וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפלות, תאגידי ענק - והחומה בגבול: האם כך תשוב אמריקה לגדולתה?

25.1.2017 / 10:03

איל ההון הניו יורקי החל את דרכו החדשה, לקראת מתקפה בכל החזיתות, כשהוא נחוש להוכיח כי הבטחות הבחירות והבריתות המפתיעות שיצר יקחו את ארה"ב קדימה. והאמריקנים? אולי באמת כל מה שהם היו צריכים זה איש עסקים ממולח

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

"לישראל אין מדיניות חוץ, רק מדיניות פנים", אמר פעם אבא אבן. במקרה של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ זה בהחלט נכון. ראיית העולם ותפיסת מדיניות החוץ שלו תיגזר מהשאלה הגדולה - אם צעד כלשהו הוא לטובת ארצות הברית, וכיצד הוא מקדם את הכלכלה האמריקנית.

אחת מהבטחות הקמפיין שנראה כי הוא בדרך לקיים היא הקמת החומה - אותה חומה מפורסמת בגבול מקסיקו, שהבטיח שתיבנה בתוך ימים מתחילת הכהונה, במימון השכנה מדרום, כמובן. הנשיא טראמפ הכריז כי במהלך 24 השעות הקרובות הוא יחתום על צו להקמתה, לקראת הצעד הבא, שיהיה מפגש עם נשיא מקסיקו אנריקו פניה נייטו.

ולגבי התשלום? נחכה ונראה. לפי שעה, הבית הלבן טוען כי כדי לחסוך זמן, ארצות הברית תממן את החומה, ומקסיקו תחזיר את ההוצאות בשלב מאוחר יותר. מקסיקו הזועמת טוענת שלא יקום ולא יהיה, וייתכן שהיא תאולץ לעשות כך אם טראמפ אכן מוכן לשבור את כל כללי המשחק ולצאת למלחמת כלכלית עם שכנתו החלשה מדרום בנושא.

עוד בוואלה! NEWS:
טראמפ מתכנס בתוך חופי ארה"ב - ומותיר את הזירה העולמית לסין ולרוסיה
מורשת אובמה נמחקת: טראמפ אישר בניית צינורות נפט שנויים במחלוקת
"טראמפ ביקש מראש ה-FBI החוקר את קשריו לרוסיה - הישאר בתפקיד"

גבול ארצות הברית-מקסיקו, 17 בינואר 2017. רויטרס
לגבי התשלום? נחכה ונראה. גבול ארצות הברית-מקסיקו, בשבוע שעבר/רויטרס

קידום חומת הגבול מתחברת לטענותיו של טראמפ ושל אנשי המטה שלו כי היה מוביל בספירת הקולות הכללית אילולא היו מצביעים בין שלושה לחמישה מיליון מצביעים "לא חוקיים", כלומר מהגרים ללא תעודות. בכך, הוא אולי רומז לבאות.

הוא טען שיתחיל לגרש מיד את כל מיליוני המהגרים הבלתי-חוקיים, אמירה שכאשר נפרטת למציאות אינה כה פשוטה. לא בטוח שטראמפ מעוניין בתמונות של משטרה אוזקת נשים וילדים, ממלאת תאי מעצר בקליפורניה, בפלורידה ובניו מקסיקו, מגרשת אנשים מעבר לגבול, מתמודדת על הפגנות וזאת כאשר הוא בעיקרון מעוניין לקבל את קולותיהם של ההיספנים בבחירות הבאות. גם לסנטורים רפובליקנים היספנים כמו מרקו רוביו וטד קרוז, שגם כך מתעבים את טראמפ, יהיה מה לומר בעניין.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
דונלד טראמפ בעת השבעתו לנשיאות ארצות הברית, גבעת הקפיטול 20 בינואר 2017. GettyImages
"אהיה יוצר המשרות הגדול ביותר שאלוהים ברא". טראמפ בהשבעתו/GettyImages

טראמפ התחייב בפומבי פעם אחר פעם שהוא יחזיר את המשרות - אותן משרות מיתולוגיות שבהן עבד ארצ'י בנקר; משרות הצווארון הכחול המכניסות במישיגן ובפנסילבניה. הייצור האמריקני - גאוות האומה שקרסה בפני תעשיית הרכב היפנית, תעשיית המספנות הדרום קוריאנית, התעשיות המדויקות של גרמניה ושווייץ, וכמובן מפעלי ההלבשה העצומים של סין - יחזור הביתה.

יותר מחמש מיליון משרות, זו כוונתו של טראמפ כשהוא מדבר על להשיב את אמריקה לגדולתה. במסיבת העיתונאים הראשונה שלו מאז נבחר, אמר משפט שהוא אולי הפרזה טראמפית טיפוסית, אבל הוא מתכוון לכך: "אני עומד להיות יוצר המשרות הגדול ביותר שברא אלוהים".

מרסק מניות בהבל ציוציו

טראמפ יודע דבר או שניים על כלכלה. הוא יודע מהם מחזורי גאות ושפל, הוא יודע שצמיחה בכלכלה משגשגת אינה דומה לכלכלה שזה עתה קמה, הוא אף אמור לדעת שבתאגיד גלובלי הדירקטוריון אמור לפעול לטובת בעלי המניות, ואם הייצור בסין או ישראל זול יותר ויעיל יותר - אז להעביר אותו לשם.

אבל זה לא מעניין אותו. כבר בימיו הראשונים הוא ביקש להפעיל את מלוא עוצמת המשרה על מי שנתפסים בעיניו תאגידים סוררים. עוד טרם נכנס לתפקיד, הוא הפיל וריסק בהבל ציוציו שערי מניות של חברות, מלוקהיד מרטין עד טבע, וחילץ התחייבויות מאחרות כי המפעלים הבאים שלהן יהיו בארצות הברית. ואם תתחיל מלחמת סחר בעקבות כך עם יפן וסין והכלכלה של כולן תיפגע? על השאלה הזו לא השיב.

נשיא ארצות הברית היוצא ברק אובמה והנכנס דונלד טראמפ, גבעת הקפיטול 20 בינואר 2017. GettyImages
הזמדנות היסטורית לאחר סילוקו. אובמה וטראמפ/GettyImages

אבל הדבר הדחוף מכל בעיניו ובעיני המפלגה, הוא ביטול חוק הבריאות, האובמה-קר, ועל כן הצו הראשון שעליו חתם הנשיא בחדר הסגלגל נגע להליכים לביטול חוק הבריאות בר ההשגה. חלק מהרפובליקנים מבקשים לא לבטל את החוק בטרם יהיה ברור מה יבוא במקומו, אבל זה דחוף. זו חומת ברלין של הממשל הרפובליקני - הסרתו וסילוקו הם הסמל שמתחילה תקופה חדשה בבית הלבן. כאן טראמפ רואה עין בעין עם המחוקקים. גם לו וגם להם יש הזדמנות היסטורית להגשים אג'נדה: שליטה מוחלטת בכל הרשות המחוקקת, המבצעת - ועוד מעט גם בשופטת.

טראמפ גילה את האל?

כך, באופן טבעי, הדבר הבא על סדר היום הוא ביצור השמרנות בבית המשפט העליון - מינוי שופטים שיטו את הכף לטובת השמרנים. מישהו או מישהי בצלמו ודמותו של אנטונין סקאליה המנוח, האולטרה-שמרן, אדם שיראה בחוקה האמריקנית מסמך מת, לא מסמך שיש להתאימו לתקופה.

טראמפ מדגיש שהוא יבחר בשופט שהדבר המרכזי בתפיסת עולמו הוא שהוא "בעד החיים" - כלומר מתנגד להפלות. במסגרת זו כבר שם הממשל על צלב המטרה את ההורות המתוכננת, המרכז לבריאות האישה שייסדה מרגרט סנגר הדגולה לפני מאה שנה, שם פותחה הגלולה למניעת היריון, שם מסייעים לנשים ונערות שהרו.

פעילות חוגגות בוושינגטון בעקבות החלטת בית המשפט העליון לפסול חוק המגביל מרפאות הפלה בטקסס. רויטרס
יעלה בחייהן של אלפי נשים. הפגנה למען מרפאות להפלות בטקסס, לפני כחצי שנה/רויטרס

נושא ההיריון - והפסקתו - הוא אחד משדות הקרב הלוהטים בין הליברלים לשמרנים בארצות הברית ובכלל. טראמפ התחמק מהשאלה אם הוא רוצה לבטל כליל את ההפלות בארצות הברית. כבר כעת זכות האישה המלאה על גופה נמצאת תחת מתקפה חריפה במדינות רבות, אבל טראמפ רמז שהוא בהחלט מוכן שזה יקרה כתוצאה מתבקשת משינוי בבית המשפט העליון.

וזה מעט מוזר - הרי כשאנו רואים את דונלד טראמפ האדם, את התבטאויותיו, אופיו, נשותיו - הוא לא השמרן הקלאסי האמריקני, איש הדרום ההולך לכנסייה מדי ראשון ומתפלל מדי יום. אבל בין אם ממניעים של ברית פוליטית אסטרטגית עם האוונגליסטים שטראמפ חייב להם את בחירתו, ובין אם גילה את האל או לא, העובדה היא שזה מה שיעשה. זו מבחינתו גם חותמת הכשרות בעיני הרפובליקנים בסנאט ובבית הנבחרים, שם לא כולם מתייחסים אליו כאל רפובליקני אמיתי.

מפגינים נגד טראמפ בוושינגטון, בירת ארצות הברית, ינואר 2017. GettyImages
לא בדיוק השמרן הקלאסי. שלט מחאה נגד טראמפ בוושינגטון/GettyImages

בצעד שלא רבים שמו לב אליו, חתם השבוע טראמפ - כשהוא מוקף גברים בלבד - על צו המורה להפסיק את התמיכה במרכזי סיוע לנשים להפסקת היריון בארצות הברית ובמדינות זרות, בהיקפים של מיליארדי דולרים. ארגוני נשים ברחבי העולם כבר הזהירו כי הצעד השנוי במחלוקת יעלה בחייהן של אלפי נשים בכל שנה.

בעירו של אובמה, טראמפ מוריד שתי ציפורים במכה אחת

השאלה מיהו רפובליקני אמיתי רלוונטית. פעם שמרן אמריקני היה אדם המאמין בממשלה קטנה, מיסים נמוכים, תקציב מאוזן, עוצמה צבאית - אייזנהאואר, רייגן, מקיין. טראמפ הוא שונה מכל ההיסטוריה הרפובליקנית - או הדמוקרטית, לצורך העניין.

כך למשל, במסגרת הצהרותיו, הוא הודיע שהוא מבקש להשקיע טריליון דולר בתשתיות הקורסות של ארצות הברית - גשרים, כבישים, רכבות תחתיות, סכרים, מה לא. הוא צודק, מצב התשתיות האמריקניות מביש, אבל מדובר במשהו הנשמע באופן חשוד כמו משהו שהיה עושה רוזוולט – ואפילו לא טדי אלא פרנקלין, גדול הליברלים, כשהשקיע הון במיזמי תשתית בזמן השפל הגדול.

אזרח מנסה למנוע אלימות בין שוטרים למפגינים בלואיזיאנה, ארה"ב 9 ביולי 2016. AP
טראמפ רוצה נשק. עימותים בין מפגינים לשוטרים בלואיזיאנה, בחודש שעבר/AP

בעניין המשטרה, אין ספק באיזה צד יעמוד הנשיא הנבחר בפעם הבאה שבה יתעמתו מפגינים שחורים מול שוטרים. הרפובליקנים בהגדרה הם מפלגת החוק והסדר, המודל והמיתוס של רודי ג'וליאני, האיש שניקה את ניו יורק. הוא ייתן גיבוי לשוטרים וירצה יותר מהם ברחובות, לא דבר רע כשלעצמו.

הנשיא החדש לא סתם הדגיש את שיקגו, עירו של הנשיא לשעבר ברק אובמה, והכריז כי ישלח לשם את הכוחות הפדרליים. בכך, טראמפ תופס שתי ציפורים במכה אחת - גם מקבע את מעמדו כשליט החוק והסדר, וגם מבהיר לציבור מי באמת נלחם בפשיעה ובקטל - הרפובליקנים או הדמוקרטים.

בנושא הנשק, טראמפ רוצה הרבה נשק. לטובים. לרעים כבר יש נשק חם, על כן יש לחמש את הטובים. בנשק אוטומטי, בנשק מוסתר, בכל מקום. צפו לעוד חקיקות בעניין. בזמן הבחירות הצהיר שהוא בעד תקופת המתנה כדי לוודא שמזמין הנשק אינו חשוד בטרור – נראה אם אפילו הדבר הכה מובן מאליו הזה יתרחש.

הפגנת מחאה נגד ירי גברים שחורים בידי המשטרה, וושינגטון, ארצות הברית. יולי 2016. עמרי נחמיאס, באמצעות סמארטפון של וואווי – Huawei, מערכת וואלה! NEWS
טראמפ יגבה את השוטרים. הפגנה נגד ירי בשחורים, וושינגטון/מערכת וואלה! NEWS, עמרי נחמיאס, באמצעות סמארטפון של וואווי – Huawei

יחסיו עם התקשורת מזכירים להפליא את יחסיו של ראש ממשלת ישראל עם התקשורת - התקשורת היא האויב. לא משנה שחלק ניכר מהתקשורת בכלל תומכת בו, התקשורת היא השטן. היא ליברלית, היא מזייפת, היא אליטיסטית, היא אינה קוראת את נפש העם (מה שדי נכון, גם שם וגם כאן). זה עובד.

הוא יבקש לקצץ בכוח ארגוני התקשורת שאינם חביביו, החל בניו יורק טיימס וכלה ב-CNN. הוא ינסה לעבור מעל לראש התקשורת כדי להגיע אל העם באמצעות הרשתות החברתיות, בעיקר דרך הטוויטר שאליה התמכר. בארצות הברית, בניגוד לישראל, יש מסורות שהתקבעו של מסיבות עיתונאים. נראה אם גם כאן טראמפ יצליח לשבור מוסכמות.

איש עסקים בנשמתו - שאיש לא יודע מה נכסיו

אחת המוסכמות ששבר טראמפ - ובהצלחה מבחינתו - הייתה שנשיא אמריקני תמיד מגיש את הצהרות המס שלו. העם האמריקני רואה בדיוק מהם נכסיו ומהן התחייבויותיו. טראמפ סירב לעשות זאת, ולא עשה זאת - ונבחר. כעת הוא מודיע שלא יפרק את האימפריה העסקית שלו ולא ישים את מניותיו בה בנאמנות עיוורת.

מגדל טראמפ, ניו יורק. AP
הפוטנציאל לבעייתיות אין סופי. מגדל טראמפ בניו יורק/AP

איש מבחוץ אינו יודע מה נכסיה ומה התחייבויותיה, בניו יטפלו בה ואנו מתבקשים להאמין שהם לא יספרו לאביהם, האיש והמותג טראמפ, מה יעשו, מה יחליטו - והוא לא ישאל. כל החלטה על בניית בניין בסין, השקעה ברוסיה, מכירת מניות בבואינג או קניית מניות בפורד יכול להיות משופע מהחלטות של הנשיא. הפוטנציאל לבעייתיות אין סופי. נראה איך זה יתנהל.

ושוב בצד האופטימי - מעולם לא נבחר לנשיאות ארצות הברית איל הון. כל הנשיאים, ודאי מאז קנדי אנשים אמידים או עשירים - אבל בדרך כלל עשו את כספם בדרך הקלה - ירשו אותו. גם טראמפ ירש את הונו ההתחלתי אבל הוא פועל בעולם העסקים כל חייו. ראינו נשיאים גדולים וקטנים שבאו מהקונגרס, מהצבא, מהפוליטיקה המקומית ומהאקדמיה, אך מעולם לא ראינו איש עסקים בנשמתו. ואולי, בתקופה זו, זה מה שאמריקה צריכה בראש ובראשונה. איש עסקים ממולח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully