2017. ראובן קסטרו
בית הכנסת, עמונה/ראובן קסטרו
כתובות של ציונאצים ומשטרת ישמעאל בגנות משטרת ישראל בבית הכנסת שפונה במאחז עמונה, 2 בפברואר 2017. ראובן קסטרו
צלב קרס והכיתוב "משטרת ישמעאל" בתוך בית הכנסת שפונה/ראובן קסטרו

בהתייחסות ראשונה למחאה נגד הפינוי, אחרי שכבר התפרסמו דיווחים על עימותים קשים, קרא היום ראש הממשלה בנימין נתניהו לפעילים להתפנות מבלי לנקוט אלימות נגד כוחות הביטחון. "ההתיישבות חשובה לי ולכן אני יכול להבין שאלו ימים קשים", אמר נתניהו בטקס אזכרה באריאל לראש העירייה לשעבר רון נחמן. "עשינו כל מאמץ כדי שלא נגיע לרגע הזה, אבל בסופו של דבר קיימנו את דרישת החוק כי אנחנו מדינת חוק. אני - ואני בטוח שכולכם - שותפים לכאב הגדול של משפחות שנאלצו לעזוב את בתיהם ונאלצו לנטוש את מפעל חייהם. כולנו מבינים מה גודל הכאב".

גם במטה המאבק של תושבי עמונה ביקשו להבחין בין התושבים שהתפנו פסיבית מבתיהם לבין המיעוט שהתפרע בבית הכנסת. "1,500 בני נוער ומבוגרים הגיעו בסופו של דבר להיות איתנו", אמר אביחי בוארון, יו"ר המטה, בריאיון לאולפן וואלה! NEWS. "הגורמים שהשתלטו על בית הכנסת לא מעידים על הכלל. בעמונה היו המון מוחים, והפינוי כולו של הבתים היה כואב מאוד וקשה, ולכן הייתה מחאה - ומיעוט של מיעוט התפרע".

הוא הוסיף כי "לא לאירוע הזה פיללנו". לדבריו, "צריך לדייק מה שקרה שם, היו רוב של בני נוער אידיאליסטיים וכעשרה בני נוער קיצוניים שלא נתנו לנו להיכנס אפילו". בהתייחסות לעימות האלים בבית הכנסת, הוא הבהיר כי "לאחר קריאה של הרב דב ליאור לפתוח את החלון, נכנסנו. ברוך השם, זה לא נגמר גרוע יותר". הוא שחזר: "נכנסתי, והרב נשא דברים, ואמרנו שלא באנו לעשות מניפולציה לאף אחד אלא, לנהוג באיפוק ובמחאה פסיבית לא לנהוג באלימות והרוב המוחלט נענה לנו".

אחד המתבצרים בבית הכנסת במאחז עמונה שנפצע בעת הפריצה המשטרתית, 2 בפברואר 2017. ראובן קסטרו
אזרח שנפצע במהלך הפינוי. עמונה/ראובן קסטרו
פינוי בית הכנסת המבוצר במאחז עמונה תוך כדי עימותים עם השוטרים, 2 בפברואר 2017. ראובן קסטרו
פינוי בית הכנסת המבוצר במאחז עמונה תוך כדי עימותים עם השוטרים, 2 בפברואר 2017/ראובן קסטרו
פינוי בית הכנסת המבוצר במאחז עמונה תוך כדי עימותים עם השוטרים, 2 בפברואר 2017. נועם מושקוביץ
שוטרים מתכוננים לפינוי/נועם מושקוביץ
שוטרים מפנים בית בו מתבצרים מתנגדי פינוי המאחז עמונה, 2 בפברואר 2017. הלל מאיר, תצפית TPS
פינוי תושבים מבית בעמונה/תצפית TPS, הלל מאיר
שוטרים מפנים בית בו מתבצרים מתנגדי פינוי המאחז עמונה, 2 בפברואר 2017. אמיר כהן, רויטרס
הפינוי, היום/רויטרס, אמיר כהן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully