וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ריבלין שוחח עם נשיא מקסיקו: "לא התכוונו להשוות, זו אי הבנה"

31.1.2017 / 23:05

נשיא המדינה שוחח עם עמיתו בעקבות הסערה סביב דברי נתניהו על החומה שמתכנן טראמפ להקים בגבול מקסיקו. ריבלין התנצל, והנשיא פניה נייטו הבהיר: "מקסיקו מעוניינת להמשיך לשמור על קשר חזק בין המדינות"

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

(בשבוע שעבר: פניה נייטו גינה את החלטת טראמפ לבניית חומה)

הנשיא ראובן ריבלין אמר היום (שלישי) בשיחת טלפון עם נשיא מקסיקו אנריקה פניה נייטו כי "הקשרים בינינו כה חשובים והדוקים, ועלינו להשאיר מאחור כל אי הבנה שהייתה". פניה נייטו שב והודה לריבלין על נכונותו להביא את המצב לידי פתרון, ואמר: "אני רוצה להבהיר שמקסיקו תמיד הייתה, ותמיד תרצה, בקשרים קרובים עם מדינת ישראל".

השניים שוחחו על רקע הסערה בעקבות תמיכת ראש הממשלה בנימין נתניהו בהחלטתו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לבנות חומה בגבול שתי המדינות. גורמים מדיניים מסרו אתמול כי השיחה נקבע במטרה להביע את הערכת ישראל לידידותה של מקסיקו, והיא נערכה לאור לחצים של הקהילה היהודית במדינה.

לדבריו, "המצב הביטחוני בישראל ובאזור המזרח התיכון הביא אותנו להחלטה החשובה לבנות גדר בגבולנו. אין לנו כל כוונה להשוות בין מצבה הביטחוני של מדינת ישראל והצרכים הנגזרים ממנו אל מצבה של אף אחת מידידותינו בעולם". ריבלין הדגיש כי "אני בטוח שאף אחד לא התכוון להשוות בין מצבה של ישראל למצבה של מקסיקו וכי מדובר רק באי הבנה".

עוד בוואלה! NEWS:
נתניהו מנסה להרגיע את הסערה: לא התייחסתי ליחסי ישראל-מקסיקו
שר החוץ של מקסיקו: "ציוץ נתניהו תוקפני"; רה"מ: "לא פגעתי ביחסים"
הקהילה היהודית במקסיקו נגד נתניהו: "דוחים על הסף את דבריו על החומה"

נשיא המדינה ראובן ריבלין בכנס ההשכלה הגבוהה השישי. נובמבר 2016. מארק ניימן, לשכת העיתונות הממשלתית
"בטוח שנוכל לשים את העניין מאחורינו". ריבלין/לשכת העיתונות הממשלתית, מארק ניימן

"אני מצר על כל פגיעה שנגרמה כתוצאה מאי הבנה זו, אבל חשוב שנזכור שמדובר באי הבנה בלבד ואני בטוח שנוכל לשים את העניין מאחורינו", הוסיף ריבלין. "בין ישראל ומקסיקו שוררים יחסים חמים וטובים הבאים לידי ביטוי בשיתוף פעולה הדוק במגוון רב של תחומים". הוא גם ציין את הקשר בין ישראל לקהילה היהודית במקסיקו, ש"ממלאת תפקיד חשוב בפיתוח החברה והכלכלה המקסיקנית ומשמשת כגשר בין שתי המדינות".

נשיא מקסיקו הוסיף: "אנחנו מודעים לחלוטין להסבר שניתן לציוץ זה אבל הפרשנות שניתנה לדברים הייתה בלתי נמנעת. תגובות רבות התעוררו בעקבות הציוץ במקסיקו, ואני בטוח שאתה מודע אליהן. בקשתנו בהבהרת הדברים באופן פומבי היא בלתי נמנעת".

בסיום דבריו, הדגיש נשיא מקסיקו בפנייה לעמיתו הישראלי: "אתה יכול להיות סמוך ובטוח כי מקסיקו מעוניינת להמשיך ולשמור על הקשר החזק בין המדינות. אני אכן מקווה ששיחה זו וההבהרות שניתנו בה יסייעו לנו להמשיך ביחסים החשובים בין עמינו, ואני אדאג להעביר את מסריך אל העם". בתום השיחה, פנה ריבלין לפניה נייטו בספרדית, ואמר לו: "חיבוק חזק, חבר!".

נשיא מקסיקו אנריקה פניה נייטו, מקסיקו סיטי, 23 בינואר 2017. רויטרס
"הפרשנות שניתנה לדברים הייתה בלתי נמנעת". הנשיא פניה נייטו/רויטרס

לאחר השיחה, נמסר ממשרד החוץ כי "ישראל מתנצלת על הפגיעה במקסיקו". דובר משרד החוץ, עמנואל נחשון, הוסיף בהמשך כי "קיבלנו מסרים מהצד המקסיקני שהמשבר מאחורינו". כמו כן, שגריר ישראל במקסיקו יונתן פלד שוחח עם סגן שר החוץ קרלוס דה איקאסה, שאמר לו כי "המשבר מאחורינו".

אמש הגיע השגריר פלד לשיחת הבהרה עם דה איקאסה, בה הוסכם להמשיך את המגעים, במטרה להביא ליישוב ההדורים ולהמשיך היחסים הטובים בין המדינות. המשבר הדיפלומטי פרץ לאחר שנתניהו פרסם בחשבון הטוויטר שלו הודעה, לפיה "הנשיא טראמפ צודק. בניתי חומה בגבולה הדרומי של ישראל. היא עצרה את כל ההגירה הלא חוקית. הצלחה גדולה. רעיון גדול".

מוקדם יותר היום נשא נתניהו דברים בכנס בגני התערוכה בתל אביב, וניצל את הבמה כדי להבהיר את הערכתו ליחסים בין ישראל למקסיקו. "אני לוקח את ההזדמנות הזו כדי להסביר ולהבהיר את הציוץ שלי על הגדר", אמר. "הצבעתי על ההצלחה המסחררת של גדר הביטחון של ישראל, אבל לא הערתי על יחסי ישראל-מקסיקו. יש לנו יחסים טובים עם מקסיקו וימשיכו להיות לנו כאלה. יש לי יחסים מצוינים עם הנשיא אנריקה פניה נייטו והם ימשיכו".

הציוץ שהחל את הסערה:

(עדכון ראשון: 19:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully