וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקבינט דחה פה אחד את ההצבעה על החלת הריבונות במעלה אדומים

הדיון נדחה עד אחרי פגישת נתניהו עם הנשיא טראמפ. בנט לחץ על ההצבעה, אך ראש הממשלה הסביר לשרים: "אני תומך בסיפוח, אבל נתבקשנו לא להפתיע את הממשל האמריקני". לשרים הובהר: לא תוגבל בנייה יהודית בירושלים

צילום: לע"מ, עריכה: יאיר דניאל

הקבינט המדיני-ביטחוני החליט היום (ראשון) פה אחד לדחות את ההצבעה על הצעת החוק להחלת הריבונות הישראלית במעלה אדומים. זאת, בתום דיון נרחב על המדיניות הישראלית כלפי ממשלו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, שהושבע בסוף השבוע לתפקיד. בהודעה רשמית, נמסר כי "הקבינט החליט פה אחד לדחות את הדיון עד אחרי פגישת ראש הממשלה בנימין נתניהו עם הנשיא טראמפ. לקראת הפגישה יתקיים דיון קבינט נוסף".

החוק יצר מחלוקת פנימית בתוך הקואליציה, כאשר יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט דחף לקיים הצבעה על החוק כבר היום בישיבת ועדת השרים לענייני חקיקה, ואילו נתניהו פעל כדי לדחות את ההצבעה בתואנה כי זה עשוי להביך את ממשל טראמפ. בנט הסכים אתמול לדחות את ההצבעה, ולקיים במקום זאת דיון מדיניות מקיף על סוגיית הריבונות. במהלך הדיון, נמסר לשרים כי לא יחולו יותר מגבלות תכנון על הבנייה היהודית בירושלים.

לקריאה נוספת:
ראשי שדולת ארץ ישראל לטראמפ: תמוך בסיפוח מעלה אדומים
אחרי השבעת טראמפ: השרים ידונו בהחלת ריבונות על מעלה אדומים
בצל החלטת מועצת הביטחון: היוזמה לסיפוח מעלה אדומים תופסת תאוצה

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החינוך נפתלי בנט בישיבת ממשלה. אוגוסט 2016. אמיל סלמן, פול צלמים
"עידן חדש". נתניהו ובנט/פול צלמים, אמיל סלמן

אחד מיוזמי החוק לסיפוח מעלה אדומים, ח"כ יואב קיש (הליכוד), שוחח מוקדם יותר היום עם ראש הממשלה, ואמר כי "לא הסכמתי להסיר את ההצעה מסדר היום, על אף שאני מבין את הרגישות מול הממשל החדש. לדעתי, נכון יותר יהיה להעביר את הצעת החוק בוועדת השרים ולהמתין עם ההצבעה במליאה עד לאחר עדכון הנשיא טראמפ. יחד עם זאת, הסכמתי לקבל את הכרעת הקבינט המדיני-ביטחוני לזמן הזה".

משדולת ארץ ישראל בכנסת, מנגד, נמסר בתגובה להחלטת הקבינט כי "חוק הריבונות על מעלה אדומים יחוקק. לא נחכה זמן רב כדי להשלים את המהלך ההיסטורי והטבעי, כשמאחורינו קונצנזוס של רוב עצום בעם". על פי הודעת השדולה, שבראשה עומדים יוזמי החוק - קיש וח"כ בצלאל סמוטריץ', "הגיע הזמן ללכת בדרכם של כל מנהיגי ישראל לדורותיהם. הגיע זמן ריבונות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
אורי אריאל, זאב אלקין, חיים כץ, בצלאל סמוטריץ', יואב קיש חותמים על מגילת ריבונות למעלה אדומים, 3 ביולי 2016. יוני זילברמן, מערכת וואלה! NEWS
ח"כ קיש וסמוטריץ' באירוע לקידום סיפוח מעלה אדומים/מערכת וואלה! NEWS, יוני זילברמן

בסביבת נתניהו נימקו בסוף השבוע את הרצון לדחות את ההצבעה על החוק במסרים שהתקבלו מגורמים בסביבת טראמפ, שביקשו לא להפתיע בצעדים חד-צדדיים - אלא לעבוד בשיתוף פעולה. הבוקר סירב נתניהו לפרט את עמדתו בנוגע לחוק מעלה אדומים בפני שרי הליכוד בישיבתם, אך בפתח ישיבת הממשלה הודיע כי הערב הוא עתיד לקיים שיחת טלפון ראשונה עם הנשיא טראמפ.

עוד אמר ראש הממשלה, בהתייחסות ללחץ מצד שרי ממשלתו לקדם החלת ריבונות מעבר לקו הירוק, כי "בנושא ההתיישבות אין מי שדואג לה יותר ממני וממשלת הליכוד ונמשיך לדאוג לה בתבונה ואחריות". זאת, לטענתו, "לטובת ההתיישבות ולטובת מדינת ישראל". בישיבת הקבינט, הוסיף נתניהו: "אני תומך בריבונות ישראל על מעלה אדומים. אין שאלה לגבי מעלה אדומים ובכל הסדר עתידי היא תהיה בריבונות ישראלית. אבל כרגע על פי בקשת הממשל האמריקאי נתבקשנו לא להפתיע במהלכים, אלא לגבש מדיניות משותפת".

"למנוע מדינה של דאעש בכביש 6"

בנט חווה דעתו על הצעת החוק בפתח ישיבת הממשלה. "היום מתחיל עידן חדש בממשל האמריקני, ועידן חדש בשמירה על ביטחון ישראל", אמר. "אני משוכנע ששרי הממשלה ושרי הליכוד יתמכו בהחלת ריבונות כדי למנוע מדינה של דאעש בכביש 6".

בישיבת הממשלה נדרש נתניהו להשבעתו של טראמפ. "אנחנו מברכים את הנשיא טראמפ על תחילת כהונתו. אני מעריך את ידידותו העמוקה לישראל ונכונותו המוצהרת להילחם בטרור הרדיקלי האסאלמי בכל העוצמה". ראש הממשלה ביקש להבהיר כי "עצירת האיום האיראני והאיום מהסכם הגרעין שנחתם מוסיפים להיות יעד עליון של מדינת ישראל". בישיבת שרי הליכוד הוסיף נתניהו כי "העיתוי של חוק ההסדרה לא היה טוב, ויכול להיות שמועצת הביטחון לא הייתה מצביעה על החלטה 2334, אילולא החוק".

בישיבה התבטא גם שר האנרגיה יובל שטייניץ בסוגיה. "צריך לעשות מהלכים בתיאום עם הממשל", אמר. "יש מהלך נוסף קריטי של העברת השגרירות, צריך לנהוג בתבונה ולהביא לכך השגרירות תעבור לירושלים במהרה". הוא התייחס גם להצעת החוק להגבלת חקירות נגד ראש ממשלה מכהן. "אני בעד חקירה מתונה אבל לא נהוג להגביל מספר כהונות של ראשי ממשלה במשטר פרלמנטרי, לכן אני חושב שמה ששרת המשפטים מציעה הוא מצומצם מדי ואם להגביל אז למספר גדול יותר של קדנציות אולי שלוש".

אושרו לבנייה כ-560 יחידות דיור בשכונות רמות ורמת שלמה

בתוך כך, הבוקר אישרה הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה ירושלים כ-560 יחידות דיור בשכונות רמות ורמת שלמה שמעבר לקו הירוק לקראת מתן היתרי בנייה. הדיון בתכניות אלו היה על סדר יומה של הוועדה לפני כמה שבועות, אך הוסר במפתיע - לטענת גורמים בעירייה בשל דרישה מדינית להמתין להשבעת טראמפ בארצות הברית.

רמת שלמה, ירושלים, נובמבר 2015. רויטרס
רמת שלמה/רויטרס

יו"ר הוועדה מאיר תורג'מן אמר לוואלה! NEWS לאחר האישור: "לא חיכיתי הרבה, וביום הראשון של טראמפ כנשיא - כפי שהבטחתי - קיימתי". חבר הוועדה איתי גוטלר סיפר כי "הבנייה שאושרה היום לצורכי הציבור היהודי ולצורכי הציבור הערבי הייתה צריכה להיות מובאת לאישור כבר לפני כמה שבועות". הוא הוסיף כי "חבל ששיקולים זרים אחרים דחו את המשך פיתוח העיר".

הדיון בתכניות אמור היה להתקיים ערב נאום שר החוץ היוצא של ארצות הברית ג'ון קרי בחודש שעבר. הוועדה הסירה מסדר יומה את התכניות ברמות וברמת שלמה, וגם תכניות בנייה לפלסטינים. "כנראה בגלל פנייה של הממשלה, נאלץ היו"ר להוריד תכניות רבות מסדר היום", אמרה אז ד"ר לורה ורטון, חברת מועצת העיר מטעם מרצ. היא הוסיפה כי לא קיבלה הסבר מקצועי לכך. "תוך כעס ועצבים ובלי שום בסיס תכנוני חוקי או הגיוני אחר, הורידו עוד עשרות בקשות של תושבי ירושלים פלסטיניים. מדובר בצעד לא חוקי, לא הוגן, נקמני ותוך התנהגות ילדותית ומבישה. שאלתי ולא קיבלתי שום נימוק למהלכים אלה, ואני הבעתי מחאה", אמרה.

(עדכון ראשון: 11:34)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully