וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

11 שנים בדיוק אחרי הפינוי האלים: התאריך שבעמונה זוכרים היטב

1.2.2017 / 7:30

תושבי המאחז התבצרו, הכוחות נפרסו וההיסטוריה שבה על עצמה - שוב, ב-1 בפברואר. בפעם הקודמת, ב-2006, פינוי המאחז ארך ארבע שעות והיה רווי עימותים ואלימות, במה שהפך את עמונה לסמל במאבק נגד פינוי התנחלויות

צילום: דב גיל-הר

כוחות הביטחון הראשונים החלו להיכנס הבוקר (רביעי) למאחז עמונה לקראת פינוי המאחז, בתאריך שזכור ביישוב היטב – 11 שנים בדיוק לאחר פינויו הקודם של המאחז, שהפך מאז לסמל.

ב-1 בפברואר 2006 הגיעו כ-6,000 שוטרים וחיילים לעמונה כדי להרוס את תשעת המבנים הלא חוקיים במאחז, כאשר מולם - כ-3,000 תושבים ופעילים התבצרו בבתים, לקראת פינוי שהיה רווי אלימות.

"צריך לזכור שבעמונה היה פינוי לפני עשר שנים, שהידרדר לאלימות", הזכיר אמש נציג הפרקליטות אבינעם סגל, במהלך דיון בבג"ץ בנוגע לעתירה שהגישו בעלי הקרקעות הפלסטינים באמצעות ארגון "יש דין" נגד מתווה הפינוי. "זה חלק מהסמל של עמונה, לכן היא שונה. סמל יכול לעורר אי שקט רב יותר מכל פינוי רגיל".

לקריאה נוספת:
מפזרים מסמרים ומיידים אבנים: מתיחות שיא לקראת פינוי עמונה
פינוי עמונה: התושבים מתבצרים בבתיהם לקראת עליית הכוחות להר
פינוי עמונה: התושבים מתבצרים בבתיהם לקראת עליית הכוחות להר

פינוי מאחז עמונה בגדה המערבית. 1 בפברואר 2006. AP
"חלק מהסמל של עמונה". פינוי המאחז ב-2006/AP
תושבי עמונה ותומכים מתבצרים בבתים במאחז לקראת הפינוי , 1 בפברואר 2017. נועם מושקוביץ
פעילים מתבצרים במאחז לקראת הפינוי, היום/נועם מושקוביץ

בפינוי האחרון של המאחז, לפני יותר מעשור, הצליחו כוחות הביטחון לפנות את המתבצרים ולהרוס את הבתים, אולם לאחר ארבע שעות של מאבק קשה ועימותים בין פעילי הימין והתושבים לבין הכוחות.

תושבי המאחז התחייבו השבוע להתפנות ללא התנגדות, ללא אלימות וללא עימותים עם הכוחות ובשטח נערכים למאבק שקט נגד הפינוי. שלשום נערכה בירושלים עצרת נגד הפינוי ובמהלכה חולקו כרוזים שבהם נקראו הפעילים להגיע בדחיפות להר לנוכח החשש מפינוי קרב.

"היום הזה הוא יום שחור לעם ישראל, הוא יום שחור לציונות, הוא יום שחור לשיבת ציון והוא יום שחור לנו תושבי עמונה שנגזר עלינו להיעקר מביתינו וממולדתינו", נמסר ממטה המאבק. "הדרג המדיני שמחובתו היה למנוע מחיקת ישוב שלם וותיק המונה שלוש מאות נפש לא פעל ולא עשה די ובמבחן התוצאה כשל". לטענת פעילי המאבק, הפוליטיקאים לא קיימו את הבטחתם לשמור על עמונה. "הבטחתם לבוחרים שלכם שאצלכם לא יהיו עוד מראות פינוי של יהודים ", נכתב.

פינוי מאחז עמונה בגדה המערבית. 1 בפברואר 2006. AP
לפני יותר מעשור פונה המאחז לאחר עימותים קשים. פינוי עמונה ב-2006/AP
שוטרים עומדים מול צמיגים בוערים בכביש הגישה למאחז עמונה בבוקר הפינוי המיועד, 1 בפברואר 2017. רויטרס
כוחות הביטחון פרוסים בעמונה, היום/רויטרס

צור פולק, תושב עפרה, שנכח בפינוי הקודם של המאחז עמונה בשנת 2006 ומתכוון להגיע לפינוי הנוכחי כדי להפגין הזדהות עם תושביו, תיאר בריאיון לוואלה! NEWS את המראות שראה אז. "הייתי ילד בן 14 ולפני הפינוי היו כמה ימים לחוצים של חוסר ודאות, כשכל יום היינו בטוחים ש'היום זה היום', לא הייתה הסכמה בין האנשים שבאו להפגין על עוצמת ההתנגדות, לכולם היה ברור שלא מדובר על פינוי בסגנון גוש קטיף אלא על סגנון של כפר דרום", סיפר.

כוחות המשטרה, לדבריו, נערכו בצורה שונה לפינוי. "מבחינתם לא היה מדובר בהריסת בתים ופינוי משפחות אלא בפריקת לחץ ועצבים על ציבור מפגינים", אמר. "בערב לפני הפינוי היו קצת עימותים בין חבורת צעירים למשטרה על הציר המוביל לעמונה, הייתה חסימת כביש עם סלעים על והמשטרה פיזרה את המפגינים מהכביש בצורה כוחנית ביותר ובעצם הכינה את כל המפגינים לכך שהולך להיות אירוע אלים".

פינוי מאחז עמונה בגדה המערבית. 1 בפברואר 2006. AP
"המשטרה הכינה את המפגינים לאירוע אלים". פינוי עמונה ב-2006/AP
מציגים בוערים בכביש הגישה למאחז עמונה בבוקר הפינוי המיועד, 1 בפברואר 2017. רויטרס
צמיגים בוערים בעמונה, הבוקר/רויטרס

לדבריו, "השוטרים נראו חדורי מטרה לחלוטין, חיפשו את האדם שנראה הכי חזק, מאיים, מנהיג בחדר והתנפלו עליו, התחילו להכות את ראש הישיבה באלות בפלג הגוף העליון עד שהוא התעלף לכמה שניות. התחילה מהומה בחדר וניסיון לגונן על הרב, בשנייה שהרב חזר לפוקוס הוא התחיל לצעוק עלינו ולהגיד לנו לא להתנגד ולא להגיב באלימות, והשוטרים התחילו להוציא אותנו דרך החלון. אותי תפסו שני שוטרים וזרקו אותי מהחלון החוצה, אחרי דקה ששכבתי שם להירגע ראיתי שזרקו חבר נוסף שלי דרך החלון והוא קיבל מכה רצינית בגב, באתי כדי לעזור לו לזוז ואז קיבלתי מכת אלה בצד השמאלי של הראש והתעלפתי, התעוררתי אחרי מספר דקות באמבולנס לכיוון שערי צדק".

לגישתו, צריכה להיות מחאה שלווה, אך סביר להניח שיש אחרים שחושבים אחרת ממנו. "אני משער שגם עכשיו יהיו אנשים שירצו להפגין בצורה יותר אקטיבית, אבל אני מאמין ומשער שגם הנהגת עמונה וגם הציבור שיהיה שם יצליחו לגרום למצב של 'רגיעה יחסית'. כמובן שאם תהיה אלימות משטרתית קשה אני מאמין שחלק מהאנשים יתנגדו בצורה משמעותית יותר".

פינוי מאחז עמונה בגדה המערבית. 1 בפברואר 2006. AP
האם ההיסטוריה תחזור על עצמה? פינוי עמונה ב-2006/AP
חסימות בכביש הגישה למאחז עמונה בבוקר הפינוי המיועד, 1 בפברואר 2017. רויטרס
עמונה, הבוקר/רויטרס
חסימות בכביש הגישה למאחז עמונה בבוקר הפינוי המיועד, 1 בפברואר 2017. יואב דודקביץ, תצפית TPS
עמונה, הבוקר/תצפית TPS, יואב דודקביץ
חסימות בכביש הגישה למאחז עמונה בבוקר הפינוי המיועד, 1 בפברואר 2017. יואב דודקביץ, תצפית TPS
עמונה, הבוקר/תצפית TPS, יואב דודקביץ
חסימה בכביש הגישה למאחז עמונה בבוקר הפינוי המיועד , 1 בפברואר נוען. נועם מושקוביץ
כוחות משטרה בעמונה, הבוקר/נועם מושקוביץ
חסימה בכביש הגישה למאחז עמונה בבוקר הפינוי המיועד , 1 בפברואר 2017. נועם מושקוביץ
כוחות משטרה בעמונה, הבוקר/נועם מושקוביץ
חסימה בכביש הגישה למאחז עמונה בבוקר הפינוי המיועד , 1 בפברואר 2017. נועם מושקוביץ
עמונה, הבוקר/נועם מושקוביץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully