וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בריטניה: הממשלה תצטרך את אישור הפרלמנט כדי להתחיל בברקזיט

הרכב מורחב של בית המשפט העליון דחה את ערעורה של הממשלה בלונדון וקבע כי לראש הממשלה מיי אין סמכות לפתוח בשיחות הפרישה מבלי הפרלמנט. עם זאת, בלייבור הבטיחו כי לא יעכבו את לוח הזמנים שלה - תחילת המו"מ בחודש מרץ

צילום: רויטרס

ממשלת בריטניה תזדקק לאישור הפרלמנט על מנת להתחיל את תהליך הפרישה מהאיחוד האירופי - כך קבע היום (שלישי) בית המשפט העליון, שהתכנס בהרכב מלא כדי לדון בערעור של הממשלה בלונדון על פסיקה של העליון שניתנה בחודש שעבר. זאת לאחר תוצאות משאל העם שהתקיים בחודש יוני, שבו החליטו רוב המצביעים לפרוש מהאיחוד.

עם זאת, דובר מטעמה של ראש הממשלה תרזה מיי הבהיר כי הפסיקה לא תשנה את לוח הזמנים שקבעה, שבמסגרתו יופעל סעיף 50 באמנת ליסבון עד לסוף מרץ. גם בלייבור, מפלגת האופוזיציה הגדולה ביותר, הדגישו כי לא ינסו לעכב את לוח הזמנים של ראש הממשלה. "העם הבריטי הצביע בעד עזיבת האיחוד, והממשלה תיישם את החלטתו – ותפעיל את סעיף 50, כמתוכנן, עד לסוף מרץ", מסר. התובע הכללי ג'רמי רייט, שייצג את הממשלה, אמר כי ההחלטה "מאכזבת", אולם הדגיש כי ההחלטה תיושם במלואה.

לקריאה נוספת בנושא
ראש ממשלת בריטניה הציגה את תכנית הברקזיט: "ההסכם יובא לפרלמנט"
ממשלת בריטניה נכנעה: תציג לפרלמנט את התכנית למו"מ עם האיחוד

עתירה על ברקזיט בבית המשפט העליון, לונדון, בריטניה, 6 בדצמבר 2016. רויטרס
הצרו את ידיי הממשלה. בית המשפט העליון בבריטניה/רויטרס

השופטים קבעו ברוב של שמונה מול שלושה כי לראש הממשלה תרזה מיי אין סמכות להפעיל את סעיף 50 באמנת ליסבון, ובכך להתחיל במשא ומתן שאמור להימשך שנתיים. עם זאת, בית המשפט דחה את דרישותיהם של הפרלמנטים האזוריים של צפון אירלנד, סקוטלנד וויילס לקבל את הסכמתם בטרם יתחילו השיחות עם בריסל.

"למשאל העם יש חשיבות פוליטית גדולה, אולם החקיקה שהובילה אליו לא פירטה מה יקרה במצב שבו מוחלט על פרישה", נימק נשיא העליון דייוויד נוברגר. "כך שכל שינוי בחוק שאמור לתת תוקף למשאל העם חייב להתבצע על בסיס החוקה של בריטניה, דרך הפרלמנט".

ראש ממשלת סקוטלנד ניקולה סטרג'ון אמרה בתגובה כי הפסיקה מוכיחה כי ההבטחות לכך שלסקוטלנד מעמד שווה "ריקות מתוכן". היא הדגישה כי הממשלה בלונדון מחויבת להתייעץ עם הפרלמנט באדינבורו חרף החלטת העליון. 62% מתושבי סקוטנלד, אחת מארבע האומות המרכיבות את בריטניה, הצביעו בעד הישארות באיחוד.

בשבוע שעבר פרסה מיי את תכניתה הנוקשה לברקזיט, ובמסגרתה היא מעוניינת בהתנתקות שלמה מהאיחוד האירופי ומשוק המטבע המשותף. במקום זאת, אמרה ראש ממשלת בריטניה, היא תפעל לחתימה על הסכמי סחר בינלאומיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully