וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אל-קאעדה מוחץ את שאריות המורדים - ואסד מחכך את ידיו בהנאה

29.1.2017 / 11:36

ג'בהת פתח א-שאם ניסה להתנער מאביו הרוחני, אך כל המעורבים במלחמה בסוריה רואים בו ארגון טרור. אחרי "בגידת" האופוזיציה שהשתתפה בשיחות השלום, אין לו מה להפסיד והוא יוצא למערכה נגד הפלגים המתונים - שמשרתת את השליט

עריכה: יאיר דניאל

בעוד הפסקת האש השברירית בסוריה מצליחה להחזיק מעמד חרף הפרותיה מצד המשטר של בשאר אסד, החדשות הטובות ביותר שמקבלת דמשק מגיעות מהמאבקים הפנימיים בין ארגוני המורדים המפולגים. ג'בהת פתח א-שאם, המנסה בכל מעודו להפוך לארגון אופוזיציה לגיטימי אחרי שהתנער מאל-קאעדה, פתח בחזית מול פלגים אסלאמיים ומתונים אחרים - התפתחות שעשויה להחליש עוד יותר את ההתנגדות לשליט העלוואי. הארגון הקים אתמול (שבת) גוף חדש שכולל גם ארגונים שבעבר קיבלו אספקה מארצות הברית, תחריר א-שאם, שגדל במהירות.

הארגון, לשעבר ג'בהת א-נוסרה, הוא החזק ביותר בסוריה פרט לדאעש. הוא לחם כתף אל כתף עם קבוצות חמושות אחרות במגוון בריתות, והצליח להנחיל למשטר מכות כואבות באידליב ובחאלב, עד שהובס יחד עם יתר ארגוני המורדים כשנכנע לעוצמה האווירית הרוסית. נוכחותו של הארגון הקיצוני, שככל הידוע נתמך - לפחות בעבר - על ידי קטאר, לצד פלגים מתונים יותר בשדה הקרב, משמשת תירוץ לאסד ולבעלי בריתו. הרי אם הוא מוגדר ארגון טרור גם על ידי ארצות הברית, קשה לבוא בטענות שהוא מותקף על ידי רוסיה, איראן והמשטר.

שיתוף הפעולה בין פתח א-שאם למורדים אחרים שיבש את יכולת ההתנגדות של האופוזיציה כמכלול, במיוחד אחרי הפיוס בין רוסיה לטורקיה. השתיים מעורבות קרקעית במלחמת האזרחים, כשהן מבססות את אזורי השליטה בין המשטר למורדים מבלי להתנגש אחת בשנייה ומשיגות הפסקת אש שמצליחה להישמר יותר מאלו שקדמו לה. כך נותר פתח א-שאם כמעט לבדו, בעוד פלגים חמושים אחרים מוזמנים לשיחות שלום בקזחסטן כשהוא סופג מהלומה כואבת בסוף כהונתו של ברק אובמה - עם כמאה פעילים שמחוסלים בהפצצה אווירית במעוזו באידליב.

לוחמי ג'בהת א-נוסרה בחאלב סוריה צוהלים אחרי הפלת המסוק הרוסי, אוגוסט 2016. רויטרס
בולע פלגים יריבים. לוחמי הארגון באזור אידליב/רויטרס

בהבנה שהוא אינו מתקבל כגוף אופוזיציה סורי לגיטימי ועשוי למצוא עצמו בבידוד מוחלט בקרוב, החליט הארגון לקחת את היוזמה לידיו בשל "הקונספירציות הנרקמות" נגדו, כפי שהוא כינה את שיחות השלום בקזחסטן שהתקיימו בתחילת השבוע שעבר. ב-19 בחודש, פתח פתח א-שאם במתקפה נגד אחראר א-שאם, ארגון סלפי שמגובה על ידי טורקיה וערב הסעודית. השניים לחמו יחד בג'יש אל-פתח, קואליציה רופפת של ארגונים סלפיים ומתונים, שיחד הצליחה להשתלט על מרבית מחוז אידליב והתקדמה גם אל תוך מעוזיו אסד לאורך החוף - עד תחילת המעורבות הרוסית באוקטובר 2015.

הכוח הרוסי החריב את חאלב ואילץ את המורדים להתכנס במחוז אידליב הסמוך, שם המתיחות בין הקבוצות השונות והמותשות מאיימת לשנות את פני המלחמה בסוריה. בפתח א-שאם סבורים כי התקיפות האמריקניות האוויריות בחודש האחרון, שפגעו בשדרת הפיקוד של הארגון, התאפשרו בעקבות בגידה של קבוצות מורדים אחרות. תמיכתו החיצונית של אחראר א-שאם בשיחות בקזחסטן היו יריית הפתיחה למתקפה של פתח א-שאם לכיבוש האופוזיציה הסורית, וגנזו לעת עתה את חלומות האיחוד בינו לבין אחראר א-שאם.

הקרבות בין פתח א-שאם לבין יתר הארגונים - חלקם עוד פועלים תחת הדגל של צבא סוריה החופשי, אותו גוף שבתחילת המרד באסד היה תקוות המערב בשל אופיו המתון והחילוני יחסית וכיום הפך לערב-רב של פלגים שונים - מתחוללים במערב מחוז חאלב ובצפון מחוז אידליב הצמוד. פתח א-שאם הצליח למחוץ את ג'יש אל-מוג'האדין, שהצטרף לשורות אחראר א-שאם לנוכח נחיתותו בשדה הקרב. ביום חמישי חברו אל האחרון עוד כמה ארגונים - "סוקור א-שאם", זרוע אידליב של ג'יש אל-אסלאם, זרוע מערב חאלב של אל-ג'בהה א-שאמיה ו"פאסטקים".

שבועת אמונים של שישה פלגים לאחראר א-שאם

זאת לא הפעם הראשונה במהלך מלחמת האזרחים שבה פתח א-שאם, בגלגול כזה או אחר, מוחק ארגוני מורדים קטנים יותר ומתונים, גם כאלו שעברו הכשרה על ידי ארצות הברית. הוא נאבק גם בארגון "המדינה האסלאמית בעיראק ובסוריה", החל מ-2013, כששני הארגונים עוד היו שלוחות של אל-קאעדה. א-שאם, אז עוד ג'בהת א-נוסרה, סירב להוראת אבו בכר אל-בגדאדי לסור למרותו ומאז מתכתשים הבנים הגדולים של אל-קאעדה במוקדים שונים ברחבי סוריה.

גורשמים שונים בשורות האופוזיציה מנסים לתווך בין הצדדים, אבל דומה שפתח א-שאם קיבל החלטה אסטטרגית לצבוע את ההתנגדות לאסד בצבעים שחורים ולתקוע את דגלו בשטחים שאינם בידי המשטר. הסיוע ליתר הארגונים הצטמצם משמעותית בחודשים האחרונים, והברזים של מדינות המפרץ אינם זורמים כבעבר. טורקיה, ששלחה טנקים וכוחות מיוחדים כדי לתמוך בכמה ארגוני מורדים בצפון המדינה ומשלמת על כך מחיר כבד, נחלשה ביכולת המיקוח שלה. כך, לפחות, סיפרו נציגי האופוזיציה המאוכזבים שהשתתפו בשיחות בקזחסטן.

ברזי הסיוע של מדינות המפרץ למורדים אינם זורמים כבעבר

סבב המשא ומתן באסטנה, שלראשונה לא עירב את ארצות הברית, ההולכת ומתבדלת תחת דונלד טראמפ, לא הניב הרבה מעבר להצהרה משותפת שלוש המדינות הנותנות את הטון באזור - רוסיה, איראן וטורקיה. הן הסכימו על הקמת מנגנון משותף שיפקח על הפרות הפסקת האש ועל כך שאין פתרון צבאי לסכסוך. נוכחותן של המיליציות השיעיות על אדמת סוריה, בהן גם חיזבאללה, לא הוזכרה למורתם רוחם של המורדים, אך אלו עקשנים פחות וגמישים יותר מאז איבדו את האחיזה בחאלב.

ביממה האחרונה חוברים עוד ועוד פלגים לשורות תחריר א-שאם, שפועל בדומה לשיטה של טליבאן באפגניסטן. לפני שעלה לשטון ב-1996, הארגון האפגני מחץ את יתר המיליציות וארגוני המורדים, ונותר היריב היחיד לשלטון החילוני בקאבול. הצלחת המהלך אמנם תיצור גוף מלוכד ויריב קשה לאסד, אך מנגד יתן תוקף לטענותיו כי כל האופוזיציה היא ארגון טרור אחד גדול. בינתיים, הוא יכול להתמקד בכיסי ההתנגדות סביב דמשק, ולחכך את ידיו בהנאה לנוכח הקרבות העיקשים בשורות מתנגדיו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully