וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשרד לביטחון פנים: אין לעגן מניעת לימודי אסירים ביטחוניים בחקיקה

22.1.2017 / 12:11

ועדת השרים לחקיקה תדון בהצעת חוק שנועדה לאסור על אסירים ביטחוניים ללמוד לימודים אקדמיים בכלא. חוות דעת של המשרד לביטחון פנים קבעה כי אישור הצעת החוק עלולה לפגוע בהחלטת בג"ץ, שכבר ביטלה לימודים אקדמיים לאסירים הביטחוניים

ביקור אסירים בכלא הדרים. ניב אהרונסון
"מתן אפשרות של לימודים אקדמיים איננה זכות אלא הטבה מפליגה". כלא הדרים/ניב אהרונסון

חברי ועדת השרים לחקיקה צפויים לדחות היום (ראשון) הצעת חוק שנועדה לאסור על אסירים ביטחוניים ללמוד לימודים אקדמיים בעת שהותם בכלא. זאת בשל חשש שחקיקה תפגע בפסיקת בג"ץ, שלמעשה כבר סגרה את תחום הלימודים האקדמיים בפני אסירים ביטחוניים. גם חוות דעת של המשרד לביטחון פנים שהגיעה לידי וואלה! NEWS קובעת כי חקיקה עלולה לפגוע בפסיקת בג"ץ.

את הצעת החוק יזם ח"כ לשעבר שרון גל ומוביל אותה כיום יו"ר סיעת ישראל ביתנו בכנסת ח"כ רוברט אילטוב. הצעת החוק קובעת כי "אסיר ביטחוני לא יהיה זכאי ללמוד במוסד להשכלה גבוהה". בדברי ההסבר להצעה נכתב כי "מתן אפשרות ללימודים אקדמיים – להבדיל מביקורי בני משפחה, רדיו וטלוויזיה וכדומה, איננה זכות אלא הטבה מפליגה שאין לתת לאסירים שהיו מעורבים בפעולות טרור.

עוד בוואלה! NEWS:
מעבר הדירות לא עזר: המחסל בתל אביב ידע בדיוק את לו"ז העבריין העצור
יומיים לאחר שנפתחו: מנהרות הראל בכביש 1 עמדו למבחן נסיעה ראשון
אל"מ הושעה מתפקידו לאחר שמרכבו נגנבו טלפון מסווג ומסמכים

חלוקת שתייה לאסירים ביטחוניים בכלא נפחא, 11 בינואר 2017. ראובן קסטרו
ההערכה היא כי ועדת השרים תדחה את הדיון על הצעת החוק. כלא נפחא/ראובן קסטרו

ההצעה מבקשת לתקן את סעיף 11 ג' לפקודת בתי הסוהר שעניינו פעילות פנאי או חינוך לאסירים. לפי ההצעה, יציאת אסירים ללימודים אקדמיים אינה תורמת לשיקומם באופן שירחיקם מטרור בעת שחרורם מהכלא – וניתנת כ"פרס" באופן זועק ובלתי סביר. ואולם, חוות דעת של המשרד לביטחון פנים קובעת כי "אין מקום לעגן את מניעת הלימודים האקדמיים בחקיקה ראשית", בטענה כי היא עלולה לפגוע בהחלטת בג"ץ שביטלה לימודים אקדמיים בבתי הכלא.

"מדובר באחד המקרים בהם יש להיזהר מניסיון עיגון העניין בחקיקה ראשית שכן הכנסת עלולה לפגוע בהישג של פסיקת בג"ץ בנושא שלמעשה סגרה את תחום הלימודים האקדמיים בפני האסירים הביטחוניים", נכתב בחוות הדעת. כיום אסירים ביטחוניים אינם לומדים לימודים אקדמיים באוניברסיטה הפתוחה, וההערכה היא כי ועדת השרים תדחה את הדיון על הצעת החוק.

עד 2011 התאפשר לאסירים ביטחוניים ללמוד בהתכתבות לתואר אקדמי במסגרת האוניברסיטה הפתוחה במהלך תקופת מאסרם. במסגרת הלחצים על חמאס לשחרור גלעד שליט, הורה ראש הממשלה בנימין נתניהו להפסיק את לימודיהם. שב"ס החליט לבטל את פקודת הנציבות המאפשרת לימודי אסירים ביטחוניים. בתי משפט מחוזיים דחו כמה עתירות של אסירים בנושא, וגם בג"ץ קבע כי אין לאסירים זכות ללמוד תוך כדי שהותם בכלא והוסיף כי ההבחנה בין אסירים פליליים לביטחוניים אינה בגדר אפליה פסולה. בקשה לדיון נוסף בעתירה נדחתה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully