וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחיקת מורשת אובמה ומשבר דיפלומטי: השבוע הראשון והסוער של טראמפ

28.1.2017 / 14:05

מאז שנכנס הנשיא החדש לבית הלבן, נראה שכל יום לווה במהלך שנוי במחלוקת, שנועד להבהיר כי הבטחות הקמפיין שלו יוגשמו במלואן. ביטול הסכמים, מסר מעורפל על השגרירות בישראל והגבלת הכניסה לארה"ב - כך נראים שבעת הימים הראשונים של עידן טראמפ

עריכה: יוסי אלטר

שבוע עבר מאז שנכנס דונלד טראמפ בסערה אל הבית הלבן, ונראה שלא היה יום שבו לא נערך מהלך אחד לפחות שנועד להבהיר לציבור האמריקני ולעולם כולו – ההבטחות שהשמיע איל הנדל"ן במהלך הקמפיין ייושמו במלואן. צווים נשיאותיים נחתמו בזה אחר זה, ומורשתו של הנשיא לשעבר ברק אובמה החלה להימחק. שיחות עם מנהיגי העולם, הצהרות שנויות במחלוקת, ביטול הסכמים בינלאומיים ופתיחה במשבר דיפלומטי – כך נראים שבעת הימים הראשונים של טראמפ בתפקידו החדש.

יום שישי, 20 בינואר

השבעת הנשיא דונלד טראמפ, גבעת הקפיטול. 20 בינואר 2017. GettyImages
טראמפ בטקס ההשבעה בגבעת הקפיטול/GettyImages

בוקרו של היום ההיסטורי נפתח בכוס קפה עם בני הזוג אובמה בבית הלבן, ומשם ממשיכים הנשיא היוצא והנכנס אל הטקס שבו נשבע טראמפ לתפקידו אל מול עשרות אלפי בני אדם שגדשו את רחבת הקונגרס. בתום האירוע נערכה הצעדה המסורתית של הנשיא החדש אל משכנו, ולאחר מכן הוא משתתף עם בני משפחתו בשלושה נשפים חגיגיים.

עוד באותו הלילה החל טראמפ ליישם את מדיניותו, עם החתימה על הצו הנשיאותי הקורא ל"הקלת הנטל הכלכלי של ביטוח הבריאות אובמה-קר". מידת ההשפעה של הצו מוטלת בספק, שכן יש צורך בחקיקה של המהלך, אבל המטרה ברורה: שליחת איתות לכך שבכוונתו לממש את הבטחות הבחירות שלו בנוגע לביטוח בריאות, ובמסגרתן האמריקנים ישלמו פרמיות נמוכות יותר.

במקביל חותם טראמפ על צו נשיאותי שמקפיא את כל הרגולציות הממשלתיות, כמו גם על קיצור תקופת הצינון לגנרל ג'יימס מאטיס, כך שיוכל להתמנות לשר ההגנה בממשלו. לסיום, הוא מקבל בשורה משמחת, ולפיה אין מניעה משפטית ממנו למנות את חתנו, ג'ראד קושנר, לתפקיד יועץ מיוחד בבית הלבן. זאת, לאור חוות דעת לפיה המינוי אינו סותר את החוק למניעת העסקת מקורבים.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס

יום שבת, 21 בינואר

הפגנת הנשים נגד הנשיא דונלד טראמפ, גבעת הקפיטול וושינגטון, 21 בינואר 2017. רויטרס
הפגנת ענק נגד הנשיא טראמפ בוושינגטון/רויטרס

היום המלא הראשון של טראמפ בתפקיד מתמקד בשיחות עם מנהיגי העולם. הוא משוחח עם מנהיגי קנדה, מקסיקו ובריטניה, ועם האחרונה, תרזה מיי, הוא קובע להיפגש בהקדם האפשרי – פגישה שנערכה אתמול. בהמשך, עורך הנשיא האמריקני ביקור במטה ה-CIA בווירג'יניה, על מנת להתפייס עם אנשי הסוכנות לאחר הדברים הקשים שהטיח בהם בחשבון הטוויטר שלו, בעקבות ההערכות שנשמעו על המעורבות הרוסית בבחירות. הוא אומר כי התקשורת המציאה את המשבר, ומוסיף הערה על מלחמת עיראק שתעורר סערה בהמשך: "היינו צריכים לקחת את הנפט. אולי עוד תהיה לנו הזדמנות".

בין לבין, יוצא אל המצלמות דובר הבית הלבן, שון ספייסר. בהצהרה קצרה הוא אומר כי השבעת טראמפ הייתה "ההשבעה הכי נצפית אי פעם, נקודה. גם באופן אישי וגם ברחבי העולם". ספייסר מביא עימו תמונה ענקית של הקהל בהשבעה, ומדגיש כי התקשורת ניסתה להמעיט בגודל הקהל שהגיע. הוא עוזב את המקום מבלי לאפשר שאלות.

בוושינגטון ובעשרות ערים ברחבי ארצות הברית ובעולם נערכת צעדת הנשים, המושכת אליה במצטבר מיליוני בני אדם. למחרת יתייחס לכך טראמפ בחשבון הטוויטר שלו ויכתוב: "צפיתי במוחים, אבל הייתי תחת הרושם שזה עתה היו לנו בחירות. האם האנשים האלה לא הצביעו? הסלבס פוגעים בנו קשות". בהמשך ריכך את הטון, וכתב: "מחאות שלוות הן סימן ההיכר של הדמוקרטיה שלנו. אפילו שאני לא תמיד מסכים, אני מכיר בזכות של אנשים להביע את דעתם".

יום ראשון, 22 בינואר

המועמד הרפובליקני לנשיאות דונלד טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו במהלך פגישתם בבניין טראמפ בניו יורק, ספטמבר 2016. לשכת העיתונות הממשלתית
שוחחו בפעם הראשונה בטלפון. טראמפ ונתניהו במהלך פגישתם בספטמבר/לשכת העיתונות הממשלתית

טראמפ מודיע כי יתחיל לנהל משא ומתן מחודש על הסכם הסחר החופשי של צפון אמריקה (NAFTA), שנחתם עם קנדה ועם מקסיקו בשנות ה-90. בהמשך הוא משוחח לראשונה מאז כניסתו לתפקיד עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. השניים קובעים להיפגש בחודש הקרוב, ובבית הלבן מתייחסים לאחת השאלות המעסיקות את המערכת הפוליטית הישראלית בימים אלה: "אנחנו בשלבים ראשוניים של דיונים על העברת השגרירות".

יום שני, 23 בינואר

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ מראה את הצו עליו הוא חתם בבית הלבן, 23 בינואר 2017. רויטרס
הנשיא האמריקני חותם על צו המורה על נסיגה מה-TPP/רויטרס

טראמפ מודיע כי ייסוג מאמנת הסחר הטרנס פסיפית (TPP). הוא אומר כי מעתה יתמקד בהסכמי סחר בילטרלים במקום בהסכמים רב-לאומיים. בהמשך, הוא חותם על צו שימנע מכספי המיסים לממן ארגונים התומכים בהפלות.

יום שלישי, 24 בינואר

מחאה נגד הנחת צינור נפט בשמורה של ילדים בדקוטה הצפונית, ארה"ב, 4 בדצמבר 2016. AP
הצינורות בדקוטה הצפונית ייסללו. מחאת הילידים נגד הפרויקט, בחודש שעבר/AP

הנשיא החדש חותם על צו שיאפשר סלילה של שני צינורות נפט בדקוטה הצפונית, שבנייתם הוקפאה במהלך ממשל אובמה. באתר הבית הלבן נכתב תחת הכותרת "תכנית האנרגיה 'אמריקה תחילה'" כי "הנשיא טראמפ מחויב לבטל מדיניות מזיקה ולא נחוצה כמו תכנית הפעולה בנושא שינויי האקלים". עוד נכתב כי "ממשל טראמפ מחויב למדיניות אנרגיה שתפחית את העלויות לאדם העובד ותמקסם את השימוש במשאבים אמריקנים".

בנוסף, טראמפ נפגש עם מנכ"לי חברות הרכב האמריקניות לשיחה פתוחה על השארת המפעלים בארצות הברית. הוא שב על המחויבות שלו מתקופת הקמפיין, ולפיה יוטל מס על חברות שיוציאו את המפעלים שלהן אל מחוץ לגבולות המדינה.

יום רביעי, 25 בינואר

גבול ארצות הברית-מקסיקו, 17 בינואר 2017. רויטרס
טראמפ הפנה משאבים לבניית החומה. גבול ארה"ב-מקסיקו/רויטרס

טראמפ חותם על שני צווים שיגבילו את ההגירה הבלתי-חוקית לארצות הברית, יפנו משאבים לעבר בניית חומה בגבול עם מקסיקו, ויימנעו באופן זמני קבלת ויזות לאזרחים ממדינות מוכות טרור כמו איראן, עיראק, סומליה וסוריה. במסגרת הצווים גם יועסקו חמשת אלפים פקחי גבול חדשים, ויימנע מימון פדרלי מערים שמסרבות להסגיר מהגרים בלתי-חוקיים לרשויות הפדרליות.

הנשיא מודיע עוד כי יורה על פתיחת חקירה לבדיקת ההצבעות בניגוד לחוק בבחירות האחרונות לנשיאות. טראמפ, שניצח בחבר האלקטורים אך קיבל 2.8 מיליון קולות פחות מהמועמדת הדמוקרטית הילרי קלינטון בסך כל ההצבעות ברחבי ארצות הברית, טוען כי היה מנצח אלמלא שלושה עד חמישה מיליון אנשים הצביעו בניגוד לחוק. עד כה לא הוצגו כל ראיות לזיופי בחירות בהיקפים שכאלה.

בניו יורק טיימס מתפרסם כי טראמפ מתכוון להפחית באופן משמעותי את המעורבות של ארצות הברית בארגונים בינלאומיים, לרבות האו"ם. לפי הפרסום, טראמפ מתכוון לחתום על צו נשיאותי שישלול מימון מארגונים המכירים בפלסטין כמדינה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הנשיא מעניק ריאיון ראשון מהבית הלבן לרשת ABC . הוא מספר כי הוא תומך אישית בעינויים, אולם ייתן לשר ההגנה מאטיס ולראש ה-CIA מייק פומפאו להחליט בעניין. עוד הוא אומר כי הרגע שבו קיבל לידיו את הקודים הגרעיניים היה "רגע של התפכחות". הוא אף מתייחס לסוריה ואומר כי יפעל לכינון אזורים בטוחים במדינה.

טראמפ משבח בריאיון את קודמו בתפקיד, ומספר כי השעות שבילה בחברתם של בני הזוג אובמה ביום ההשבעה היו חמות ולבביות. הוא אף מציין כי התרשם מההשקעה של הנשיא אובמה במכתב שהשאיר על שולחנו וכי התקשר להודות לו על המחשבה שהשקיע במכתב. הוא מסיים את הריאיון בכך שהוא מציג לכתב את תמונת הקהל מטקס ההשבעה שמוסגרה ונתלתה בבית הלבן, ומספר כמה התרשם מכמות האנשים שהגיעה לטקס.

בסוף היום מבקש טראמפ מראש ה-FBI ג'יימס קומי להישאר בתפקידו. הדמוקרטים זעמו על ההחלטה של קומי להודיע על פתיחת תיק החקירה של קלינטון 12 יום לפני הבחירות, ובני הזוג קלינטון טענו במרומז כי זו הייתה ההחלטה שגרמה להפסד של המועמדת הדמוקרטית בבחירות.

יום חמישי, 26 בינואר

דונלד טראמפ ואנריקה פנייה נייטו נשיא מקסיקו במקסיקו סיטי, אוגוסט 2016. AP
הפגישה בין השניים בוטלה. טראמפ ופנייה נייטו, אוגוסט האחרון/AP

הנשיא האמריקני טס לראשונה באייר פורס 1, לכינוס של המפלגה הרפובליקנית בפילדלפיה. לאור ההתנגדות של נשיא מקסיקו, אנריקה פנייה נייטו, לממן את עלות החומה בגבול, מצייץ טראמפ בטוויטר כי "אם נשיא מקסיקו לא מוכן לשלם על החומה אולי עדיף שהפגישה בינינו לא תתקיים". במקביל, מודיע פנייה נייטו בטוויטר כי החליט לבטל את הפגישה המתוכננת.

דובר הבית הלבן, שון ספייסר, אומר כי טראמפ מעוניין להטיל מס של 20% על כל הסחורות המיובאות ממקסיקו כדי לממן את בניית החומה. הסנאטור הרפובליקני הבכיר לינדזי גרהאם מבקר בחריפות את הצעד ואומר כי "כל מהלך שיביא להתייקרות של הקורונה או הטקילה יהיה עצוב מאוד".

ראש עיריית מיאמי מודיע כי בהתאם למדיניות החדשה של טראמפ, הוא יתחיל לשתף פעולה עם בקשות הסגרה פדרליות. "החלטה נכונה. חזק!", מצייץ הנשיא בתגובה.

בריאיון לרשת פוקס ניוז נשאל טראמפ לגבי העברת השגרירות האמריקנית מתל אביב לירושלים, ועונה: "איני רוצה לדבר על כך כרגע". הוא הוסיף כי "היחסים עם ישראל תוקנו ברגע שנכנסתי לתפקידי. התייחסו לישראל בצורה מאוד לא הוגנת". לגבי החומה בגבול עם מקסיקו, הוא אומר "לכו לבדוק מה קרה בישראל. הם בנו חומה ו-99.9% אחוז (מההגירה הלא חוקית, ע"נ) נעצרה".

יום שישי, 27.1

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ חותם על צו נשיאותי הנוגע למוכנות הצבא האמריקני, ינואר 2017. רויטרס
מסיים את השבוע בחתימה על צו המגביל את הכניסה לארה"ב. טראמפ, אתמול/רויטרס

יממה אחרי חילופי המסרים הטעונים עם מקסיקו, הגיעה תפנית מפתיעה כששני הנשיאים שוחחו בטלפון. בסיום השיחה פרסמו שתי הלשכות הודעות דומות למדי, לפיהן למרות ההבדלים הברורים ביניהם בנוגע לתשלום על החומה, על שתי המדינות להמשיך בדיונים על כלל התחומים. בהודעת הנשיא המקסיקני גם נכתב כי השניים הסכימו שלא להתבטא פומבית בעניין מימון החומה.

הנשיא מצייץ בטוויטר הודעת תמיכה ב"מצעד החיים" - הפגנה של מתנגדי הפלות שנערך מדי שנה. במצעד שהתקיים בוושינגטון הבירה השתתף גם מייק פנס, סגנו של טראמפ.

טראמפ נפגש עם ראשת ממשלת בריטניה, תרזה מיי. במסיבת העיתונאים שערכו שני המנהיגים עם סיום פגישתם, אמרה מיי כי טראמפ אמר לה כי הוא "100% בעד נאט"ו" - זאת לאחר שהביע ספקנות רבה כלפי הברית במהלך קמפיין הבחירות שלו. מיי הצהירה במהלך מסיבת העיתונאים כי טראמפ הוזמן בידי המלכה אליזבת לבקר בממלכה המאוחדת בהמשך השנה, וכי הוא קיבל את הזמנתה.

הבית הלבן מפרסם הודעה לציון יום השואה הבינלאומי. הליגה נגד השמצה, ארגון יהודי הנלחם באנטישמיות, מפרסם הודעה המבקרת את הודעת הבית הלבן משום שהיא לא כוללת אזכור ליהודים, לאנטישמיות, או למספר הנרצחים בשואה. כמה שעות לאחר מכן, מצייץ בטוויטר סגן הנשיא פנס הודעה נוספת, שבה נכתב: "ביום השואה הבינלאומי, אנחנו מצטרפים לעם היהודי בזכר הקורבות".

הנשיא מגיע לפנטגון, לטקס ההשבעה הרשמי של שר ההגנה מאטיס, שנכנס לתפקידו בסוף השבוע שעבר. במהלך הביקור הוא חותם על שני צווים נשיאותיים. הראשון הוא הצהרתי בעיקרו וקורא "לבנות מחדש את הצבא" - צו שלמעשה מבטא בעיקר הצהרת כוונות לקראת הצעת התקציב. הצו השני והמשמעותי יותר עסק ב"סינון קיצוני" של מבקשי ויזות משבע מדינות בעלות רוב מוסלמי: סוריה, לוב, איראן, עיראק, סומליה, סודן ותימן. בנוסף תוקפא עד להודעה חדשה הגירה של פליטים סורים לתחומי ארצות הברית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully