וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתונים מדאיגים: שירות בצה"ל גורם לעלייה של 40% בכמות המעשנים

לפי נתוני מחקר שבוצע על ידי חוקרים מכמה אוניברסיטאות בארץ, 18% מהחיילים המעשנים החלו לעשן במהלך השירות ו-56% מהחיילים שהפסיקו לעשן לפני הגיוס - חזרו לכך במהלך שירותם. בתגובה לכך, המליץ צוות החוקרים על תכנית ממשלתית לפיקוח על הטבק בצה"ל

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שכיחות העישון בזמן השחרור הייתה גבוהה יותר בקרב גברים/מערכת וואלה!, צילום מסך

שירות צבאי מעלה את כמות המעשנים ב-40% - כך עולה ממחקר מקיף שבוצע על ידי חוקרים מאוניברסיטת מובילות בארץ ומתפרסם היום (שני) בכתב העת היוקרתיNicotine & Tobacco Research. מסקנות החוקרים מובהקות ולפיהן נדרשת תכנית כוללת לפיקוח על הטבק בצה"ל.

המחקר נערך בקרב חיילי צה"ל בין השנים 1987-2011 ובדק את הרגלי העישון בקרב כ-30 אלף חיילים וחיילות בשירות חובה. מהמחקר עלה כי 18% מהחיילים המעשנים החלו לעשן לראשונה במהלך השירות הצבאי וכי 56% מהחיילים שהפסיקו לעשן לפני השירות הצבאי, חזרו לעשות כן במהלך השירות הסדיר.

כמו כן, עלה מהמחקר כי שכיחות העישון עלתה ב-39.4% מיום הגיוס ליום השחרור משירות חובה, ומשיעור של 26.2% בעת הגיוס ל-36.5% חיילים מעשנים בעת השחרור. שכיחות העישון בשחרור הייתה גבוהה יותר בקרב גברים (40.3%) מאשר בקרב נשים (32.4%), אך קצב העלייה במהלך שירות החובה היה דומה. לעומת אלו שהתחילו לעשן, 12% מהמעשנים בעת הגיוס הפסיקו לעשן במהלך שירותם הצבאי.

עוד בוואלה! NEWS:
3 הרוגים ו-5 פצועים קשה בתאונה במעורבות רכב הסעות באזור כרמיאל
רצח הנערה בגליל: חברה ללימודים ארב לה בדרך הביתה – ודקר אותה למוות
משבר עם נתניהו? "ישראל היום" חדל לפרסם מספר עותקיו בסופ"ש

סיגריות. ShutterStock
"העלייה מדאיגה מאוד לאור ההשלכות הקשות על בריאות"/ShutterStock

את המחקר ערכו ד"ר לאה רוזן, ד"ר חגי לוין וד"ר סלמאן זרקא מבתי הספר לבריאות הציבור של אוניברסיטת תל אביב, האוניברסיטה העברית-הדסה ואוניברסיטת חיפה והוא מומן על ידי המכון הלאומי לחקר מדיניות בריאות. חוקרים נוספים שהיו שותפים למחקר הם ולדי רוזבסקי, תמר סלע, ד"ר יעל בר-זאב וד"ר ורד מולינה-חזן מחיל הרפואה.

לפני כשלושה חודשים פורסם בוואלה! NEWS נתונים של האגודה למלחמה בסרטן שהוכיחו באופן מדעי את הקשר החזק בין עישון לתחלואה בסרטן מסוגים שונים. על פי אותם נתונים חדשים, עולה כי הימנעות מעישון מקטינה באופן מובהק את הסיכוי לסרטן הריאה, הגרון, חלל הפה והוושט ומונעת בקרב 81% מהגברים ו- 58% מהנשים סרטן הריאות. על רקע תוספת הנתונים הללו, תוצאות המחקר החדש מדאיגות אף יותר.

צוות החוקרים המליצו על תכנית ממשלתית לפיקוח על הטבק בצה"ל יחד עם היצמדות לתכנית הקיימת היום בצבא האמריקני ולראיות ממחקרים בעולם. החוקרים המליצו על הקמת גוף מרכזי ותכנית כוללנית לפיקוח על הטבק בצה"ל, לרבות הצעדים הבאים: אכיפת איסור העישון במקומות ציבוריים, מניעת אספקת סיגריות לחיילים בחינם או במחיר מוזל, מניעה וטיפול בגמילה מעישון המותאם למסגרת הצבאית, תיעוד סטטוס עישון ברמת הפרט וניטור מצב העישון בצה"ל ברמת הכלל.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
מג"ד גד"סר גבעתי  סא"ל ניר בן-חמו (משמאל). דובר צה"ל
"על הממשלה לעודד חיילים להפסיק לעשן". למצולמים אין קשר לכתבה/דובר צה"ל

עוד ממליצים החוקרים כי המפקדים בצבא יובילו את המסר הבריאותי, בדגש על מסר "אני לא מעשן" כחלק מהקניית דוגמא אישית, בפרט ביחידות הקרביות. המחקר מלמד כי חיילים שהחלו לעשן והפסיקו לפני גיוסם, מהווים קבוצת סיכון לחזרה לעישון ועל כן נדרשת תכנית מניעת עישון בקרב קבוצה זו.

בנוסף לכך, נדרשת תשומת לב מיוחדת לחיילים בעלי הפרופיל הגבוה יותר, שלרוב נמצאים בשירות בעל אופי קרבי יותר ושיעור העישון בקרבם הוא גבוה יותר. המחקר מדגים כי תופעת העישון בישראל מטרידה גם טרם הגיוס לצה"ל ועל כן נדרשת תכנית לאומית למאבק בעישון בתיאום בין מערכות החינוך, הביטחון והבריאות.

"השימוש בטבק בצה"ל פוגע בחיילים ובביטחון. על הממשלה ומשרד הבריאות לשתף פעולה עם צה"ל במטרה לצמצם את מספר החיילים שמתחילים לעשן, לעודד חיילים מעשנים להפסיק לעשן, ולהגן על מי שאינו מעשן מפני חשיפה לעשן סיגריות", אמרה ד"ר רוזן. "עלינו לקחת דוגמה מארצות הברית, שערכה שינויים מקיפים במדיניות העישון במסגרות צבאיות על מנת להגן על החיילים, ולשפר את המוכנות לקרב ואת ביצועי היחידות".

"חייבים לרכז מאמץ במלחמה בעישון"

יו"ר הוועדה למאבק בנגע הסמים בכנסת, ח"כ תמר זנדברג, אמרה בתגובה למחקר כי "הנתונים הקשים מעלים זעזוע. לא ייתכן שצה"ל, צבא שהציבור משרת בו מכוח חוק, יגדיל ויעודד את ההרגל המסוכן הזה". לדבריה, "אנשים צעירים נותנים את שנותיהם היפות ומסכנים את חייהם בצבא אך הסיכון הגדול יותר עבורם בטווח הארוך טמון בכך שיצאו מהצבא מעשנים. זה הזמן לתוכנית חירום למניעת עישון חיילים ולגמילה של חיילים מעשנים".

ראש מסלול בריאות וסביבה מבית הספר לבריאות הציבור של האוניברסיטה העברית, ד"ר חגי לוין, הוסיף כי: "העלייה שמצאנו בשיעורי העישון במהלך שירות החובה בצה"ל מדאיגה מאוד לאור ההשלכות הקשות על בריאות הציבור ובריאות הצבא. אנו חייבים לרכז מאמץ במלחמה בעישון לצורך הגנה על בריאות החיילים כחלק מתכנית לאומית כוללת. אני תקווה שבצה"ל יופעלו צעדים דומים לאלו שיושמו בהצלחה בצבאות אחרים".

  • עוד באותו נושא:
  • עישון
  • צה"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully