וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"שנאה היא חסרת מעצורים": בעולם מציינים את יום הזיכרון לשואה

ביום הזיכרון, שנקבע על ידי האו"ם ב-2005, שוחרר מחנה ההשמדה אושוויץ עם סיום המלחמה. במדינות ברחבי העולם קיימו טקסים לזכר מיליוני הקורבנות והזהירו מפני הידרדרות מוסרית. "אסור לשכוח שהגרמנים היו משכילים ומתקדמים"

אדולף היטלר נואם בשדה התעופה טמפלהוף בברלין, 1 במאי 1935. AP
"כולנו צריכים להיות זהירים מאוד לגבי הפגנות שנאה". עצרת של המפלגה הנאצית, 1935/AP

ברחבי העולם ציינו היום (שישי) את יום הזיכרון הבינלאומי לשואה בטקסים שנערכו באנדרטאות לזכר הנרצחים. בגרמניה, קיימו טקסים בכמה מוקדים במדינה, שהנציחו השנה בפרט את אלו "החולים, חסרי הישע, שנחשבו על ידי ההנהגה הנאצית כמי שלא ראויים לחיות ונרצחו במסגרת תכנית 'המתות החסד'", כך אמר נשיא הפרלמנט הגרמני, נוברט למרט. היסטוריונים מעריכים כי כ-300 אלף בני אדם איבדו את חייהם בתכנית זו.

"המתות הגז שבוצעו במחנות הריכוז לרצח יהודים, נוסו לראשונה על קורבנות 'המתות החסד'", הוסיף. מאז 1996, גרמניה מציינת את יום הזיכרון לשואה ב-27 בינואר. בתאריך זה בשנת 1945, שוחרר מחנה אושוויץ עם סיום המלחמה. בשנת 2005, האו"ם החליט על הפיכת התאריך ליום זיכרון בינלאומי.

עוד בוואלה! NEWS:
פעוט בן שנה וחודשיים מהצפון מת בבית החולים זיו בשל חיידק טורף
"היה איש חסד גדול": באריאל המומים ממות נהג האוטובוס בתאונה
צעיר נמצא ללא רוח חיים בחדר מדרגות חיפה; הנסיבות בבדיקה

מחנה ההשמדה אושוויץ. AP
"איבדתי את הרגשות". מחנה ההשמדה אושוויץ/AP

במסגרת האירועים, נשמעו עדויות של ניצולי שואה שסיפרו על הזיכרונות הקשים מהמלחמה. סוזן פולק, שחיה כיום בלונדון, שחזרה בראיון לרשת ה-BBC את הנעורים תחת השלטון הנאצי. בגיל 13 היא נלקחה מביתה שבהונגריה והועלתה עם משפחתה על רכבת לפולין. המסע ברכבת העמוסה ארך שישה ימים, במהלכם מתו רבים בשל הצפיפות והמחנק. "היה חשוך, היה קר, זה היה כל כך עוין, כמעט ללא מקום לשבת", סיפרה. "היה המון בכי, המון ילדים. ואנחנו נלכדנו. הדלתות היו סגורות, ידענו שזה לא הולך להיות יישוב מחדש אבל לא דמיינו את מה שעתיד לבוא".

על רציף הרכבת, קצינים נאצים הפרידו את אלה שנבחרו לחיות ולעבוד מאלה שנשלחו מיד למות. לאחר שאסיר ברציף לחש לה לומר שהיא בת 15, שיקרה לגבי גילה. "חיי ניצלו, אך אמי נשלחה מיד לתאי הגזים. לא היו חיבוקים או נשיקות. דחפו אותה יחד עם עוד נשים וילדים והדה-הומניזציה החלה מיד. לא בכיתי, זה היה כאילו איבדתי את הרגשות", שחזרה.

עם ציון יום הזיכרון לשואה, פולק דואגת להזהיר ולהדגיש את החשיבות של הפקת הלקחים מההיסטוריה. "אנחנו לא מדברים על ברברים או על חברה פרימיטיבית," אמרה. "צריך לזכור שהגרמנים היו מתקדמים ומשכילים מאוד. כולנו צריכים להיות זהירים מאוד לגבי הפגנות שנאה. זה מתחיל כמו נחל קטן עם פוטנציאל להתפרץ, ואז כבר לא ניתן לעצור את זה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully