וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראשי שדולת ארץ ישראל לטראמפ: תמוך בסיפוח מעלה אדומים

ועדת השרים לחקיקה והקבינט ידונו בהצעת החוק לסיפוח מעלה אדומים, אך בשלב זה לא ברור אם גם תתקיים הצבעה בנושא. בסוף השבוע העבירו הח"כים קיש וסמוטריץ' מכתב לנשיא ארה"ב ובו הם מבקשים להיפגש עמו כדי לדון איתו בנושא בהקדם

צילום: רויטרס, עריכה: שמרית גולדשטיין

(בווידאו: השבעת הנשיא טראמפ, שלשום)

לקראת הדיון הצפוי היום (ראשון) על הצעת החוק לסיפוח מעלה אדומים גובר הלחץ על ראש הממשלה, בנימין נתניהו, להעלות את הצעת החוק להצבעה. הצעת החוק תהיה אחד הנושאים המרכזיים שיעלו לדיון בישיבת שרי הליכוד, ולאחר מכן גם בוועדת שרים לחקיקה, אך לא ברור אם תתקיים הצבעה היום בנושא. בצהריים תתקיים ישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני שלאחריה יוכרע אם לקיים את ההצבעה על החוק או לדחות אותה בשלב זה. אם יוחלט לקיים הצבעה, הוועדה תתכנס שוב בערב כדי להצביע.

יו"ר הבית היהודי השר נפתלי בנט דוחף לקיים הצבעה על החלת הריבונות במעלה אדומים ואילו נתניהו פועל כדי לדחות את ההצבעה בתואנה כי זה עשוי להביך את ממשל טראמפ. גורמים בסביבת הנשיא האמריקני העבירו מסרים לישראל לא להפתיע בצעדים חד-צדדיים אלא לעבוד בשיתוף פעולה. בנט מוכן יהיה לדחות את ההצבעה על חוק מעלה אדומים אם יתקיים דיון מדיניות מקיף על ריבונות, ובתנאי שנתניהו יתחייב פומבית לחזור בו מנאום בר אילן בו אימץ לראשונה את פתרון שתי המדינות.

חבר הכנסת זאב אלקין וראש הממשלה בנימין נתניהו במליאת הכנסת, 16 בינואר 2017. נועם מושקוביץ
מקדם את נושא הגרעין בראש ובראשונה. נתניהו/נועם מושקוביץ

בסוף השבוע העבירו ראשי שדולת ארץ ישראל בכנסת, ח"כ יואב קיש (הליכוד) ובצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) לנשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, מכתב שבו הם בירכו אותו על ניצחונו, פירטו את חשיבות החוק והתמיכה הרחבה לה הוא זוכה, וביקשו להיפגש ולדון עמו בנושא בהקדם. "אנו מבקשים לנצל הזדמנות זאת כדי לברך אותך על הבחירה בך לנשיא", כתבו במכתב, שהועבר לסגן הנשיא מייק פנס. "רוב חברי השדולה, כמו רוב הציבור בישראל, מתנגדים למה שמכונה 'פתרון שתי המדינות', ומאמינים שחלוקת מדינת ישראל והעברת שטחים לידי הרשות הפלסטינית הוכיחה את עצמה כמסוכנת למדינת ישראל".

על החוק לסיפוח מעלה אדומים כתבו כי "יותר מ-40 אלף בני אדם חיים היום בעיר" וכי סקר שערכו העלה כי "80% מהציבור הישראלי תומך בהחלת הריבונות הישראלית על מעלה אדומים. אפילו בקרב אלו התומכים בפתרון שתי המדינות, זה ברור שמעלה אדומים תישאר תחת ריבונות ישראלית". בסיום כתבו: "אנו מבקשים להיפגש איתך או עם נציגך לדון ביוזמה חשובה זאת".

מלבד הצעת החוק, צפויה לעלות היום לדיון בקבינט גם תכנית מדינית של שר התחבורה ישראל כץ, אותה הוא מכנה "היוזמה הישראלית", לחיבור מסילת רכבת לשטחי הרשות הפלסטינית. בהודעה מטעמו מסר כץ כי העלאת התכנית בקבינט נעשית בתיאום עם ראש הממשלה. על פי התכנית יוקם אי מלאכותי מול חופי עזה ועליו נמל; מסילת רכבת העמק תחובר אל ירדן ותאפשר גישה לתושבי הרשות הפלסטינית לייצוא סחורות וחוקי ישראל יוחלו על אזור ירושלים, כולל גוש עציון, מעלה אדומים וגבעת זאב. לדברי כץ התכנית "מחזקת את מעמדה של ישראל ומשפרת את המצב באזור ואינה סותרת גם אפשרות למשא ומתן ולהסדרים מדיניים בעתיד".

שר החינוך נפתלי בנט בישיבת סיעת הבית היהודי, 16 בינואר 2016. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
"איראן היא נושא חשוב, אך מניעת עוד איראן בלב יו"ש חשובה לא פחות". בנט/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

השבעתו של טראמפ הספיקה לייצר אמש עימות פנימי ראשון בקואליציה, כשבנט מתח ביקורת על נתניהו בעקבות הודעתו, ולפיה אחד הנושאים הראשונים שיעלה בפני הנשיא הנכנס הוא הסכם הגרעין עם איראן. "איראן היא נושא חשוב, אך מניעת עוד איראן בלב יו"ש חשובה לא פחות", כתב בחשבון הטוויטר שלו בנט, המצפה מנתניהו שיחזור בו מנאום בר אילן, שבו אימץ את פתרון שתי המדינות. "אסור באמתלה של 'איום איראן' להחמיץ הזדמנות היסטורית למנוע פלסטין על כביש 6".

בנט, שהצהיר בתחילת החודש כי הוא מצפה מכל חברי הממשלה לתמוך בהצעת החוק, כתב בצאת השבת בטוויטר "‏נכנסנו לעידן מדיני חדש". הוא כיוון לכניסתו של דונלד טראמפ לתפקידו כנשיא ארצות הברית והוסיף: "לראשונה זה 50 שנה, בידי ראש הממשלה ההחלטה: או ריבונות או פלסטין. המשך קו בר-אילן/פלסטין: בכייה לדורות. נפעל לריבונות".

בהצעת החוק של קיש וסמוטריץ', נכתב כי "קיימת הסכמה רחבה בארץ ובעולם לגבי החלת הריבונות הישראלית על מעלה אדומים. החלת הריבונות לא תשנה באופן מהותי את המאזן הדמוגרפי בישראל, ולא תפגע באופייה הדמוקרטי של המדינה". ההצעה מבקשת "להחיל כבר עתה את המשפט, השיפוט והמנהל של מדינת ישראל על מעלה אדומים ולקבע את מעמדה כחלק בלתי נפרד ממדינת ישראל". הצעות חוק דומות הונחו בעבר על שולחן הכנסת, הן בזו הקודמת והן בנוכחית על ידי ח"כ מוטי יוגב, חבר סיעתו של סמוטריץ'.

אף שדמויות מרכזיות מכל סיעות הקואליציה חתמו על הצעת החוק, סוגיית הסיפוח במעלה אדומים נתונה עד כה במחלוקת בקואליציה, ושר הביטחון אביגדור ליברמן ושרים נוספים כבר התבטאו נגדה. "החלטה כה דרמטית ואסטרטגית אי אפשר לעשות באמצעות חקיקה. מישהו חושב שניתן להעביר כזה מהלך ללא תיאום עם ארצות הברית?", אמר ליברמן בישיבת סיעה לפני שבועיים. הוא הציע לנהל דיאלוג עם ממשל טראמפ ואז לקבל הכרעה בנושא.

דונלד טראמפ הנשיא הנבחר של ארה"ב במסיבת עיתונאים בארה"ב, 11 בינואר 2017. רויטרס
צפוי להיפגש עם נתניהו כבר בחודש הבא. טראמפ/רויטרס

באופוזיציה הצטרפו לקריאה להסיר את הצעת החוק מסדר היום של ועדת השרים. ח"כ עמיר פרץ (המחנה הציוני) אמר כי "הצעת הסיפוח היא הצהרתית בלבד וריקה מתוכן, שאין בה כדי להיטיב עם תושבי מעלה אדומים כמלוא הנימה, אך מהווה התרסה מול כל העולם, כולל הנשיא הנבחר דונלד טראמפ והממשל החדש". לדבריו, "הפעולה החד-צדדית המוצעת לא זו בלבד שלא תקדם את ההסדר ואת הכללתה בעתיד של מעלה אדומים בתחומי מדינת ישראל, אלא תרחיק אותו ותפגע במעלה אדומים עצמה ובהסכמה הכללית שמעלה אדומים תיכלל בתוך גבולות מדינת ישראל לעתיד".

מוקדם יותר אתמול, פרסם נתניהו סרטון שבו הוא פונה לעם באיראן ומבהיר שצריך להילחם במשטר של עריצות וטרור. בלשכת ראש הממשלה אמרו הערב שאחד הנושאים הראשונים שנתניהו מתכוון להעלות מול הנשיא טראמפ הוא הנושא האיראני. לפי ההערכה בירושלים, השניים ייפגשו בוושינגטון כבר במהלך החודש הבא ואולי אף בשבוע הראשון של פברואר.

מנגד, בשבועות האחרונים הכריז בנט כמה פעמים כי הממשל החדש הוא הזדמנות היסטורית לפעול להחלת ריבונות וכי מיד לאחר חילופי הממשל יקדם שורה של חוקים בנושא, הראשון שבהם הוא חוק מעלה אדומים.

(עדכון ראשון: 21:27)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully