וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היעלמותו המסתורית של המיליארדר הסיני שמדאיגה את הונג קונג

1.2.2017 / 20:29

שיאו ג'יאנהואה שהה במלון יוקרתו באזור המנהלי המיוחד, ומשם נעלם לפני שבוע. דיווחים מקומיים טוענים כי הוא נחטף על ידי סוכנים סינים, אבל במשטרה טוענים כי הוא שב לסין מרצונו

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

(הפגנה בפרלמנט של הונג קונג נגד מעורבותה של סין)

המיליארדר הסיני שיאו ג'יאנהואה נעלם לפני שבוע ממלון יוקרה בהונג קונג, ומאז לא נודעו עקבותיו. היעלמותו העלתה מחדש את החשש לגבי האוטונומיה של האזור המנהלי המיוחד, ברקע דיווחים בתקשורת המקומית ולפיהם ייתכן שהוא נחטף בידי סוכנים סינים. במשרד לביטחון הפנים ובמשרד החוץ בבייג'ינג לא הגיבו לאור חופשת השנה החדשה המצוינת בסין.

ישנן עדויות סותרות לגבי מקום הימצאו של שיאו, אך בהונג קונג עדיין לא שכחו את חטיפתם של חמישה עובדים בחנות ספרים מקומית בשנה שעברה, שפרסמו שמועות על מנהיגי סין. שלושה מהם נעצרו בזמן שהיו בסין, אולם שניים אחרים נלקחו בניגוד לרצונם מתאילנד ומהונג קונג.

ההיעלמות הללו עוררו חשש שסין פוגעת בחוקה של הונג קונג, שלא מאפשרת לבייג'ינג לבצע מצרים ופעילות משטרתית אחרת בה. האזור המנהלי המיוחד נהנה מאוטונומיה נרחבת מאז שב ב-1997 לשליטתה של סין מבריטניה. גורם מהממשל בהונג קונג אמר כי ישנם עוד פרטים רבים בפרשה שעדיין לא ידועים אך הסימנים הראשונים "מדאיגים". "אנחנו רק יכולים לחקור זאת. זה מציב את הממשלה בעמדה מוזרה", מסר הגורם, שעוסק גם בסוגיות ביטחוניות.

לקריאה נוספת בנושא
צעד חסר תקדים: סין מנעה ממחוקקים בהונג קונג להתמנות לתפקידם
בחירות בהונג קונג: מנהיג המחאה החברתית זכה במושב בפרלמנט

מלון "ארבע עונות" בהונג קונג, פברואר 2017. רויטרס
היעלמות מסתורית. המלון בהונג קונג שבו שהה איש העסקים הסיני/רויטרס

העיתון "פייננשל טיימס" דיווח כי שיאו, שעומד בראש קבוצת השקעות שבסיסה בבייג'ינג, נחטף ממלון של הרשת "ארבע עונות" על ידי סוכנים סינים ונלקח לשטחה היבשתי של סין. שיאו, שמקורב לגורמים סיניים בכירים ולבני משפחותיהם, דורג במקום ה-32 ברשימה המקומית המקבילה לזו של פורבס, והונו נאמד ב-5.97 מיליארד דולר.

משטרת הונג קונג מסרה לרויטרס כי שיאו נכנס לסין דרך מעבר גבול ביום שישי האחרון, וכי היא מנסה להשיג עוד מידע בנושא מהרשויות הסיניות. גורם במשטרה אמר כי בתחילה הם התייחסו למקרה כאל חטיפה, אולם לאחר בחינת מצלמות האבטחה במלון ובמעבר הגבול, המשטרה הגיעה למסקנה ששיאו עזב מרצונו את הונג קונג.

סין מתעקשת כי היא מכבדת את האוטונומיה של הונג קונג במסגרת השיטה "מדינה אחת, שתי שיטות". עם זאת, תושבים רבים באזור המנהלי מתוסכלים מההשפעה הגוברת של בייג'ינג, וזעמם התבטא במשך הפגנות רחובות שנמשכו כמעט שלושה חודשים בסוף 2014. הם הפגינו נגד סירובה של סין לאפשר להם שלטון דמוקרטי מלא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully