וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאחר יותר משלושה עשורים: מרוקו שוב חברה באיחוד האפריקני

המלך מוחמד השישי התקבל בתשואות רמות במטה הארגון באדיס אבבה, למרות המחלוקת הקשה לגבי הריבונות על סהרה המערבית. גם בטריטוריה הטוענת לעצמאותה בירכו: "מקווים שכוחות הצבא המרוקאים ייסוגו"

רויטרס

33 שנים לאחר פרישתה, מרוקו הצטרפה היום (שלישי) באופן רשמי לאיחוד האפריקני, בתום קמפיין דיפלומטי נרחב לחידוש הקשרים עם מדינות אפריקה במסגרת הפורום הבינלאומי, שבו חברות 55 מדינות. שליט מרוקו, המלך מוחמד השישי, התקבל בתשואות רמות בכינוס השנתי במטה הארגון באדיס אבבה, בירת אתיופיה, וקרא: "אפריקה היא הבית, ואני חוזה הביתה. התגעגעתי אליכם".

מרוקו, אחת מהכלכלות הגדולות ביבשת, פרשה מהארגון לאחדות אפריקה, שהומר בתחילת שנות ה-2000 לאיחוד האפריקני, בשל מחלוקת בנוגע לריבונות על סהרה המערבית, שטח בדרום המדינה שמוגדר על ידי האו"ם טריטוריה לא ריבונית. 39 מדינות תמכו באופן מלא בשובה של מרוקו לארגון, ואילו עשר מדינות, בראשן אלג'יריה ודרום אפריקה, הביעו התנגדות למהלך.

עוד בוואלה! NEWS:
"הרצון לחיים הוא המקור לכוחנו": אסד מזים את השמועות על אשפוזו
תיעוד: המורדים הפרו-איראנים בתימן משגרים טיל אל ספינה סעודית
נשיא גמביה בזז את קופת המדינה - ויצא לגלות: "גנב מיליונים"

מלך מרוקו מוחמד השישי בכינוס האיחוד האפריקני, אדיס אבבה, 31 בינואר 2017. רויטרס
"אנחנו לא רוצים לחלק את היבשת". המלך מוחמד השישי, היום/רויטרס

במהלך נאומו, שארך 20 דקות, המלך מוחמד התייחס לתקוותה של רבאט לשפר בכך את הקשרים הכלכליים עם מדינות היבשת, במטרה להפחית את התלות בשווקים האירופיים. "אפריקה היא חיונית עבור מרוקו, ומרוקו חיונית עבור אפריקה", אמר. ברמיזה לסכסוך בסהרה המערבית, הבהיר: "אנחנו לא רוצים לחלק את היבשת".

מרוקו סיפחה את שטחה של סהרה המערבית לאחר סיום הכיבוש הספרדי באזור ובתום מלחמה שארכה 16 שנים עם תנועת העצמאות "פוליסריו", שהקימה את הרפובליקה הסהראווית הערבית הדמוקרטית. הרפובליקה זכתה להכרה ראשית מצד אלג'יריה ובהמשך מיתר מדינות אפריקה, אולם סהרה המערבית אינה מוכרת כמדינה עצמאית על ידי מרבית מדינות העולם או על ידי פורומים בינלאומיים אחרים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
מנהיגי מדינות אפריקה בכינוס האיחוד האפריקני, 30 בינואר 2017. AP
"מרוקו וסהרה המערבית יהיו בדרג שווה". מנהיגי מדינות האיחוד האפריקני באדיס אבבה, אתמול/AP

מאז הסכם הפסקת האש בשנת 1991, בסהרה המערבית נכחו כוחות הגרילה המקומיים, כוחות שמירת השלום של האו"ם וכוחות מרוקאיים. ההסכמה לערוך משאל עם בנוגע לעתיד הטריטוריה מעולם לא הניבה משאל כזה בפועל, והמתיחות באזור רק החריפה בשנה האחרונה. לאחרונה מרוקו גירשה אנשי צוות של האו"ם מסהרה המערבית, לאחר שמזכ"ל האו"ם לשעבר באן קי מון ביקר במחנות פליטים סהראווים בדרום אלג'יריה, ובחודש אוגוסט האחרון כוחות של צבא מרוקו חצו לאזור החיץ של האו"ם סמוך לגבול עם מאוריטניה.

של החוץ הסהראווי, סאלם אולד סאלק, תיאר את הצטרפותה של מרוקו לאיחוד האפריקני כ"צעד ענק" לקראת הכרה בינלאומית מלאה בסהרה המערבית, בטענה כי כעת יהיו שתי הממשלות היריבות בדרג שווה. "זהו צעד חיובי עבור אנשי סהרה המערבית", טען, "לאחר 33 שנים, מרוקו הבינה כי היא חייבת לשבת עם הרפובליקה הסהראווית. אנחנו מקווים שלמרוקו יהיה את הרצון הטוב לפתור את הסכסוך ולהסיג את חייליה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully