וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאפיל על הנשיא: היועץ האנטישמי של טראמפ צובר עוד סמכויות

31.1.2017 / 12:05

סטיב באנון, שעמד בראש אתר ימני קיצוני בעבר, הוא זה שקידם את צווי ההגירה השנויים במחלוקת של הנשיא. עתה, אחרי שינוי שערך טראמפ במועצה לביטחון לאומי, יועץ פוליטי יהיה חבר קבוע בה - וזה מדאיג רבים. "שינוי מסוכן"

צילום: CNN, עריכה: יאיר דניאל

מינויו של סטיב באנון, מנהלה לשעבר של האתר הימני הקיצוני "ברייטברט", לתפקיד יועץ בכיר של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ היה קשה לעיכול מלכתחילה, לנוכח התבטאויותיו בעבר נגד הממסד, התקשורת ומיעוטים. עם זאת, החלטתו של טראמפ להכניס את באנון למועצה לביטחון לאומה ולהקצות לו מושב קבוע היממה גורמים בכירים לשעבר, דמוקרטים ורפובליקנים.

השדרוג המשמעותי במעמדו של באנון, בן ה-62, שנחשב גם כמי שדחף לקידום הצווים המגבילים את ההגירה לארצות הברית, התקבל ביום שבת האחרון. טראמפ שינה את הרכבה של המועצה לביטחון לאומי, כשלצד הכנסת יועצו הקרוב, הוא צמצם את תפקידם של הרמטכ"ל ג'וזף דאנפורד ושל ראש קהילת המודיעין. מעתה, דאנפורד וראש קהילת המודיעין – תפקיד שעדיין לא מאויש – יוזמנו לדיונים רק כשאלו יעסקו בתחומיהם.

המועצה הוקמה ב-1947, במטרה ליצור תיאום בין הצבא וגופי ביטחון ומודיעין אחרים. החברים הקבועים בה הם סגן הנשיא, שר החוץ, שר ההגנה ובכירים אחרים בממשל, חלקם מוזמנים לדיונים רק כשאלו נוגעים בתחום אחריותם.

סטיב באנון, היועץ המיוחד של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, ינואר 2017. רויטרס
צובר עוד סמכויות. היועץ הבכיר של טראמפ, סטיב באנון/רויטרס

בעוד צמצום מעמדם של ראשי מערכת הביטחון התקבל בהבנה – הרמטכ"ל עצמו הבהיר כי הוא יקיים באופן מלא את מחויבויותיו – צירופו של גורם פוליטי למועצה גרם לרבים לתהות עד כמה גדולה השפעתו של באנון על הממשל של טראמפ, שייתכן שתתעלה על זו של היועץ לביטחון לאומי מייקל פלין.

בבית הלבן ניסו להסביר כי באנון לא יהיה נוכח בכל פגישה. "הוא ייכנס ויצא כשצריך", הסביר אתמול דובר הבית הלבן שון ספייסר, שמאז החל בתפקידו בשבוע שעבר עוסק בעיקר בהדיפת שאלות נוקבות מצד עיתונאים, התוהים על מהלכיו של הנשיא ה-45. למרות זאת, המומחים חוששים שהמועצה האמונה על אסטרטגיה ביטחונית ארוכת-טווח, תתנהל עתה על פי שיקולים פוליטיים צרים.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ משוחח עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, 28 בינואר 2017. AP
סופג ביקורת גם מרפובליקנים. טראמפ/AP

בממשלים קודמים, מקביליו של באנון הורשו להשתתף באופן ספורדי בדיוני המועצה לביטחון לאומי, אך איש מהם לא קיבל בה מושב קבוע. סוזן רייס, היועצת לביטחון לאומי תחת ממשלו של ברק אובמה, כינתה את המהלך "שיגעון". ליאון פאנטה, ששימש שר ההגנה וראש ה-CIA בממשל אובמה, אמר כי הוא סבור שזהו מהלך מסוכן. "אני חוש שזה נוגד את המטרה שלשמה הוקמה המועצה מלכתחילה", הסביר.

הסנאטור ג'ון מקיין, יו"ר ועדת השירותים המזוינים בסנאט ומבקר תקיף של הנשיא טראמפ - חבר מפלגתו, אמר כי מדובר בשינוי "קיצוני" וחסר תקדים. מקיין הסביר כי היועץ הפוליטי הבכיר של אובמה, דייוויד אקסלרוד, נכח בכמה מפגשים אך רק בתור "משקיף דומם", ולא דיבר או השתתף בהם באופן פעיל.

עדות לחשש מהתחזקות כוחו של באנון על חשבון טראמפ קיבלה מקום בולט בניו יורק טיימס, שמתכתש עם הנשיא מאז כניסתו לפוליטקה, ואולי אף ביתר שאת אחרי ניצחונו בבחירות. בימים האחרונים אימץ הנשיא את הרטוריקה של יועצו, וכינה את התקשורת המסורתית "מפלגת האופוזיציה".

בתגובה, בכותרת מאמר מערכת שפרסם אתמול העיתון נכתב: "הנשיא טראמפ?". במאמר נכתב כי "הצו החדש, ההופך לפוליטי את החלטות המועצה לביטחון לאומי, מצביע על כך שבאנון הוא לא רק המשדל הראשי, אלא הנשיא בפועל".

מאמר מערכת בניו יורק טיימס על טראמפ ועל סטיב באנון, 30 בינואר 2017. ניו יורק טיימס, צילום מסך
"הנשיא באנון?" תמונת אילוסטרציה חצויה של טראמפ ובאנון/צילום מסך, ניו יורק טיימס

בממשלו של טראמפ הגנו על הכנסתו של באנון למועצה כשציינו גם את עברו הצבאי. מי שתואר פעם כ"איש הפוליטי המסוכן ביותר באמריקה", שירת בצי האמריקני, ושם, כך סיפר, שינה את עמדותיו ימינה בעקבות שלטונו "הרע" של הנשיא ג'ימי קרטר. בעיני באנון, שעבד גם בבנק גולדמן-זקס ובהוליווד – שני מוסדות השנואים על הימין הקיצוני בארצות הברית – גם שלטונו של ג'ורג' וו. בוש גרם ל"אסון". את פריצתו לחיים הפוליטיים עשה ב-2012, אז הפך למנהל "ברייטברט" במקום מייסד האתר הקונספירטיבי.

האתר קנה את שמו בתור חממה לתיאוריות ימניות הזויות. בין הכותרות הבולטות ביותר היו אלו שגרסו כי אמצעי מניעה גורמים לנשים להפוך "למשוגעות וללא מושכות", השוואה בין פמיניזם לסרטן והערצה לדגל הקונפדרציה. אשתו לשעבר האשימה אותו בהתבטאויות אנטישמיות ובכך שלא רצה שבנותיהן ילמדו עם יהודים בבתי ספר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully