וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקול בכי תומכיו, רודן גמביה המודח עזב את המדינה אחרי 22 שנה

22.1.2017 / 11:48

יחיא ג'אמיע יצא לגלות בגינאה המשוונית אחרי שהסכים להעביר את השלטון למי שניצח אותו בבחירות בעקבות איום בהתערבות צבאית מצד מדינות האזור. תומכים רבים הגיעו להיפרד ממנו בשדה התעופה. "אל תעזוב!"

עריכת וידיאו: יוסי אלטר

המנהיג המודח של גמביה יחיא ג'אמיע ומשפחתו יצאו הלילה (ראשון) לגלות פוליטית, צעד שסימל את סיומן של 22 שנות שלטון הפחד של הרודן, ואת המשבר שהחל לאחר הבחירות ואיים לגרור את המדינה לעימות צבאי עם שכנותי בשל סירובו להכיר בהפסדו. כשהוא עלה על כבש המטוס, הוא הסתובב לקהל תומכיו, נישק את ספר הקוראן שלו ונופף בפעם האחרונה לעבר תומכיו, בהם גם חיילים שבכו בשל עזיבתו.

טיסתו המריאה כמעט יממה לאחר שהשליט המובס הצהיר בנאום בטלוויזיה כי הוא מעביר את סמכויותיו לנשיא המושבע אדאמה בארוו, בעקבות לחץ בינלאומי הולך וגובר. על אף שעשרות אלפי תושבים נמלטו מהמדינה במהלך שלטונו, תומכיו של ג'אמיע נהרו לשדה התעופה וצפו בו צועד על השטיח האדום בדרך למטוסו. חלק מהנשים בקהל צעקו: "אל תלך, אל תלך".

ג'אמיע נחת כעבור כשעה בגינאה, ולפי גורם בנמל תעופה באזור, בהמשך הוא המריא עם משפחתו לבירת גינאה המשוונית. בניגוד לגינאה, גינאה המשוונית אינה חברה בבית הדין הפלילי הבינלאומי.

לקריאה נוספת בנושא
סוף למשבר בגמביה: הנשיא שהפסיד בבחירות הסכים לפנות את כסאו
גמביה: מדינות מערב אפריקה יאפשרו לרודן להיכנע עד מחר ב-12:00

נשיא גמביה לשעבר יחיא ג'אמיע עוזב את המדינה, 22 בינואר 2017. AP
לא הובטחה לו חנינה. ג'אמיע עולה למטוס, הלילה/AP
נשיא גמביה לשעבר יחיא ג'אמיע עוזב את המדינה, 22 בינואר 2017. AP
נשיא גמביה לשעבר יחיא ג'אמיע עוזב את המדינה, 22 בינואר 2017/AP

בארוו ניצח בבחירות בדצמבר, אך ג'אמיע סירב להכיר בתוצאות ובמקביל גברו הקריאות להעמיד אותו לדין בגין פשעים שביצע במהלך 22 שנות שלטונו. כוח אזורי ברשות סנגל השכנה כבר נכנס לשטחה של גמביה ואיים להדיחו בכוח אם יסרב לעזוב את המדינה. מחליפו אף הושבע בשגרירות ארצו בסנגל ביום חמישי, לאחר שתם המנדט של קודמו בתקפיד.

זמן קצר לאחר שג'אמיע עזב את המדינה, האו"ם, האיחוד האפריקני וגוש מדינות מערב אפריקה מסר הצהרה ולפיה כל מדינה שתציע לו ולמשפחתו מקלט לא תיענש, וכי הוא חופשי לשוב לגמביה בעתיד. נטען כי הוא עזב רק באופן זמני את המדינה המערב-אפריקנית הקטנה. לא הובטחה לו חנינה, אם כי בהצהרה נטען כי נכסיו לא יוחרמו.

ג'אמיע, שעלה לשלטון בהפיכה צבאית ב-1994, הבטיח בעבר לשלוט במשך מיליארדר שנה. הוא היה חלק מקבוצה הולכת וקטנה של מנהיגים במערב אפריקה שמנסים להישאר בתפקידם ללא הגבלה. הדחתו המוצלחת והלא אלימה עשויה לסייע לאזור לאמץ חילופי שלטון יציבים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully