וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאחר התבטאות נתניהו: במשרד החוץ מנסים למנוע משבר עם מקסיקו

29.1.2017 / 0:20

דובר המשרד הבהיר שהודעת התמיכה של רה"מ בתכנית טראמפ לבנות חומה בגבול ארה"ב, לאחר שעוררה את זעמם של בכירים במקסיקו, אינה משקפת עמדה רשמית. גורם מדיני אמר לוואלה! NEWS כי ההתבטאות תסב נזק בארה"ב ובמקסיקו. הקהילה היהודית במקסיקו דחתה את דברי נתניהו

עריכה: יוסי אלטר

(בווידאו: בוטלה פגישת טראמפ ונשיא מקסיקו בעקבות תכנית החומה, השבוע)

בניסיון למנוע משבר מדיני עם מקסיקו, דובר משרד החוץ צייץ אמש (שבת) דברי הבהרה להודעת התמיכה של ראש הממשלה בנימין נתניהו בתכניתו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ להקמת חומה בגבול המדינה עם מקסיקו. "ראש הממשלה התייחס לניסיון הביטחוני הייחודי שאנחנו מוכנים לחלוק. אנו איננו מביעים עמדה על יחסי ארצות הברית-מקסיקו", היה לשון הציוץ של דובר משרד החוץ, עמנואל נחשון. כמו כן, ראשי הקהילה היהודית במקסיקו פרסמו הצהרה בה הם מגנים את דברי נתניהו.

נתניהו כתב בציוץ: "טראמפ צודק. אני בניתי חומה לכל אורך גבולה הדרומי של ישראל. זה עצר את כל ההגירה הבלתי חוקית. בהצלחה, רעיון מצוין". דבריו עוררו תגובות נזעמות אצל בכירי הממשל וראשי הקהילה היהודית במקסיקו סיטי שפנו לשגרירות בנושא. לפי ההערכה, ההתבטאות צפויה לעורר גם את זעמם של בכירי המפלגה הדמוקרטית וכן של מנהיגים בקהילה היהודית בארצות הברית, המתנגדים בתוקף לתוכנית החומה של טראמפ. במשרד החוץ מקווים כי ציוץ ההבהרה ימנע מהמשבר להתפתח, אך גורם מדיני אמר לוואלה! NEWS כי הבעת התמיכה של נתניהו בתוכנית השנויה במחלוקת "תגרום נזק בארצות הברית, ובמקסיקו עוד יותר".

משרד החוץ המקסיקני הגיב לציוצו של ראש הממשלה. "ממשלת מקסיקו הביעה בפני ישראל את התדהמה והאכזבה העמוקה מהודעתו של נתניהו", נכתב. "מקסיקו היא ידידה של ישראל, וכך ראש הממשלה צריך להתייחס אליה".

עוד בוואלה! NEWS:
בירושלים כמו בוושינגטון, הקוסמים הגדולים מנסים להעלים את הפלסטינים
המלחמה בסוריה: ישראל תקלוט מאה ילדים יתומים שיקבלו מעמד תושב
גורם פלסטיני בכיר: טראמפ עצר את הסיוע שהבטיח אובמה ביומו האחרון

ראש הממשלה בנימין נתניהו נואם בוועידת השלטון המקומי וקק"ל בתל אביב. 24 בינואר 2017. קובי ריכטר – TPS, מערכת וואלה! NEWS
"טראמפ צדק". נתניהו/מערכת וואלה! NEWS, קובי ריכטר – TPS

גם ראשי הקהילה היהודית של מקסיקו הביעו הלילה זעם על התערבותו של נתניהו ביחסי מדינתם עם ארצות הברית. "הקהילה היהודית במקסיקו מתנערת מהודעתו של ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו בנוגע לחומה בגבול. אנו לא מסכימים עם דעה זו ודוחים אותה על הסף", נכתב בהודעת הקהילה היהודית. "כיהודים ומקסיקנים אנו מסכימים עם עמדו של הנשיא אנריקה פניה נייטו".

שפירו: "לפי הציוץ של נתניהו, נראה שטראמפ לוחץ עליו"

יו"ר יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד, כינה את הציוץ של נתניהו ‏‏"טעות חמורה של נתניהו" ואמר שמדובר ב"כניסה ברגל גסה לעימות הקורע את החברה האמריקאית. הכרזת מלחמה מיותרת על מקסיקו וההיספנים, וגט כריתות לדמוקרטים (כולל רוב יהדות ארה"ב). לא חשוב מה דעתנו על החומה, חסרות לנו צרות משלנו?".

גם שגריר ארצות הברית בישראל לשעבר דן שפירו ביקר בחריפות את ראש הממשלה. בסדרת ציוצים, טען שפירו שנתניהו מתערב בפוליטיקה הפנימית האמריקנית, ופוגע בתמיכה הדו מפלגתית בישראל. "קשה להסביר את ההתערבות הזו בנושא כה חם בפוליטיקה הפנימית. אלא אם כן ההודעה הזו היא דרישה של טראמפ מנתניהו בתמורה למשהו שנתניהו מעונין להשיג. אבל עבור מה? ביטול ההסכם עם איראן? העברת השגרירות לירושלים? תמיכה בבניה בגושי ההתנחלויות? לדעתי, נראה שטראמפ כבר לוחץ על נתניהו", כתב שפירו.

(עדכון ראשון: 23:46)

נשיא מקסיקו אנריקה פניה נייטו, מקסיקו סיטי, 23 בינואר 2017. רויטרס
ההתבטאות עוררה תגובות נזעמות בממשל מקסיקו. נשיא מקסיקו, אנריקה פניה נייטו/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully