וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה תוקף את טראמפ בהצהרתו הראשונה: "ערכי אמריקה בסכנה"

31.1.2017 / 4:25

בהצהרה ראשונה מאז שעזב את הבית הלבן הביע הנשיא לשעבר תמיכה במחאה נגד הצו המגביל את הכניסה לארצות הברית. התובעת הכללית הכריזה כי לא תגן על הצו - והודחה. מסמך פנימי: 872 פליטים ייקלטו בארה"ב השבוע

צילום: עמרי נחמיאס

נשיא ארצות הברית לשעבר, ברק אובמה, הביע אמש (שני) תמיכה בהפגנות שאירעו בימים האחרונים ברחבי המדינה נגד הצו הנשיאותי שעליו חתם הנשיא דונלד טראמפ, המגביל את הכניסה לארצות הברית משבע מדינות מוסלמיות ומשהה את קבלת הפליטים. קווין לואיס, דוברו של אובמה, מסר כי הוא מתנגד לאפלייה על רקע דת או אמונה, וכי "הערכים האמריקניים נמצאים בסכנה".

"אובמה נרגש מרמת המעורבות בקהילות ברחבי המדינה", מסר לואיס בשם אובמה, בהצהרתו הראשונה מאז שעזב את הבית הלבן. "אזרחים המיישמים את זכותם החוקתית להפגין ולהביע את דעתם בפני נבחריהם, היא בדיוק מה שאנו מצפים לראות כשהערכים האמריקניים נמצאים בסכנה".

עוד כתבות בנושא:
הבית הלבן: נתניהו ייפגש עם טראמפ בוושינגטון ב-15 בפברואר
עצומה המונית לביטול ביקור טראמפ בבריטניה: "יביך את המלכה"
סנאטורים רפובליקנים נגד צווי ההגירה: "יסייע לגיוס טרוריסטים"

ברק אובמה עוזב את החדר הסגלגל בפעם האחרונה, 20 בינואר 2017. AP
תומך בהפגנות. אובמה ביומו האחרון בבית הלבן/AP

במקביל, התובעת הכללית של ארצות הברית סאלי ייטס הורתה לבכירי משרד המשפטים שלא להגן על הצו הנשיאותי בבית המשפט. במזכר שהפיצה לכפופים לה, מסרה ייטס כי היא "לא משוכנעת כי הצו חוקתי". ייטס מונתה לתפקיד על ידי אובמה בשנת 2015, והתבקשה על ידי טראמפ להישאר כתובעת הכללית בפועל עד למינוי מחליפה המיועד ג'ף סשנז.

טראמפ הגיב לכך בהודעה שפרסם בחשבון הטוויטר שלו, שבה טען כי "התובעת הכללית של אובמה" מונעת ממנו לקדם את מדיניותו. לדבריו, "הדמוקרטים מעכבים את מינוי המשרות בממשל מסיבות פוליטיות לחלוטין. אין להם דבר לעשות מלבד להפריע".

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, סגנו מייק פנס ושר ההגנה ג'יימס מאטיס בהשבעתו של האחרון לתפקיד, ינואר 2017. רויטרס
"ייטס בגדה במשרד המשפטים". טראמפ/רויטרס

זמן קצר לאחר מכן, הורה טראמפ על פיטוריה של ייטס. בהודעה שפרסם בחשבון הטוויטר שלו דובר הבית הלבן שון ספייסר, הוא מסר כי "נשיא ארצות הברית מינה את דיינה בואנטה, תובעת המחוז המזרחי של וירג'יניה, לתובעת הכללית בפועל. סאלי ייטס פוטרה".

בהודעה רשמית שהופצה לכלי התקשורת, נטען כי "ייטס בגדה במשרד המשפטים, בכך שסירבה לאכוף הוראה חוקית שנודעה להגן על אזרחי ארצות הברית". עוד נמסר: "הגיע הזמן להיות רציניים לגבי ההגנה על מדינתנו. לקרוא לסינון מעמיק יותר לנוסעים משבעה מקומות מסוכנים זה לא קיצוני, אלא הגיוני ונחוץ".

יתרה מכך, כלי תקשורת בארצות הברית דיווחו כי עשרות דיפלומטים אמריקניים מתכוונים להביע באופן רשמי את הסתייגותם מהצו הנשיאותי שעליו חתם הנשיא טראמפ. לפי הדיווחים, הדיפלומטים ניסחו מסמך הקובע כי הצעד שאוסר זמנית את הכניסה לארצות הברית "לא-אמריקני ולא יגביר את הביטחון הלאומי".

לפי המסמך, האיסור יפגע ביחסים עם העולם המוסלמי, הכולל מדינות המסייעות במאבק בטרור. עוד נכתב כי רוב מתקפות הטרור שנעשו בתוך גבולות ארצות הברית הוצאו לפועל על ידי אזרחים אמריקניים. "התוצאה של האיסור לא תהיה ירידה במתקפות הטרור, אלא פגיעה ברצון הטוב של הקהילה הבינלאומית כלפי אמריקנים ואיום כלפי הכלכלה".

כמו כן, התובע הכללי של מדינת וושינגטון אמר כי יגיש תביעה בבית משפט פדרלי נגד הצו. מדובר במדינה הראשונה שתאתגר משפטית את הצו הנשיאותי. במקביל, גורם במשרד החוץ האמריקני מסר לסוכנות הידיעות רויטרס כי המשרד קיבל לידיו מסמכים רבים מהשגרירויות ברחבי העולם, ובהם מובע הזעם והחשש בקרב מדינות רבות מהצו הנשיאותי.

מחאה נגד טראמפ בשדה התעופה JFK ניו יורק ארה"ב. GettyImages
מחאה בשדה התעופה JFK בניו יורק/GettyImages

על פי מסמך פנימי של המשרד לביטחון המולדת שהגיע לידי סוכנות הידיעות רויטרס, הממשל האמריקני העניק אישורי כניסה ל-872 פליטים, שיורשו להיכנס למדינה במהלך השבוע הקרוב. לא צוינו מאילו מדינות מגיעים אותם פליטים. גורם בכיר במשרד הבהיר כי לאותם פליטים אושר יישוב מחדש עוד לפני שהאיסור הנשיאותי נכנס לתוקפו, והם נחשבו כבר בשלב מעבר. הוא הוסיף כי טרם התברר אם יוענקו אישורים דומים נוספים.

עוד צוין במסמך כי עד יום שני בבוקר, 348 נוסעים בעלי אשרת כניסה לארצות הברית הורדו מטיסת למדינה במסגרת אכיפת הצו הנשיאותי, ויותר מ-200 בני אדם שנחתו בשדות תעופה אמריקניים לא הורשו להיכנס לשטח המדינה. כמו כן, יותר מ-735 בני אדם תושאלו בשדות התעופה על ידי קציני המכס ומשמר הגבול, בהם 394 תושבי קבע בעלי "גרין קארד".

מפגינים נגד הגבלת כניסה של מוסלמים לארצות הברית, וושינגטון, 29 בינואר 2017. עמרי נחמיאס, באמצעות סמארטפון של וואווי - Huawei, מערכת וואלה! NEWS
הפגנות נגד הצו הנשיאותי בוושינגטון/מערכת וואלה! NEWS, עמרי נחמיאס, באמצעות סמארטפון של וואווי - Huawei

בתוך כך, הממשל בבריטניה דחה אתמול את הקריאות במדינה למנוע את ביקורו של טראמפ בממלכה, בעקבות הצווים שהוציא להגבלת ההגירה. כחלק מאותן הקריאות, יותר ממיליון איש חתמו על עצומה נגד הביקור, והפרלמנט הבריטי ידון מחר בעצומה מאחר שהיא עברה את סף מאה אלף החתימות הנדרש.

מדאונינג 10 נמסר כי ראשת הממשלה תרזה מיי "שמחה מאוד" להזמין את טראמפ לביקור רשמי. "ראשת הממשלה העבירה את ההזמנה בשמה של המלכה והיא שמחה מאוד לעשות כך", נמסר. "ארצות הברית היא אחת מבעלות הברית הקרובות ביותר של המדינה ואנו מצפים לאחר את הנשיא בהמשך השנה".

גם שר החוץ הבריטי בוריס ג'ונסון הגן על ההחלטה, ואמר כי "מוצדק להעניק לנשיא של בעלת הברית הקרובה ביותר והחשובה ביותר שלנו ביקור רשמי, והממשל תומך בכך". עם זאת, הוא ציין כי הצו הנשיאותי הוא "מאוד שנוי במחלוקת", והדגיש כי הוא קיבל ערבויות לכך שבעלי אזרחות בריטית המחזיקים גם באזרחות מאחת משבע המדינות שהכניסה מהן לארצות הברית נאסרה לא ייתקלו בבעיות בנמלי התעופה. "הצעד עורר חוסר נוחות וזו אינה הגישה של ממשלתנו", הדגיש. עוד הוסיף כי המלכה נפגשה בעבר עם שני דיקטטורים - שליט רומניה הקומוניסטית ניקולאה צ'אושסקו ונשיא זימבבואה רוברט מוגאבה.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ וראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי לקראת פגישתם בבית הלבן. 27 בינואר 2017. רויטרס
"שמחה מאוד" מהזמנת הנשיא האמריקני. מיי וטראמפ/רויטרס

מוקדם יותר יצאו רבים בקהילה הבינלאומית נגד המהלך של הנשיא האמריקני. בין היתר, בעיראק זעמו על ההחלטה למנוע כניסה של אזרחיה, נוכח העובדה שבימים אלה 5,000 חיילים אמריקניים מוצבים בשטחה כדי לסייע לכוחות העיראקיים וללוחמים הכורדים במאבקם בארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש). על רקע הכעס בבגדאד, הפנטגון הודיע כי הוא מגבש רשימה של אזרחים עיראקיים ששיתפו פעולה עם ארצות הברית, והשמות יועברו לסוכנויות האחראיות על יישום הצו, האוסר זמנית על כניסת אזרחי עיראק למדינה.

בנוסף, הנציב העליון של האו"ם לזכויות אדם, זייד ראאד אל-חוסיין, אמר כי צו המפלה אנשים על בסיס אזרחותם הוא בלתי חוקי. "הפלייה על בסיס אזרחותו של אדם לבדה אסורה תחת חוקי זכויות האדם", כתב בעמוד הטוויטר שלו. "האיסור האמריקני הוא מעשה נבזה המבזבז את המשאבים הדרושים למאבק בטרור".

במקביל, נציבות האו"ם לפליטים התריעה כי 20 אלף פליטים "הנמצאים בנסיבות מסוכנות" היו אמורים להגיע לארצות הברית במהלך 120 הימים שבהם תקף הצו. עוד נמסר כי רק השבוע היו אמורים 800 פליטים להגיע למדינה. "הפליטים לחוצים, מבולבלים, ושבורי לב", נמסר. "אלו שקיבלו מעמד פליט בארצות הברית, לאחר בדיקה קפדנית, מגיעים למדינה כדי לחיות את חיהם בביטחון ובכבוד. הנציבות מקווה כי הם יוכלו להגיע לארצות הברית בהקדם האפשרי".

(עדכון ראשון: 21:51)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully