וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האזינו להקלטה: כך מזייפים עשרות מפעילי מנופים רישיונות עבודה

1.2.2017 / 9:08

ברקע מחאת המנופאים שהכריזו על התפטרות קולקטיבית חושפת הקלטה שהגיעה לידי וואלה! NEWS את תופעת זיוף הרישיונות. גורמים בענף מתריעים מפני שכירת מנופאים בעלי רישיונות מזויפים במקום אלו שיתפטרו

צילום סטילס: ראובן קסטרו, עריכה: שניר דבוש

ברקע מחאת המנופאים על תנאי ההעסקה הלקויים בענף הבניין חושפת הקלטה שהגיעה לידי וואלה! NEWS את הקלות שבה ניתן לזייף רישיון להפעלת מנוף. היום (רביעי) תיכנס לתוקף ההתפטרות הקולקטיבית של כ-240 מנופאים, במקביל לדיון חירום שתקיים ועדת העבודה והרווחה של הכנסת. גורמים בענף הבנייה מתריעים כי בעקבות ההתפטרות תתקיים החלפה של המנופאים במאות מנופאים ברישיון מזויף.

בעקבות הודעת המנופאים התקיימה שלשום פגישה בין שר הרווחה והעבודה, חיים כץ, לבין נציגי המנופאים. במהלך השיחה צירף כץ את יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, לשיחת וועידה טלפונית. רק לאחר לחץ כביר שהפעילו המנופאים הודיע ניסנקורן כי לא יהסס להשבית את המשק אם לא יהיה שינוי בענף. למרות נכונותו של כץ להביא לרפורמה ולתיקון ליקויי העבודה בתחום הבניין הודעת ההתפטרות של המנופאים נשארה בעינה.

עוד בוואלה! NEWS
צה"ל לתושבי עמונה: התפנו מבתיכם תוך 48 שעות
משרד הבריאות לברקת: פנה את הזבל מרחובות ירושלים
יעלון נגד בנט: חמאס טוען שנכשלנו? באשמת "שר ההדלפות"

מנופים באזור בנייה, מרכז הארץ. דצמבר 2016. ראובן קסטרו
אילוסטרציה/ראובן קסטרו

ההקלטה שהגיעה לידי וואלה! NEWS ממחישה את הקלות הבלתי נסבלת של העסקת מנופאים ברישיונות מזויפים. אלכס, מנופאי עם רישיון נשמע בהקלטה כשהוא משוחח עם מנופאי, ב', המחזיק ברישיון מזויף המספר שהוא מוצא עבודה בתחום ללא שום בעיה.

אלכס: "איפה אתה עובד, בראש העין?".

ב': "בראש העין, בהרצליה ובפתח תקווה".

אלכס: "אני לא מבין איך אתה עובד בלי רישיון על המנוף".

ב: "שנתיים אני עובד בלי רישיון".

אלכס: "אתה מנופאי, אתה עובד בלי רישיון, כן?".

ב': "כן".

אלכס: "אבל איך אתה עובד? איזה מנהל ככה לא רואה שאין
לך רישיון?".

ב': "אני עשיתי רישיון מזויף. מספר תעודת זהות, כל מה שהוא, יאללה לך תעבוד".

אלכס: "אהה מבין, מבין. למה אתה לא עובד עכשיו? למה אתה לא עובד במנוף ככה?".

ב': "בראש העין? עכשיו אני הולך לשם, שבוע שבועיים חודש".

אלכס: "עוד שבוע אתה עובד על המנוף בלי רישיון?".

ב': "עוד שבוע, שבועיים, חודש מתי שהוא מתקשר אליי אני הולך".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

"רמת הסיכון באתרי הבנייה תעלה באלפי אחוזים"

דובר ארגון מפעילי עגורן צריח, רועי ויינשטיין, אמר כי חילופי הדברים המתועדים בהקלטה מעידים על מקרה אחד מתוך רבים המלמדים על השפעות העדר האכיפה בענף. "זו אווירה שזה בסדר ולגיטימי לעבור על החוק כי אף אחד לא בודק", הוסיף.

לדבריו, "אנחנו יודעים כבר עכשיו על עשרות מנופאים ברישיונות מזויפים שיוצבו מחר בירושלים, בבאר שבע, בנתיבות, באזור הצפון ובמרכז. מנופאים ללא רישיון שמסכנים את כל שלום הציבור שמתחתיהם בשביל יום עבודה". ויינשטיין הוסיף כי "אנחנו צופים בשבוע הקרוב מאות מקרים של רישיונות מזויפים ועומס עבודה בלתי אפשרי על אחינו המנופאים הניידים". עוד אמר ויינשטיין כי רמת הסיכון באתרי הבנייה תעלה בשל כך "באלפי אחוזים", לאחר שקבלנים ינסו לחסוך בהוצאות.

לצד הדיון בוועדת העבודה והרווחה בכנסת שזימן ח"כ מאיר כהן (יש עתיד), לשעבר שר העבודה והרווחה, כדי לדון בהתפטרות המנופאים תיערך מחר משמרת מחאה של עובדים מענף הבניין בגן הוורדים בירושלים, מול משכן הכנסת. העובדים מוחים על המשבר הקשה בענף הכולל הזנחת נהלי הבטיחות, העדפת עובדים מסין על פני עובדים ישראלים, האטה בתחום הבנייה וכן זיופי רישיונות של מנופאים ואישורי העסקתם.

"הפקרות מתמשכת בענף הבנייה בישראל"

"בואו לתמוך במפעילי המנופים שיגישו מכתבי התפטרות ביום רביעי הקרוב במחאה על תנאי העבודה והבטיחות בענף", נכתב בעמוד הפייסבוק "מנופאים מתפטרים ב-1 בפברואר". יוזמי המחאה קוראים בנוסף "לעצור את הזלזול של הקבלנים בחיי העובדים והציבור ולדרוש מהממשלה ובמיוחד ממשרד הרווחה והשירותים החברתיים להתחיל להתנהג כמו מדינת חוק שאוכפת את חוקיה כלפי מעסיקים מפרי חוק שמסכנים את העובדים והציבור".

הקלות הבלתי נסבלת של העסקת עובדים ללא רישיון וכאלה ברישיון מזויף היא אחת הטענות עליה הלינו אתמול עובדי הבניין בפני שר העבודה והרווחה כץ בפגישה עמו. השר הציע להנהיג רישיון פלסטיק שאי אפשר לזייפו וכי עובד שייתפס ללא רישיון תוגש נגדו תלונה על זיוף לצד הטלת האחריות על הקבלן באתר. בנוסף העלה כץ אפשרות של יצירת מערכת ממוחשבת לבדיקת תקינות המנופים עצמם וכן בחינת הטענות להתנהלות קרטלית של חברות כוח האדם שהן המעסיק העיקרי של המנופאים, ומיגור התופעה.

ראובן בן שמעון, ממונה בטיחות ומייסד הפורום למניעת תאונות עבודה, קרא אתמול בעמוד הפייסבוק של הפורום ליו"ר הסתדרות עובדי העץ והבניין, יצחק מויאל, להתפטר וטען שאין הנהגה לפועלים. "ההתפטרות ההמונית של המנופאים היא תולדה של הפקרות מתמשכת בענף הבנייה בישראל וזילות בחיי אדם", כתב בן שמעון. "רק בשנת 2016 הקרבנו 48 פועלי בניין. כלל גורמי הממשל, לרבות הסתדרות עובדי העץ והבניין הפקירו את העובדים השקופים ועובדי הבניין. לא ייתכן שעד כה ארגון העובדים הגדול בישראל אף פעם לא הכריז על סכסוך עבודה בענף הבנייה ושימש כעלה תאנה של הקבלנים ובעלי ההון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully