וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוב דוחים: חוק ההסדרה לא יעלה היום להצבעה במליאת הכנסת

30.1.2017 / 21:40

ההצבעה על החוק שנועד להכשיר בדיעבד מאות בתים בהתנחלויות נדחתה משום שלוועדה שדנה בו דרוש זמן נוסף לדיונים עליו. הדיונים על מאות ההסתייגויות שהגישה האופוזיציה יחלו מחר ב-10:00 וצפויים להימשך שעות ארוכות

צילום: ערוץ הכנסת

חוק ההסדרה לא יעלה היום (שני) להצבעה במליאת הכנסת. הוועדה המשותפת לוועדת חוקה, חוק ומשפט וועדת חוץ וביטחון, שדנה בהצעת החוק לקראת ההצבעה בקריאה שנייה ושלישית, טרם סיימה את הדיונים עליו. האופוזיציה הגישה הסתייגויות על כל סעיפי הצעת החוק והדיונים על כך יתקיימו רק מחר בשעה 10:00, וצפויים להימשך שעות ארוכות.

מחר אחר הצהריים יחלו הדיונים במליאה על החוק ויימשכו עד השעה 9:00 בבוקר למחרת. הדיונים יימשכו למחרת החל מהשעה 11:00 בבוקר עד 9:00 בבוקר יום חמישי. ביום שני הבא יימשכו הדיונים במליאת הכנסת החל משעות אחר הצהריים ועד השעה 21:30, ויתמקדו בהנמקת ההסתייגויות שהגישו סיעות האופוזיציה להצעת החוק.

ההצבעה בפועל על הצעת החוק תתקיים לא לפני השעה 22:30 ביום שני. מדובר בהחלטה שאושרה הערב בועדת הכנסת שבראשה עומד ח"כ יואב קיש (הליכוד), זאת לאחר שהיום בקואליציה ובאופוזיציה התווכחו ממושכות על סדרי הדיונים סביב הצעת החוק, וביקשו לקיימם במשך שבעה ימי כנסת רצופים. הקואליציה הפעילה את סעיף 98 לתקנון הכנסת וקבעה סדרי דיון לחוק, זאת לאחר שהאופוזיציה סירבה למתווה שהוצע בהסכמה. הסעיף הופעל לאחר שהיועץ המשפטי לכנסת, עו"ד איל ינון, תמך בהפעלתו בלית ברירה בשל סירוב האופוזיציה להגיע להסכמה סבירה.

עוד כתבות בנושא:
בממשלה פועלים להרגעת הרוחות, בזמן שתושבי עמונה נערכים למאבק
נתניהו הורה לקדם את חוק ההסדרה: יובא לקריאה שנייה ושלישית השבוע
חשש: חוק ההסדרה מגביר את הסיכון לתביעות נגד חיילי צה"ל

עמונה, ינואר 2017. ראובן קסטרו
החוק לא ימנע את הפינוי. עמונה/ראובן קסטרו

חוק ההסדרה נועד להכשיר בדיעבד מאות בתים בהתנחלויות, הבנויים על קרקע פלסטינית פרטית, וקמו לו התנגדויות רבות באופוזיציה. לקראת ההצבעה הגישו הסיעות 227 הסתייגויות; באופן תיאורטי חברי הסיעות היו יכולים לנאום במליאה במשך 320 שעות (שבועיות), אך הם היו עושים שימוש רק במקצת השעות האלה.

מוקדם יותר ביטן אמר כי הוא שוקל לדחות את ההצבעה בשבוע ימים, אם האופוזיציה תסיר את ההסתייגויות שהגישה. "אני עדיין מחכה לתשובות מהאופוזיציה", אמר ביטן. רכזת האופוזיציה, ח"כ מרב מיכאלי, אמרה בתגובה כי "אם ביטן רוצה לדחות את ההצבעה, שידחה. הוא לא צריך אותנו לשם כך". הבוקר החלה הוועדה המשותפת לוועדת החוקה, חוק ומשפט ולוועדת החוץ והביטחון לקיים הצבעות על הצעת החוק לקראת הכנתו למחר.

ההצבעה הסופית מגיעה לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו הנחה בתחילת השבוע את יו"ר הקואליציה להביא את הצעת החוק לשתי הקריאות האחרונות. בכך למעשה ניסה להקדים את הלחץ שהיה צפוי להגיע מראשי הבית היהודי. קידום החוק נעשה על אף הדברים שאמר אתמול היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט לנתניהו, שלפיהם הוא לא יגן על החוק בבג"ץ.

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה
היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בכנס של המכללה האקדמית נתניה, 16 בינואר 2017. שלומי גבאי
הודיע כי לא יגן על המהלך בבג"ץ. מנדלבליט/שלומי גבאי

חוק ההסדרה נולד במקור כדי לייצר אפשרות משפטית שתמנע את פינוי עמונה ואת תשעת הבתים בעפרה. עם זאת, בגרסתו הנוכחית הוא אינו חל על מאחזים ובתים שיש לגביהם פסקי דין חלוטים של בית המשפט העליון, לנוכח התנגדותו של יו"ר כולנו משה כחלון לסעיף הרטרואקטיבי בחוק, מחשש לפגיעה ברשות השיפוטית. המשמעות היא שאישור החוק לא ימנע את הרס הבתים בעפרה, וגם לא את פינוי עמונה.

בממשלה היו מי שהטילו ספק בקידומו של החוק והבאתו לקריאה שנייה ושלישית. לפני שלושה שבועות הצהיר שר הביטחון אביגדור ליברמן בישיבת סיעתו כי החוק לא יקודם. "כמו שאתה יודע החוק לא חוקק עדיין ולעולם לא יחוקק", הצהיר אז. גם נתניהו ניסה למנוע את קידום החוק בקריאה ראשונה, אף שלא התבטא נגדו פומבית וגם לא הורה לשריו להתנגד לחקיקה. בשבוע שעבר בישיבת שרי הליכוד אמר כי עיתוי החקיקה הוביל בין היתר להחלטת מועצת הביטחון באו"ם נגד ההתנחלויות.

באופוזיציה הגישו כאמור מאות הסתייגויות במטרה למשוך את הדיונים לקראת ההצבעה במליאה אל תוך הלילה. חלק מההסתייגויות מציעות שמות אלטרנטיבים לחוק, ששמו המקורי הוא "חוק להסדרת ההתיישבות ביהודה ושומרון". בין ההצעות שעלו הן: "חוק הכניעה לבית היהודי", "חוק התקפלות כולנו והליכוד לבית היהודי", "חוק לסתימת הגולל לפתרון שתי המדינות לשני עמים", "חוק להסדרת תביעות בינלאומית בהאג נגד ישראל" ועוד.

בבית היהודי המתינו עד לכניסתו של דונלד טראמפ לתפקידו כנשיא ארצות הברית כדי לקדם את החוק. יו"ר המפלגה נפתלי בנט הודיע על קידום החוק בשבוע שעבר, לאחר שנתניהו דחה את ההצבעה על החוק לסיפוח מעלה אדומים. בהמשך, הודיע נתניהו כי הוא תומך בקידומו והנחה להביאו להצבעה סופית בכנסת כבר היום.

(עדכון ראשון: 07:45)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully