וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"החברים שנרצחו תמיד בלב": הצוערים שנפצעו בפיגוע סיימו את הקורס

חבריהם למחזור של הקצינה ושלושת הצוערים שנהרגו בפיגוע הדריסה בבירה לפני שלושה שבועות קיבלו את סיכת המ"מ. אלה שנכחו בזירה שחזרו את הרגעים הקשים: "טיפלנו בחברים שזעקו מכאב. האירוע ילווה אותנו תמיד, לכל מקום"

צילום: שי מכלוף, עריכה: שמרית גולדשטיין

שלושה שבועות אחרי פיגוע הדריסה בטיילת ארמון הנציב שבירושלים, קורס הקצינים שחלק מצועריו נהרגו במתקפה קיימו היום (שלישי) את טקס סיום הקורס בבה"ד 1. בין הצוערים שציינו את סיום את מסלול הכשרתם היו גם כאלו שנפצעו בפיגוע.

דנה אופיר, שנפצעה קשה, הגיעה לטקס בכיסא גלגלים, ולא הפסיקה לדמוע. "גאה להיות פה", אמרה, "אין יותר גאה ממני להתגלגל פה. השבועות האחרונים היו קשים, תמיד יהיו בלב שלנו החברים שנרצחו. אנחנו זוכרים אותם, והאירוע הזה בשבילם, לא בשבילנו. נשברו לי כל עצמות האגן, נקרע לי הכבד ועברתי ניתוח ארוך", סיפרה על פציעתה. "יש לי שבר ברגל, ואין לי תחושה ברגל שמאל – אבל זה יעבור עם הזמן ועם תהליך של שיקום, ועבודה קשה".

עוד בוואלה! NEWS:
נערכים לפינוי עמונה: צה"ל מנע כניסת מאות פעילי ימין למאחז
טוראי בן 34: אחרי מאבק בצה"ל, הטירון המבוגר במג"ב נשבע אמונים
מפקד חטיבת הנח"ל ביקש במפתיע לפרוש מצה"ל "מסיבות אישיות"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הצוערים הפצועים, היום/מערכת וואלה!, צילום מסך

"טקס זה שונה", אמר מפקד זרוע היבשה אלוף קובי ברק, "שורותינו חסרות שלושה מצוערי הקורס. מסלול חייהם נגדע באחת, אנשים צעירים ומלאי תקוות שלא יתממשו לעולם. מי חשב שבני משפחותיהם לא יהיו איתנו, אלא יתאבלו על מות ילדיהם. בפיגוע בירושלים נוכחנו בחתירה למגע, בקבלת אחריות – זה בסיס הפעולה הערכי שלנו כחיילים וכמפקדים בצה"ל, ועל כך כוחינו, ובכך נצחוננו".

הצוער מקס שפירא, בן 22, סיפר לוואלה! NEWS על תפקודו כחובש בפיגוע ועל ההתרגשות המהולה בעצב לקראת סיום הקורס.

שפירא החל את שירותו בצה"ל במסלול עתודה, למד רפואה דחופה באוניברסיטת בן גוריון ובסוף נובמבר האחרון החל את קורס הקצינים. בתום הטקס, קיבל את סיכת המ"מ ויצא להשלמה חילית בחיל הרפואה, שבסופה יקבל דרגת סגן ויתמנה לקצין רפואה. הוא סיפר על תאריך הפיגוע, שמונה בינואר, שבו קיים הקורס סדרת חינוך שבועית. בעת שסיימו להשתתף בהרצאה ונערכו להמשך היום, שמעו על הפיגוע.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
חיילות בזירת פיגוע הדריסה בשכונת ארמון הנציב בירושלים, 8 בינואר 2017. רויטרס
"שיקול המפקדים היה נכון". זירת הפיגוע בארמון הנציב, החודש/רויטרס

"היה מדובר בשבוע שבו אנחנו נחשפים לתכנים מגוונים על החברה הישראלית, מתעמקים בה", סיפר. "התארגנו באוטובוס לנסיעה כשפתאום מפקדת הפלוגה קיבלה הודעה על הפיגוע. לא היה ברור אם זה פיגוע ירי או דריסה, וגם לא אם מדובר בחיילים או באזרחים. היא החליטה להגיע לשם כמה שיותר מהר".

בדרך לטיילת ארמון הנציב ראו שפירא וחבריו לקורס את האמבולנסים הרבים שעשו את דרכם למקום, והעריכו כי מדובר בפיגוע גדול. "קיבלתי עדכונים והבנתי שמדובר בחיילים שלנו", אמר. בפיגוע, כזכור, מחבל דרס קבוצת צוערים באמצעות אוטובוס. סגן שיר חג'אג', סגן יעל יקותיאל סגן-משנה שירה צור וסגן-משנה ארז אורבך נהרגו באירוע, ו-15 נוספים נפצעו.

"מה שנשאר לעשות כשהגענו היה לסייע בהעמסת הפצועים ולעזור לחובש הגדודי בפינוי הגופות", סיפר. "כבר עברתי חוויות רפואיות בקריירה הקצרה שלי, אבל זה היה אירוע מורכב מאוד. כל החובשים מכל הפלוגות רצו אל הפיגוע והעניקו טיפול רפואי מקצועי. אתה מטפל בחברים שלך, חלקם זועק מכאב, חלקם לא מדבר. זה היה קשה". על השתלשלות האירועים בזמן מתקפת הטרור, אמר: "המפקדים הצליחו לירות לעבר המחבל כמה כדורים מהר מאוד. מה שהיה נכון הוא להימלט מהמקום למעגל חיצוני כדי להימנע מירי דו-צדדי. לא היה מקום שכולם יפתחו באש, זה היה שיקול נכון".

הצוערים שנפצעו בפיגוע הדריסה בארמון הנציב בטקס סיום קורס קצינים, בה"ד 1. 31 בינואר 2017. דובר צה"ל
"גורם לך להבין כמה הצבא רב-גוני ומחבר". טקס הסיום בבה"ד 1, היום/דובר צה"ל
הצוערים שנפצעו בפיגוע הדריסה בארמון הנציב בטקס סיום קורס קצינים, בה"ד 1. 31 בינואר 2017. דובר צה"ל
הטקס בבה"ד 1, היום/דובר צה"ל

לדבריו, בסופו של דבר התקבלה החלטה להמשיך את סדרת החינוך, דבר שהעלה שאלות בקרב חניכי הקורס. "בסוף זה גיבש אותנו, היו כאלה שפרצו בבכי אבל זו הייתה חוויה מעצימה לכל החיים", אמר. "זה גורם לך להבין מה זה באמת הצבא כמה הוא רב-גוני ומחבר".

הצוערים שנפצעו בפיגוע הדריסה בארמון הנציב בטקס סיום קורס קצינים, בה"ד 1. 31 בינואר 2017. דובר צה"ל
"אנחנו זוכרים אותם, והאירוע הזה בשבילם, לא בשבילנו". בה"ד 1, היום/דובר צה"ל

לפני כמה ימים, השתתפו חניכי הגדוד של שפירא בערב הנצחה לזכר חללי הפיגוע, יחד עם המשפחות השכולות. "זה היה ערב מאוד מרגש. אני לעולם לא אשכח את שירת התקווה בתום הערב העוצמתי הזה", סיפר. "שוחחתי עם ארז (סגן-משנה ארז אורבך, שנרצח בפיגוע – א"ב) לפני הפיגוע. פגשתי אותו בהכנה המוקדמת לסיורים. עד לפיגוע לא טיפלתי באדם מוכר לי או חוויתי אובדן שלו. זו חוויה מאוד חזקה. מדהים כמה לקחתי מהשיחה הקצרה שהייתה לי איתו, יש לו סיפור חיים מדהים. זה אדם שממנו שואבים השראה".

הוא סיכם ואמר שיעלה למגרש המסדרים עם תמונתו של אורבך. "דומע או לא? אני לא יודע. אבל ארז נתן לי השראה. אחרי ההתלבטויות שהיו לי, אם יש משהו שאני רוצה זה קריירה צבאית", אמר.

ארז אורבך, הרוג בפיגוע הדריסה בארמון הנציב בירושלים. באדיבות המשפחה
ארז אורבך, שנרצח בפיגוע/באדיבות המשפחה

גם עילאי כנפו בן ה-21, צוער שנכח עשרות מטרים מזירת הפיגוע, שחזר את האירוע. "שמעתי רעש כמו של תאונת דרכים, משאית עולה על מדרכה. אני חובש אז התחלתי לרוץ לכיוון לעזור לפצועים. בדרך, אני שומע 'פיגוע, פיגוע'", סיפר. "הכנסתי מחסנית לנשק ודרכתי אותו. רצתי וראיתי שהמחבל כבר מנוטרל. שבעה אנשים מהגדוד שלי הרגו את המחבל. התחלתי לטפל בפצועים, היה גם צורך בהחייאות. מהר מאוד הבנו שזה אירוע רב-נפגעים".

על ההכנות לטקס הענקת סיכת מ"מ אמר כנפו כי בעמידה על המגרש, הצוערים מרגישים שמשהו חסר. "עומדים בשלשות, סופרים ומשהו חסר. פתאום הכול צף מחדש, זה מאוד מורכב. זה ילווה אותנו לכל מקום, בכל פעולה. אנחנו מתחזקים ביחד ומבינים שאנחנו נעשה בעתיד את מה שהם לא הספיקו".

(עדכון ראשון: 7:48)

עילאי כנפו, צוער בבה"ד 1. 30 בינואר 2017. דובר צה"ל
"הכנסתי מחסנית לנשק ודרכתי אותו". כנפו/דובר צה"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully