וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר חשף כיצד נראה האב הקדמון ביותר שלנו - והוא מכוער במיוחד

31.1.2017 / 14:17

מדענים מצאו במרכז סין מאובנים של היצור העתיק ביותר שממנו התפתחו בני האדם - גודלו מילימטר ולו פה גדול. הוא שכשך בקרקעית הים לפני כ-540 מיליון שנה, עד שהתפתח לדג

שחזור של סקוריטוס, האב הקדמון ביותר של בני האדם. רויטרס
נמצאו כ-40 מאובנים של היצור. שחזור של סקוריטוס/רויטרס

מדענים אמרו אתמול (שני) כי יצור ימי זעיר מסין, שהתפלש בבוץ של קרקעית הים לפני כ-540 מיליון שנה עשוי להיות האב הקדמון המוקדם ביותר בשרשרת המובילה להתפתחות בני האדם. זה היה יצור משונה, עם גוף דמוי שק ובגודל של פה גדול במיוחד.

סיימון קונוויי מוריס, חוקר מאובנים מאוניברסיטת קיימברידג', ציין כי לבני האדם, שהחלו להתהלך על פני כדור הארץ לפני כ-200 אלף שנה, יש סדרה של "אבות קדמונים עתיקים" יותר מקופים. היצור הימי הזעיר, המכונה סקוריטוס הוא אחד מהם. היצור, שגודלו הוא בערך מ"מ, הוא ככל הנראה הפרימיטיבי ביותר מקבוצה נרחבת של בעלי חיים המכונה שניוני הפה.

הקבוצה כוללת בעלי חוליות – דגים, דו-חיים, זוחלים, ציפורים ויונקים, כולל בני אדם – כמו גם בעלי חיים המכונים קווצי עור, בהם כוכבי ים וקיפודי ים. הסקוריטוס חיו בתקופת הקמבריון, פרק זמן שבו אירעו שינויים אבולוציוניים מרחיקי לכת. מיצור זה התפתחו בעלי החוליות, והבא בשרשרת היו הדגים, שהופיעו בין עשר ל-15 מיליון שנה אחרי.

"הגילוי מאפשר לנו מבטח בלתי רגיל על השלבים הראשונים של התפתחות הקבוצה שהובילה לדגים, ובסופו של דבר, גם אלינו", אמר חוקר המאובנים דגאן שו מאוניברסיטת נורת'ווסט שבסין, בהצהרה משותפת שנמסרה על ידי אוניברסיטת קיימברידג'.

מאובנים של כ-40 סקוריטוס, בהם גם כאלו שנשמרו היטב, התגלו במחוז שאאנסי שבמרכז סין. הם נראים כמו גרגרים שחורים וקטנים. הם ככל הנראה חיו בשקעים בקרקעית הים. עם פיו הגדול, היצור ככל הנראה רק באמצעות בליעת חלקיקי מזון או יצורים קטנים יותר בשלמותם. החוקרים לא מצאו עדות לכך שהיו ליצורים פי טבעת, מה שאומר שחילוף החומרים שלהם התבצע דרך הפה. "מנקודת המבט שלנו, זה נשמע קצת מגעיל", אמר קונווי מוריס.

עוד על מדע וסביבה
תיעוד בצבע - במאה תמונות: כך תיראה נחיתה אפשרית על פלוטו
ניאופלפה דולנדטראמפי: החרק החדש שזכה להיקרא על שמו של טראמפ

  • עוד באותו נושא:
  • אבולוציה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully