וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עשרות ספרי תורה שגנבו הנאצים יועברו לישראל: "למען הדור הבא"

29.1.2017 / 13:22

הספרים נבזזו בגרמניה בסוף מלחמת העולם השנייה והועברו על ידי צבא רוסיה לספריה הלאומית בניז'ני. נשיאת הקרן למורשת יהודית שמעה על קיומם בפראג, ומאז 2012 פעלה להעברתם לישראל. יו"ר ארגון יד לבנים: "זו סגירת מעגל"

ספרי תורה מתקופת השואה שנבזזו על ידי הנאצים. ינואר 2017. יד לבנים, מערכת וואלה! NEWS
המאבק להבאתם ארצה נמשך מ-2012. אחד הספרים שהשתמרו מימי השואה/מערכת וואלה! NEWS, יד לבנים

דוח שהכינו מומחים מטעם ממשלת רוסיה, חושף היום (ראשון) את קיומם של יותר ממאה ספרי תורה שנבזזו על ידי הנאצים מקהילות יהודיות במרכז ומזרח אירופה. ספרי התורה נגנבו בסוף מלחמת העולם השנייה והועברו לגרמניה ברכבת, שעליה השתלטה יחידה מיוחדת של צבא רוסיה שפעלה בגרמניה. הצבא הרוסי העביר את ספרי התורה - שנשדדו מגרמניה, אוסטריה, פולין, הונגריה ורומניה - ישירות למולדתו, שם הם אוחסנו בספריה הלאומית בעיר ניז'ני.

סיביל סילבר, נשיאת הקרן למורשת יהודית, נחשפה לראשונה לקיומם של הספרים במהלך ארוחת ערב עם הקהילה היהודית בפראג ב-2012. כשחזרה סילבר לביתה בפלורידה, ושמעה על אותם ספרים גם בקרב חברי הקהילה היהודית, החליטה לחקור את הנושא. היא המריאה לבודפשט, שם נפגשה עם הרב הראשי של הונגריה, שנחשף באופן אישי לספרים בעת השלטון הקומוניסטי במדינה.

ספרי תורה מתקופת השואה שנבזזו על ידי הנאצים. ינואר 2017. יד לבנים, מערכת וואלה! NEWS
הספרים נשדדו מגרמניה, אוסטריה, פולין, הונגריה ורומניה/מערכת וואלה! NEWS, יד לבנים

סיביל פעלה על מנת לקבל מהשלטונות ברוסיה אישור לראות 28 ספרי תורה ששרדו את השואה, ובשנת 2015 זכה לכבוד בספריה הלאומית בניז'ני. לאחר אותו מאורע, פנתה ישירות לנשיא ולדימיר פוטין וביקשה להשיב אותם לקהילות היהודיות, אלא שפוטין לא השיב בתחילה. שנה וחצי לאחר מכן הצליחה להשיג את האישור המיוחל ולקבל לידיה את הדוח.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
ספרי תורה מתקופת השואה שנבזזו על ידי הנאצים. ינואר 2017. יד לבנים, מערכת וואלה! NEWS
פוטין לא ענה בתחילה, אך האישור הגיע לבסוף. ספרי התורה/מערכת וואלה! NEWS, יד לבנים

"מחמם את הלב לראות את הקשר החם בין הקהילות היהודיות בעולם לעם היהודי בארצנו", אמר יו"ר ארגון יד לבנים, אלי בן שם. "לראות שישנם יהודים ברחבי העולם שעושים למען הנצחת מורשת העם היהודי, ובחרו בארגון יד לבנים שיקבל את הספרים שהשתמרו מתקופת השואה, זו סגירת מעגל. ספר הספרים הניצחי שעליו נפלו מיליונים על קידוש השם, חוזר לבית היהודי".

"זה כבוד גדול", אמרה סילבר, "וזו זכות להעניק את הספרים שעברו שואה ושרדו על מנת להחיותם ולהנציחם באמצעות עוז רוחם של החיילים האמיצים ששילמו בחייהם למען המדינה ולמען הדורות הבאים".

יו"ר יד לבנים אלי בן שם חותם על ספרי תורה מתקופת השואה שנבזזו על ידי הנאצים. ינואר 2017. יד לבנים, מערכת וואלה! NEWS
יו"ר יד לבנים אלי בן שם חותם על ספרי התורה/מערכת וואלה! NEWS, יד לבנים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully