וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכיר ברשות לוואלה! NEWS: "העברת השגרירות לירושלים תוביל למלחמה"

23.1.2017 / 7:00

ג'יבריל רג'וב, חבר הוועדה המרכזית של הפתח, הזהיר כי למהלך יהיו השלכות הרסניות. "זה צעד מסוכן שלא יביא ליציבות. לא נניף דגל לבן", אמר. מקורות פלסטיניים: "אם זה יקרה, אש"ף יחזור בו מהסכמי אוסלו – והתיאום הביטחוני יקרוס"

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

(טראמפ: "אנחנו צריכים להגן על ישראל", החודש)

"העברת השגרירות לירושלים היא מבחינתנו הכרזת מלחמה על המוסלמים" - כך אמר לוואלה! NEWS חבר הוועדה המרכזית של פתח ואחד האנשים החזקים בארגון, ג'יבריל רג'וב. "לא יעלה על הדעת שארצות הברית תיתן ליהודים את המפתח למקומות הקדושים לנוצרים ולמוסלמים בירושלים", הזהיר רג'וב. "אם מישהו אצלכם חושב שלא יהיו לכך השלכות הוא טועה טעות חמורה. מדובר בצעד מסוכן, שלא יביא ליציבות בשטח. זהו צעד שסותר את החלטות האו"ם ואת מדיניות ארצות הברית מאז 1967. אנחנו לא מתכוונים להניף דגל לבן - לא מול נתניהו וגם לא מול טראמפ".

המילים הנוקבות של רג'וב אינן שונות או קיצוניות יותר מאלו של בכירים אחרים ברשות הפלסטינית ובפתח שהביעו את דעתם על הנושא, ובוודאי גם לא מאלו של בכירי חמאס. גורמים פלסטינים נוספים העריכו בשיחה עם וואלה! NEWS כי למהלך צפויות להיות השלכות דרמטיות. לדבריהם, ההנהגה הפלסטינית כבר החליטה שאם צעד שכזה ייצא לפועל, הרי שאש"ף יחזור בו מההכרה בישראל ומהסכמי אוסלו, ובכך למעשה יסתיים גם התיאום הביטחוני.

עוד כתבות בנושא:
טראמפ שוחח עם נתניהו: "הסכם בין ישראל לפלסטינים יושג רק במו"מ ישיר"
"מסר נגד העברת השגרירות": בבית לחם שרפו תמונות של טראמפ
אבו מאזן לפוטין: "עזור לנו למנוע את העברת שגרירות ארה"ב לירושלים"

ג'יבריל רג'וב, יו"ר התאחדות הכדורגל הפלסטינית, רמאללה 11 בדצמבר 2016. יותם רונן
"העברת השגרירות היא צעד מסוכן שלא יביא ליציבות בשטח". רג'וב/יותם רונן

אותם דברים תקיפים נשמעים בהצהרות של מנהיגים במדינות בעולם הערבי הנחשבות מתונות ובעלות קשרים עם מדינת ישראל. כך למשל, ירדן, שחקנית מפתח בשאלת העברת השגרירות, כבר הודיעה כי צעד שכזה משמעו "חציית קו אדום" מבחינתה. בית המלוכה ההאשמי רואה עצמו כשומר המקומות הקדושים לאסלאם בירושלים, כלומר מסגד אל-אקצא, ומכאן שעמאן רואה בהחלטה של הבית הלבן, אם תתממש, פגיעה בסמכויותיה בירושלים ובמעמדה בכל הנוגע למקומות הקדושים.

על כן, הנושא היה בוודאי אחד הנושאים המרכזיים שנידונו בפגישה שנערכה אתמול בין המלך עבדאללה ויו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן. גם ערב הסעודית הזהירה מפני ההשלכות שתביא עמה ההחלטה.

מלך ירדן עבדאללה עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בביקור ברמאללה, 6 דצמבר 2012. רויטרס
נפגשו אתמול בעמאן. עבדאללה מלך ירדן ואבו מאזן/רויטרס

כבר היום צפויה להתכנס הנהגת אש"ף כדי לדון באפשרות של העברת השגרירות ובהשלכות שיהיו לצעד שכזה. "אף אחד לא ינסה וגם לא יוכל לדרוש מאנשים לשמור על ריסון", אמר אחד הגורמים הפלסטינים ששוחחו עם וואלה! NEWS. "אף אחד לא ינסה לעצור הפגנות בשטח נגד צעד שכזה". אם אכן תתקבל ההחלטה להעביר את השגרירות, פתח כהרגלו ינסה להוביל את ההפגנות בשטח כדי שלא לאפשר לחמאס "לגנוב את ההצגה".

במידה רבה החשש בישראל אינו צריך להיות בהכרח מהתפרצות ספונטנית בשטח, אלא דווקא מהתפרצות מאורגנת יותר ומסודרת. הרשות ופתח, יחד עם מדינות ערביות כמו ירדן וערב הסעודית, כבר מתוות קו ברור של התנגדות להעברה ושל מחאה, מסודרת יותר או פחות. במילים אחרות, כדי להימנע מהפגנות המוניות ומהתפרצות של מעשי אלימות, ישראל תצטרך את הסיוע של הרשות הפלסטינית ושל ירדן, שספק אם יגיע. ישראל במידה רבה תהיה תלויה ברצונה הטוב של הרשות לשמור על השקט, וכאמור, לרשות לא יהיה אינטרס שכזה לנוכח מהלך שנתפס בעיני הפלסטינים לדרמטי כל כך.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בביקור במפקדת ה-CIA, וירג'יניה, 21 בינואר 2017. רויטרס
עבדאללה ינסה לשכנע אותו לא להעביר את השגרירות. טראמפ/רויטרס

עם זאת, לא כל הבכירים הפלסטינים מיהרו לצאת אתמול בהכרזות דרמטיות. היו בצמרת ברמאללה קולות שטענו כי ההצהרה שיצאה מהבית הלבן, לפיה נדרש זמן עדיין כדי לממש את ההחלטה, מעידה על רצונה של וושינגטון שלא להתקדם כל כך מהר לעבר המהלך, בעיקר לנוכח הספקות וסימני השאלה שנשמעים מכיוונה של ישראל בדבר נחיצותו של צעד שכזה.

בכל מקרה, החודשים הקרובים צפויים להיות משמעותיים במיוחד במישור הזה. בחודש מרץ תתקיים הפסגה הערבית, והפעם היא תתארח בעמאן. ירדן כמארחת צפויה להוביל קו נצי נגד העברת השגרירות. עוד לפני כן צפויה להתקיים פגישה בין מלך ירדן לנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, שבמהלכה ינסה הראשון לשכנע את הנשיא האמריקני שלא לקדם את המהלך.

חודש לאחר מכן, בסוף אפריל, תסתיים הדחייה שעליה חתם הנשיא לשעבר אובמה באשר להעברת השגרירות - צעד שאותו נדרש הנשיא לבצע בכל שישה חודשים. עד אז יעברו עוד הרבה מים, הן בירדן והן בפוטומק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully