וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח: עלייה של עשרות אחוזים בתקריות אנטישמיות בגרמניה ובבריטניה

22.1.2017 / 7:34

לפי דוח האנטישמיות של משרד התפוצות, בצרפת נרשמה ירידה של 65% במספר התקריות בשנה החולפת. בארה"ב נרשמו 45% יותר אירועים, ובבריטניה 75% מהן מקורם בימין הקיצוני. "האנטישמיות – לא מצד המהגרים אלא מצד המתנגדים להם"

צילום: רויטרס

(בווידאו: ראש עיריית לונדון לשעבר, קן ליווינגסטון, שאמר כי "היטלר היה ציוני")

שר התפוצות נפתלי בנט יציג הבוקר (ראשון) בישיבת הממשלה את דוח האנטישמיות השנתי שעורך המשרד. על פי הדוח, 40 מיליון בני אדם נחשפו בשנת 2016 לציוצים אנטישמיים בטוויטר וחל גידול במספר ההתבטאויות נגד יהודים בקרב פוליטיקאים באירופה ובארצות הברית. בגרמניה מספר התקריות האנטישמיות שדווחו עומד על 461, בהשוואה ל-194 ב-2015 ובעיר לונדון חלה עלייה של 62% במתקפות על יהודים, אותה תולים גם במנהיג הלייבור, ג'רמי קורבין. בארצות הברית חלה עלייה של 45% במספר האירועים האנטישמיים בקמפוסים. נקודת אור היא צרפת בה עקב מאמצי הממשלה המקומית חלה ירידה במספר התקריות. עוד קובע הדוח כי גלי ההגירה לאירופה אינם הגורם לעלייה באנטישמיות.

על פי הדוח, בבריטניה 75% מהאירועים מקורם בימין הקיצוני בממלכה והדוח מציין סקר שנערך השנה ולפיו אחד מכל עשרה בריטים מאמין שליהודים "השפעה רבה מדי בבריטניה". מנהיג מפלגת הלייבור ג'רמי קורבין מצוין כאחד מגורמי העלייה באנטישמיות, כאשר "תחת הנהגתו הגיעה האנטישמיות במפלגה לרמה הגבוהה ביותר בשנים האחרונות, עד להשעייתם של כ-50 מחבריה על רקע התבטאויות אנטישמיות וגזעניות, החל מבכירים ועד לפעילים זוטרים". עוד מצוינים בדוח גם דבריו של ראש עיריית לונדון לשעבר וחבר הפרלמנט הבריטי מהמפלגה קן ליווינגסטון, שאמר כי "היטלר תמך בציונות" ובריאיון נוסף ציין כי נקב ב"עובדות היסטוריות".

עוד בוואלה! NEWS:
בניגוד לחוק: קרוואנים למפוני עמונה הוצבו על קרקע פלסטינית
אלפים הפגינו בוואדי ערה עקב פינוי הכפר הבדואי ופוזרו ברימוני הלם
"טרגדיה קשה": אם ושלושת ילדיה נספו בשריפה בעין נקובא

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בצרפת לעומת זאת, המצב מעודד. הממשלה במדינה, באמצעות "התכנית הממשלתית למאבק בגזענות ואנטישמיות", הביאה לירידה של 65% בתקריות אנטישמיות במדינה ולחיזוק תחושת הביטחון של הקהילות היהודיות. הדוח מצא "סיבה נוספת לירידה בתקריות האלימות" בצרפת, והיא מיוחסת "להסטת מוקד תשומת הלב של המפגעים למטרות אחרות. סיבה זו נכונה הן לפעילי הטרור האסלמי שכוונו התקפותיהם לציבור הכללי, והן לפעילי הימין הקיצוני המתרכזים בגל הפליטים שמורכב בעיקר ממוסלמים מן המזרח התיכון, אפריקה ואפגניסטן, ואשר נתפס על ידם כאיום דחוף וחמור יותר על צביונה של אירופה ועל עתיד מדינותיהם". מרביתן של התקריות שדווחו בגרמניה מיוחסות להתחזקות הימין הקיצוני במדינה - על רקע משבר הפליטים - אולם לא מצד הפליטים עצמם.

"נראה כי החששות שהמהגרים החדשים שהגיעו לאירופה ממדינות רוויות באנטישמיות דתית וממסדית יעלו את רף האנטישמיות במדינות ההגירה – לא התממש", קובע הדוח. "המהגרים שזה מקרוב באו, עסוקים במאבק קיומי יומיומי, ברכישת שפה ובהתמצאות בסביבתם החדשה. מקורם של האירועים האנטישמיים ממשיך להיות חוגים רדיקליים של מהגרים מוסלמיים המאוקלמים היטב בחברות אליהן הגרו, בבני מהגרים שנולדו על אדמת אירופה בעלי אזרחות מקומית, ובחוגי ימין קיצוני".

מפגינים מהימין הקיצוני מפגינים נגד גל הפליטים בבריסל לאחר הפיגועים בעיר, מרץ 2016. רויטרס
התקריות - לא מצד המהגרים אלא מהמתנגדים להם בימין הקיצוני/רויטרס

עם זאת, "נוכחותם של המהגרים יוצרת השפעה עקיפה, בדמות חיזוק מגמות הבדלנות והאצת מגמת עליית כוחו של הימין הקיצוני. אלו מביאות להתפשטותה של אווירה המעודדת חוסר סובלנות ושנאה כלפי כלל המיעוטים והזרים, ומשכך היא מקור לדאגה לכלל המיעוטים באירופה ובתוכם גם היהודים. אישוש לכך מגיע מגרמניה, שם עולה כי לא המהגרים גורמים לעלייתה של אנטישמיות גלויה בגרמניה, אלא תנועות ימין כמו "פגידה", שגם בשעה שהן עסוקות יותר ויותר במהגרים, חבריהן משמיעים הצהרות אנטישמיות באופן הולך וגובר, בייחוד בכל הנוגע לאשמתם כביכול של יהודים בכך שמספר המהגרים הולך וגובר".

"רבנים מרעילים את המים": אנטישמיות גם ברשות הפלסטינית

"נתונים מדאיגים אלה אינם גזירת גורל, והירידה הדרסטית בתקריות האנטישמיות שנרשמה בצרפת מראה שממשלות נחושות יכולות להיאבק באנטישמיות בהצלחה", כתב השר בנט בפתח הדוח, שמתייחס אף לנעשה ברשות הפלסטינית ומאשים את אבו מאזן ואת הרשות ב"שימוש שיטתי בנרטיבים אנטישמים דתיים ואחרים כדי לטפח שנאת ישראלים ויהודים בקרב תושביה". המחברים מזכירים את דברי אבו מאזן שאמר כי "רבנים בישראל דרשו מהממשלה להרעיל מקורות מים פלסטיניים במטרה להרוג פלסטינים ולאלץ אותם להגר".

הדוח טוען כי בארצות הברית, פעילות של קבוצת "סטודנטים למען צדק בפלסטין" (SJP) הביאה לעליה של 45% במספר מקרי האנטישמיות בקמפוסים בשנת 2016. כמו כן, מספר מקרי פגיעה בחופש הביטוי וההתארגנות של הסטודנטים היהודים בקמפוסים הכפיל את עצמו, כולל "ביטול אירועים פרו-ישראליים או בעלי אופי יהודי על ידי ארגונים ופעילים אנטי-ישראליים, והדרת סטודנטים יהודים מפעילויות שונות".

השר בנט כתב בפתח הדוח כי העלייה במספר האירועים האנטישמיים השנה "בולטת במיוחד על רקע היעדרו של סכסוך מזוין בין ישראל לשכנותיה, דבר המוכיח כי הטענות על כך שהסכסוך כאן הוא הגורם לאנטישמיות אינן נכונות". בנט הוסיף כי העלייה בתקריות "בולטת גם על רקע זהותם של האחראים להתבטאויות, הכוללים את כל קצוות הקשת: האסלאם הקיצוני, מפלגות לאומניות במזרח אירופה, פעילי ימין רדיקאלי במערב אירופה, ימין אלטרנטיבי בארה"ב, פוליטיקאים ממפלגת הלייבור בבריטניה ושמאל רדיקאלי המפיץ אנטישמיות במסווה של ביקורת על ישראל".

מפגינים מחזיקים שלט הקורא להחרים את ישראל, מרסיי, יולי 2014. AP
"אנטישמיות במסווה של ביקורת נגד ישראל". הפגנת ארגון BDS במרסיי/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully